Heidedracht 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Gisteren zoemde de hele Groevenbeekse heide van de bijen en kwam het stuifmeel met bakken tegelijk binnen. Het was inderdaad heerlijk wandelen op de heide. In totaal zal het allemaal niet heel veel honing opleveren denk ik. Ik heb de honingkamers er al afgehaald, voer deze week een paar kilo en geef ze volgende week de tweede mierenzuurbehandeling.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Vanaf 2 september zit er een weersverbetering aan te komen.....ik weet niet hoever de bloei nu is,maar als die nog niet zo ver is,is er nog een kans.
http://www.agriholland.nl/weer/verwachting.html
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef:Vanaf 2 september zit er een weersverbetering aan te komen.....ik weet niet hoever de bloei nu is,maar als die nog niet zo ver is,is er nog een kans.
http://www.agriholland.nl/weer/verwachting.html
De bloei zit zo'n beetje op z'n top. Als het 22-25 C gaat worden, dan kan het best nog wel voor een paar raampjes.
Of in ieder geval dat ze de kost nog een beetje halen.
Maar laten we de huid niet verkopen voor de .... geschoten is..
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hennie,

Er komt morgen al een wat betere dag. De temperaturen gaan van 17 naar 21 graden, voor die heidehoning mocht er qua temperatuur nog wel een schepje bovenop denk ik, maar misschien is het net genoeg, als de weersverbetering doorzet.

Freek
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Wat horen jullie 't liefste op kruid,struik en boom ? Luid of zacht gezoem ? Neem bijvoorbeeld de Struikhei.
Hij|zij bloeit momenteel nog rijkelijk. Ik wilde altijd luid gezoem horen, maar ben bekeerd toen ik de vorige koele week,
tussen de buien door, luid gezoem op de heide hoorde. Wat vlogen de bijen toen ONRUSTIG en ongedurig. Ze gingen
nauwelijks ZITTEN. Ze roken dat het niet de moeite loonde te landen. Vlogen tevergeefs van het ene bloemtakje naar 't andere.

Hoe heel anders was het vandaag met volop zon en 20 graden. Ik hoorde met moeite gezoem, terwijl er evenveel bijen
per vierkante meter hei te zien waren; gemiddeld 15 om 17 uur.

Waarom zoemden de bijen vandaag minder hoorbaar ? Heel simpel ! ZE LIEPEN MEER DAN DAT ZE VLOGEN.
Kruipen en lopen van bijen is zonder versterking niet te horen, wel het vliegen ofwel het maken van vleugelbewegingen,
waardoor 't zoemend geluid ontstaat.
De bijen vonden op één en hetzelfde takje met bloemen , bij meerdere bloemen iets van hun gading. Ze hoefden niet
veel struiken te bezoeken om hun honingmaag te vullen.
Dus: Is er STERK GEZOEM in 't gewas, dan is de DRACHT BEPERKT.
Is er ZACHT GEZOEM in 't gewas, dan HONIGT het VERSTERKT.

Kortom: GEZOEM BIJ BLOEM VERSTERKT, DRACHT BEPERKT.
GEZOEM BIJ BLOEM VERZACHT, HONING VERWACHT. Bee3 :violin:

P.S. Ik zeg nadrukkelijk IN HET GEWAS. BIJ DE KASTEN is er in beide gevallen druk gevlieg, dus gezoem van beladen en
onbeladen bijen. Het verschil zit 'm in het humeur. Bijen die niet aan hun trekken zijn gekomen zijn prikkelbaarder.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Het is nu wodansdag 27 augustus, half negen. Buiten in de schaduw is het 10 graden.
De zon was er al om half zeven goed bij. Over onze wei en hei ligt een witte sprei.
De spinnen zijn in afwachting van hun eerste prooi. Dat vindt de heide-imker verre van ..... enz.

Bij de ijverigste volken is al beweging bij het vlieggat. In de Balsemiebloemen is het 12 graden. Daar wordt al gewinkeld.

Er drijft zo nu en dan wat lichte bewolking over uit het Noord-Oosten. Vóór dat die het midden en zuiden van het land bereikt,
is ze opgedroogd. Dus Tubanters en Eburonen en andere nazaten van al die stammen uit het verre verleden,
vandaag komen óók jullie bijen aan hun trekken, net als de onze reeds gisteren, toen jullie nog verregenden,
vooral de Maastrichtenaars. Titel van 'n liedje : 't Waas nog nojt zo naat in Mestreech aan de Maas. Biedrie.

P.S. Ter aanvulling van het vorige verslagje ............ invliegers, dus de bijtjes die zich hun woning en omgeving inprenten
door vóór en rond de kast te vliegen, en daardoor 'n aangenaam sterk gezoem veroorzaken, behoren niet tot de humeurige
werkbijen die na een vruchteloos bezoek aan bloemen onbeladen thuis komen. :hive:
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Freek schreef:Hennie,

Er komt morgen al een wat betere dag. De temperaturen gaan van 17 naar 21 graden, voor die heidehoning mocht er qua temperatuur nog wel een schepje bovenop denk ik, maar misschien is het net genoeg, als de weersverbetering doorzet.

Freek
Moet het echt warm zijn voor de hei geeft? Afgelopen week, temp ver onder de 20C hebben de bijen hier volop op de hei gevlogen. Ik heb de verkeerde keuze gemaakt niet te gaan. Collega imkers, die eigenlijk van plan waren niet te gaan en toch deden, zijn dik te vrede.

ad staals
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

Augustus is de maand van zelfverwijten. De heide honingt niet ieder jaar even goed, laat ik liever zeggen vaak heel slecht endaarom rekenen vele imkers niet eens meet op heidedracht.
Is het nu eens een goed heide jaar, zoodat de honingbronnen rijkelijk vloeien, dan zijn de "ha-ik"niet van de lucht.
Had ik dit en had ik dat maar gedaan.
Maar met had-ik's komt men in de maand augustus niet verder.

Aldus Joh. A. Joustra. Redacteur van het maandschrift voor de bijenteelt.
imker mekel
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): buckfast f1, bastaard f16
Contacteer:

Bericht door imker mekel »

Dik tevreden ben ik zeker niet!
Maandag nog gekeken, niet veel voer op. de volken zijn wel zwaar ingekrompen.
Ik heb er nog wat verenigd,(f16 en een jointstrikefigther) kijken of dit nog voeten in aarde heeft.
Er komt mooi weer aan na het weekend, dat is zeker. Oosterwind, dus met geluk weinig dauw, dus ook minder spinnenwebben.
De tijd zal het leren.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bij mij was het dusdanig slecht dat ze meer verbruikten dan binnen haalden. Er kwam wel eel stuifmeel van de heide binnen, maar nectar niet. Van een volk hoefde ik niet veel te verwachten (te klein omdat ze vrij laat gezermd hebben), maar het andere volk zit goed in de bijen en had zeker kunnen halen. Misschien dat komende weken nog veel binnen kan komen, dat mis is dan helaas. Het zij zo....
Plaats reactie