Inwinteren
Moderator: Hans van der Post.
- sailor1957
- Imker sinds: 1981
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Inwinteren
Hallo medeimkers,
Ik ben op 15 augustus begonnen met het inwinteren van mijn volken.
Ik heb voor elk volk 14 kg Beefit maar ze slurpen de voederbakken met een ongelooflijke snelheid leeg en ik ben nu al aan de laatste liters bezig.
Is het verstandig om nog een can te halen en dit er bij te geven?
Ik ga er vanuit dat ze zelf nu ook wel wat gebruiken en het is nog niet eens half september!
Groet,
Jos
Ik heb voor elk volk 14 kg Beefit maar ze slurpen de voederbakken met een ongelooflijke snelheid leeg en ik ben nu al aan de laatste liters bezig.
Ik ga er vanuit dat ze zelf nu ook wel wat gebruiken en het is nog niet eens half september!
Groet,
Jos
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Inwinteren
Kijken en meten.
Ze moeten minstens een handbreed voer boven het broed hebben.
En ze moeten ook liefst twee a drie volle raten aan de zijkant hebben met voer.
Is die hoeveelheid aanwezig plus verwacht je nog een beetje dracht dat zou het ok moeten zijn.
Mijn bijen staan op de balsemien. Sommige volken zijn al een stuk ingewinterd, maar nog zeker niet allemaal. Maar ik heb nog drie weken dracht.
gr.
ps er is heel veel over dit onderwerp geschreven op het forum. Zoek anders ook eens in het archief.
Ze moeten minstens een handbreed voer boven het broed hebben.
En ze moeten ook liefst twee a drie volle raten aan de zijkant hebben met voer.
Is die hoeveelheid aanwezig plus verwacht je nog een beetje dracht dat zou het ok moeten zijn.
Mijn bijen staan op de balsemien. Sommige volken zijn al een stuk ingewinterd, maar nog zeker niet allemaal. Maar ik heb nog drie weken dracht.
gr.
ps er is heel veel over dit onderwerp geschreven op het forum. Zoek anders ook eens in het archief.
JP
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Bij controle gisteren bleek dat bij dat er nog erg weinig voer in de kast zit. Ook zit er nog weining stuifmeel in. Zal van 3 naar 2 volken gaan denk ik maar of het allemaal goed gaat??
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hier rondom Antwerpen heel veel stuifmeel of in ieder geval genoeg. Voer kan nog beter.
gr.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1999
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
ik ben van gsteren aan het inwinteren, maar bij 2 kasten gaan de bijen nog niet naar het voer, en bij de andere wordt het maar met mondjesmaat opgenomen, ik geef trimobee
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Jos zoals JP het al aangaf twee ramen links en ook twee rechts grotendeels verzegeld zijn en boven het broednest 6-8 cm verzegeld is ruim voldoende.sailor1957 schreef:Hallo medeimkers,
Groet,
Jos
Bijen zijn verzamelaars blijven "halen". Je kunt wel twee cans in een volk kwijt en dan hebben ze nog niet "genoeg" ze blijven verzamelen.
Ik kijk nooit hoeveel suiker ik geef maar kijk wel hoeveel er in de raten zit!
!Hans.
Ik weeg de kasten.
Ik weet inmiddels wat ze ongeveer moeten wegen. (mijn dadant 6 ramers met voerbak 32 kg en een 12 ramers met voerbak en 2 kantplanken 48 kg)
Als je denkt dat ze voldoende voer hebben even links en dan rechts aan een veerunster hangen. De twee uitkomsten optellen (is natuurlijk meer dan het werkelijke gewicht) en vastleggen (ook hoe ze uitwinteren)
Je hebt zo de nodige info voor de komende jaren.
Ik weet inmiddels wat ze ongeveer moeten wegen. (mijn dadant 6 ramers met voerbak 32 kg en een 12 ramers met voerbak en 2 kantplanken 48 kg)
Als je denkt dat ze voldoende voer hebben even links en dan rechts aan een veerunster hangen. De twee uitkomsten optellen (is natuurlijk meer dan het werkelijke gewicht) en vastleggen (ook hoe ze uitwinteren)
Je hebt zo de nodige info voor de komende jaren.
groet,
Peter
Peter
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bij hebben ze met 10-12 kg droge suiker genoeg.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)