De Chinezen hebben een manier gevonden om meerdere koninginnen in hetzelfde volk vreedzaam naast elkaar te laten leven. Niet echt moer-vriendelijk: knip 1 van haar kaken af en het komt niet meer in haar op om de andere koninginnen te belagen.
COLOSS Beebook: 4.5 Creating multiple queen colonies
Layenkast voor 2volken
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Layenkast voor 2volken
Rare jongens die chinezen
Moet er niet aan denken...2 super vruchtbare Buckfast koninginnen in 1 kast en dan honingkamers tot in de wolken

Moet er niet aan denken...2 super vruchtbare Buckfast koninginnen in 1 kast en dan honingkamers tot in de wolken

- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Moet wel leuk kunnen zijn als je een heleboel afleggers wil maken.Alex Mönch schreef:Moet er niet aan denken...2 super vruchtbare Buckfast koninginnen in 1 kast en dan honingkamers tot in de wolken
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Ewout schreef:De Chinezen hebben een manier gevonden om meerdere koninginnen in hetzelfde volk vreedzaam naast elkaar te laten leven. Niet echt moer-vriendelijk: knip 1 van haar kaken af en het komt niet meer in haar op om de andere koninginnen te belagen.
COLOSS Beebook: 4.5 Creating multiple queen colonies
waarom zou je de moer mishandelen, 2 moeren gescheiden door een moerrooster werkt ook,
er zijn vroeger tweevolkskasten geweest die op dat principe werkten (wel in horizontale opstelling).
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. uit oude literatuur nooit in reallife gezien.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik zou het niet weten, semar. Ik knip ook geen vleugels om dezelfde reden. Als ze er vandoor gaat was dat mijn schuld... Met geknipte vleugels tuimelt ze voor de kast neer en dat vind ik niet getuigen van liefde voor de bijen...semar schreef:waarom zou je de moer mishandelen

- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:

ik knip ook niet, maar dan omdat ik het niet sportief vind!
maar mischien kun je in somige situaties echt geen zwerm hebben.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
De kast die ik had, was zo dat twee volken aan de buitenkant zaten en in het midden de honingkamer was.
Door de 2 k.roosters aan weerszijde van de volken, aan de honingkamer kant, konden de koniginen niet bij elkaar komen.
Dat is wel het geval als men ze splits met 1 rooster, tussen 2 volken, ze kunnen dan op en door rooster zich nog elkaar dood steken.
De bedoeling was dat 2 volken met 1 h.kamer die makkelijke vol konden krijgen, en verzegeld.
Maar je moest ze dwingen om de ramen in het midden vol te maken, door ( bijna) volle ramen in het midden te hangen.
Ze sloegen de honing eerst op in de achterste ramen op, van het broednest, die ik dan verplaatste in de h.kamer.
Op die Manier ging het best goed, Maar wel extra werk, en als je niet op lette hadden ze plaats gebrek en kwamen ze in zwerm stemming. daarom heb ik de kast weer weggedaan.
Ik denk als men dit wil doen dat men 1 lange honingkamer achter de 2 volken moet laten lopen, met k.rooster achter elk broed nest. Wat ook betekend dat men een andere raam maat moet nemen b.v. kuntzschhoog, men heeft dan alles op laag,
en hoef niet meer met de bakken te tillen.
Het wordt dan wel een zware kast waar niet meer met te reizen is, maar dat hoeft misschien ook niet.
Wat ook belangrijk is dat men 2 honing volken er in heeft, en niet zo dat 1 Volk wat kleiner is en de honing opmaakt om te groeien, wat het andere Volk binnen haald.
Wat je ook bedenk, de bijen doen toch meestal hun eigen ding, waar je goed op moet letten, wil het een sucses worden
Door de 2 k.roosters aan weerszijde van de volken, aan de honingkamer kant, konden de koniginen niet bij elkaar komen.
Dat is wel het geval als men ze splits met 1 rooster, tussen 2 volken, ze kunnen dan op en door rooster zich nog elkaar dood steken.
De bedoeling was dat 2 volken met 1 h.kamer die makkelijke vol konden krijgen, en verzegeld.
Maar je moest ze dwingen om de ramen in het midden vol te maken, door ( bijna) volle ramen in het midden te hangen.
Ze sloegen de honing eerst op in de achterste ramen op, van het broednest, die ik dan verplaatste in de h.kamer.
Op die Manier ging het best goed, Maar wel extra werk, en als je niet op lette hadden ze plaats gebrek en kwamen ze in zwerm stemming. daarom heb ik de kast weer weggedaan.
Ik denk als men dit wil doen dat men 1 lange honingkamer achter de 2 volken moet laten lopen, met k.rooster achter elk broed nest. Wat ook betekend dat men een andere raam maat moet nemen b.v. kuntzschhoog, men heeft dan alles op laag,
en hoef niet meer met de bakken te tillen.
Het wordt dan wel een zware kast waar niet meer met te reizen is, maar dat hoeft misschien ook niet.
Wat ook belangrijk is dat men 2 honing volken er in heeft, en niet zo dat 1 Volk wat kleiner is en de honing opmaakt om te groeien, wat het andere Volk binnen haald.
Wat je ook bedenk, de bijen doen toch meestal hun eigen ding, waar je goed op moet letten, wil het een sucses worden
met een groet van martin