Hallo iedereen,
Ik heb nog een zesramer staan en deze krimpt snel. Is het normaal dat deze nog maar 2 ramen met een broednest van vuistgrootte hebben.
Veel opengemaakt broed ook. Is dit normaal?
Hoeveel broed moet een tienramer nou ongeveer nog hebben en hoeveel voer om de winter door te komen?
Gr, Rick
Broed neemt erg snel af!
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
- Contacteer:
Re: Broed neemt erg snel af!
Beste Rick,
Ik ben waarschijnlijk minder ervaren dan jij, maar bij een volk dat eerder in het jaar het grootst was zie ik ongeveer net zo veel broed als jij beschrijft. De andere volken lijken nog te willen groeien. Het volk met weinig broed heb ik een beetje gevoerd en nu worden er weer eitjes aangezet. Ik weet niet of het nodig is. Ik denk dat ze al genoeg voer verzameld hadden en waren begonnen met wachten op de winter, maar ik vond dat te vroeg.
Over de hoeveelheid voer lees ik elders op het forum 4 broedkamer ramen grotendeels verzegeld + overige ramen een rand van 6-8 cm voldoende is.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere imkers met betrekking tot broednest op 1 september.
mvg,
rens
Ik ben waarschijnlijk minder ervaren dan jij, maar bij een volk dat eerder in het jaar het grootst was zie ik ongeveer net zo veel broed als jij beschrijft. De andere volken lijken nog te willen groeien. Het volk met weinig broed heb ik een beetje gevoerd en nu worden er weer eitjes aangezet. Ik weet niet of het nodig is. Ik denk dat ze al genoeg voer verzameld hadden en waren begonnen met wachten op de winter, maar ik vond dat te vroeg.
Over de hoeveelheid voer lees ik elders op het forum 4 broedkamer ramen grotendeels verzegeld + overige ramen een rand van 6-8 cm voldoende is.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere imkers met betrekking tot broednest op 1 september.
mvg,
rens
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Broed neemt erg snel af!
Ja broednesten nemen nu af dat is normaal bij het weer wat we de afgelopen weken hebben gehad.
Er komt nog een week............ of meer mooi weer aan.
De klimop gaan bloeien en als er stuifmeel en nectar binnenkomt stimuleert dit het volk om het broednest op zijn minst in grote van nu te handhaven.
Er komt nog een week............ of meer mooi weer aan.
De klimop gaan bloeien en als er stuifmeel en nectar binnenkomt stimuleert dit het volk om het broednest op zijn minst in grote van nu te handhaven.
!Hans.