Vervuiling van de ramen in serres

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 26 aug 2014, 14:44

Een veelal gehoorde klacht van telers is dat bijen zo de ramen bevuilen (meer dan hommels). Even buiten beschouwing gelaten wat die vervuiling dan precies inhoudt, het is een zeer belangrijk argument voor telers om niet aan bijen te beginnen.

Kunnen we als imkers hier iets aan doen? Ik denk dan met name dat de te kiezen opstelling zeer belangrijk is, maar mss. zijn er andere ideeen?

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door A.A. Staals » di 26 aug 2014, 17:04

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Een veelal gehoorde klacht van telers is dat bijen zo de ramen bevuilen (meer dan hommels). Even buiten beschouwing gelaten wat die vervuiling dan precies inhoudt, het is een zeer belangrijk argument voor telers om niet aan bijen te beginnen.

Kunnen we als imkers hier iets aan doen? Ik denk dan met name dat de te kiezen opstelling zeer belangrijk is, maar mss. zijn er andere ideeen?

gr.
Jelte Pieter
Buiten beschouwing gelaten wat die vervuiling precies inhoud. Zorg dat je weet wat het VOORSTELD. Dan weet je ook dat je er niks aan kunt doen. Bovendien weet je dan meteen hoe succes vol de hommelbedrijven zijn telers er op te wijzen dat de bijen een paar vierkante meter glas vervuilen.
De volgende die je ook nog wel gaat tegenkomen: dode bijen op het schermdoek.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 aug 2014, 19:06

Ook bestaat de mogelijkheid om je volken te plaatsen ( zie Bestuiving land en tuinbouwgewassen pag 63 Of Bloeiend leven pag 249 van Lei Hensels ) voor een open raam in de zijwand .

Verder heeft men in het verleden enkele malen met succes de verzekering aangesproken om de ramen te lappen , totdat zij het licht zijn gaan meten na de vervuiling en bleek dat de lichtinval maar een minimaal verschil vertoonde .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 aug 2014, 13:51

Buiten beschouwing gelaten wat die vervuiling precies inhoud. Zorg dat je weet wat het VOORSTELD.

Mee eens Ad! Ik heb dit zo gesteld, omdat ik ook wil kijken naar oplossingen en daardoor niet in een discussie wilde belanden van alle details omtrent vervuiling, maar mss moeten we dat wel eens doen! Mijn weten is dat hier nog nooit behandeld op het forum. Maar ik kan het gemist hebben. Ben wel eens in retraite.

Wat is vervuiling???? Ik heb natuurlijk nog niet zoveel ervaring hiermee, maar je hebt denk ik verschillende soorten vervuiling. 1) Bijenpoep wat de ramen bevuild (nog niet gezien). Dit probleem speelt zich met name in het voorjaar als je een bijenvolk in een serre zet wat zich nog niet heeft ontlast. 2) En dode bijen die overal en nergens zich ophopen op plaatsen in de serre (ook op schermdoeken).
Bij mijn aubergineteler staan mijn bijen nu 2 maand en het valt daar tot nu toe nog mee is mijn idee. Wel hebben we er nu een tweede volk bijgezet en daar zijn toch veel bijen van dood gegaan (ook oude zomerbijen) en die hebben zich opgehoopt voro de kast. Dat was ook bij het eerste volk zo. Je pakt dan de even de bezem en makat het pad bijenvrij. Dit ging om een paar 100 bijen hoogstens.

Dan weet je ook dat je er niks aan kunt doen.
Is dat zo?? Zie oplossing Jaap in zijn bijdrage. Ik ben het hier dus niet mee eens.
Je kunt misschien denken aan het laten afvliegen van oude bijen. Of sneller verwisselen van volken of het laten ontlasten in een warme ruimte. Etc.
Gaatjes maken in kopse kanten van tunnels (zie in bijdrage aardbeien twee jaar geleden).


Bovendien weet je dan meteen hoe succes vol de hommelbedrijven zijn telers er op te wijzen dat de bijen een paar vierkante meter glas vervuilen.
Ik ben erachter dan het een zeer hardnekkig probleem/verbreideld misverstand? is dat telers zo'n beetje als eerste in de mond nemen als je over bijen begint. Zucht :(
De volgende die je ook nog wel gaat tegenkomen: dode bijen op het schermdoek.
Ja hoor. Al lang en breed tegengekomen.
Dat is er nog zo een. Ik denk dat de enige manier om dit soort zaken te ontkrachten onderzoek is. Bijenverenigingen zouden hier veel meer voor de imker op moeten komen in de vorm van onderzoek. Maar dit is utopisch denken van mij.
Ik zal eens goed letten bij mijn teler op het schermdoek en kijken of hier nu extra veel bijen op leggen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 aug 2014, 13:55

Ook bestaat de mogelijkheid om je volken te plaatsen ( zie Bestuiving land en tuinbouwgewassen pag 63 Of Bloeiend leven pag 249 van Lei Hensels ) voor een open raam in de zijwand .
Ja dat zal hier en daar kunnen, maar bij de meeste telers is dit niet het geval schat ik zo in.
Jaap, dan heb je ook een uitgang naar buiten voor de bijen (heb het boek nog niet)?? Deze oplossing is mij wel bekend van tunnels. Het verlies van bijen is dan veel minder en wellicht de vervuiling ook.
Verder heeft men in het verleden enkele malen met succes de verzekering aangesproken om de ramen te lappen , totdat zij het licht zijn gaan meten na de vervuiling en bleek dat de lichtinval maar een minimaal verschil vertoonde.
Dat lijkt mij toch opmerkelijk of de vervuiling moet heel erg zijn geweest.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 aug 2014, 15:51

Wordt het niet eens tijd om een goede bestuivingscursus te gaan volgen ?? Daar hebben zij al dertig jaar ervaring met deze problemen en hoef je ( spreekwoordelijk )het buskruit niet zelf uit te vinden .
Hier een adres .

