Vraag over verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraag over verenigen

Bericht door Freek »

Santtu,

Goed te lezen!
Fijn dat het weer goed komt zo. Ik zou die zesramer wat prikkelen door jampotje met gaatjesdeksel en vol suikerwater op te zetten, liefst dagelijks als je dat kunt redden. Zo weet je zeker dat die moer broed gaat aanzetten, wel uitkijken met roverij.
Ik ben nu alle bijenvolken die ik heb suikerwater aan het voeren om de moeren goed aan de leg te houden en te voorkomen dat ze verhongeren gedurende mijn vakantie. De Carnica's die nog niet een varroa behandeling gehad hebben heb ik aan de Thymovar. De stand is op wintersterkte 9 volken maar ik denk dat ik nog een verkocht heb en dan worden het dus 8 (4 Carnica 4 buckfast) op voorwaarde dat het goed gaat bij de 2 BF de schudzwerm en die ene waar nog maar net een nieuwe koningin op zit, beiden lijn B70 dus ook die gele :D.
Thymovar omdat ik een dag of 8 op vakantie ga vrijdag en een mierenzuur behandeling gedurende de vakantie niet zo'n goed idee vond. Ik heb 3 kielers staan daarvan heb ik afgelopen weekend de voerbakken volgegooid met apifonda dus ook die worden verzorgd, in die kielers zitten doppen 2 x Buckfast worden F2 en 1 x Carnica Ad Staals worden Carnica F1.

Freek
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Gisteren weer in de volken gekeken. Het verenigde volk had inmiddels 2 ramen brias. Dat viel me een klein beetje tegen, dus een volk om in de gaten te houden.

De zesramer op het schuurdak, die ik heb versterkt met bijen omdat de moer erg weinig broed had gemaakt, verraste me zeer positief! 4 Ramen vol broed! Ik heb het volk overgehangen in een normale kast, zodat ze nog even door kan broeden en ook ruimte houden om het wintervoer op te slaan. De verandering van kast gaf even een opstopping van thuiskomende bijen. Zo kon ik gelijk zien dat vrijwel iedere bij thuiskwam met wit stuifmeel aan de pootjes.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Santtu,

Goed te lezen. Mooi dat die zesramer de sokken erin heeft. Jammer dat je afgezwermde volk maar niet weer snel wil groeien. Het wordt zo langzamerhand tijd de boel weer in te winteren...

Freek
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Freek schreef:Santtu,

Goed te lezen. Mooi dat die zesramer de sokken erin heeft. Jammer dat je afgezwermde volk maar niet weer snel wil groeien. Het wordt zo langzamerhand tijd de boel weer in te winteren...

Freek
Het afgezwermde volk kan nog wel goedkomen hoor. Zo lang zit de moer nog niet in die kast. Even afwachten wat ze gaan doen
Plaats reactie