In oktober start er ook een bestuivingscursus (bij voldoende belangstelling).
Hiervoor kunt u zich opgeven bij Gerard Hollander, g.hollander@zonnet.nl tel: 0314-683329.

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door A.A. Staals » wo 27 aug 2014, 16:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Dan weet je ook dat je er niks aan kunt doen.
Is dat zo?? Zie oplossing Jaap in zijn bijdrage. Ik ben het hier dus niet mee eens.
Je kunt misschien denken aan het laten afvliegen van oude bijen. Of sneller verwisselen van volken of het laten ontlasten in een warme ruimte. Etc.
Gaatjes maken in kopse kanten van tunnels (zie in bijdrage aardbeien twee jaar geleden).

Ik zal eens goed letten bij mijn teler op het schermdoek en kijken of hier nu extra veel bijen op leggen.
Laten afvliegen van oude bijen? Wie moet dan er op uit om de bloemen te bezoeken.
Sneller wisselen? Waarom dat? Zolang mogelijk volken laten staan (als ze goed zijn). En ontlasten is gewoon een alledaags proces.
Je kunt je bijen niet uitlaten zoals een hond.
En "gaatjes" in de moderne kassen zal niet op prijs gesteld worden. Bovendien werkt dit in de winter/vroege voorjaar ook niet, vliegt geen bij naar buiten.
Er Zullen nu geen bijen op het schermdoek liggen, omdat het nu niet wordt gebruikt.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 aug 2014, 23:44

Wordt het niet eens tijd om een goede bestuivingscursus te gaan volgen ?? Daar hebben zij al dertig jaar ervaring met deze problemen en hoef je ( spreekwoordelijk )het buskruit niet zelf uit te vinden .
Hier een adres .

In oktober start er ook een bestuivingscursus (bij voldoende belangstelling).
Hiervoor kunt u zich opgeven bij Gerard Hollander, g.hollander@zonnet.nl tel: 0314-683329.

Jaap v P
Als ik hier zaken bespreekbaar wil maken, moet ik ineens een cursus gaan volgen. Fijn is dat.
Mijn bestuivingscursus is hier het forum (en de rest van de wereld). Mijn syllabus zijn jullie 8) 8) 8)! Ik zal de teksten wel bestuderen.


gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 28 aug 2014, 00:07

Laten afvliegen van oude bijen? Wie moet dan er op uit om de bloemen te bezoeken.
Dat is een beetje flauw... met een sterk volk vliegt er binnen no time weer bijen.
Sneller wisselen? Waarom dat?
Zolang mogelijk volken laten staan (als ze goed zijn).
Ja ok. Dit was misschien niet het juiste idee.
En ontlasten is gewoon een alledaags proces.
Je kunt je bijen niet uitlaten zoals een hond.
De bijen moeten natuurlijk ergens ontlasten. Je hebt 1) ontlasten van wintervolken in een warme serre en 2) de dagelijkse ontlasting van bijen die hun dagelijkse behoefte doen. In de serre waar mijn volken staan is hiervan (van nr 2) (voorlopig) niks te zien. Maar mijn bijen kunnen goed naar buiten via de ramen in het dak en dat helpt denk ik. Een deel van de bijen doet dat ook, maar wel steeds minder.

En "gaatjes" in de moderne kassen zal niet op prijs gesteld worden. Bovendien werkt dit in de winter/vroege voorjaar ook niet, vliegt geen bij naar buiten.

Ik had het over plastic tunnels. In moderne glazen kassen is dit natuurlijker moeilijk. Mee eens.

Er zullen nu geen bijen op het schermdoek liggen, omdat het nu niet wordt gebruikt
.

Mijn teler heeft wel schermdoeken maar niet overal. Verder hangt er het er ook vanaf hoe de teler hier mee omgaat.
Hij kan ze ook gedeeltelijk sluiten ipv helemaal.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op do 28 aug 2014, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuiling van de ramen in serres

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 28 aug 2014, 00:08

Wat is vervuiling???? Ik heb natuurlijk nog niet zoveel ervaring hiermee, maar je hebt denk ik verschillende soorten vervuiling. 1) Bijenpoep wat de ramen bevuild (nog niet gezien). Dit probleem speelt zich met name in het voorjaar als je een bijenvolk in een serre zet wat zich nog niet heeft ontlast. 2) En dode bijen die overal en nergens zich ophopen op plaatsen in de serre (ook op schermdoeken).
En klopt dit?

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten