Kan voeren en varroabehandeling tegelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Kan voeren en varroabehandeling tegelijk?

Bericht door Samuel Murray »

Hallo allemaal

Ik moet in de komende tijd mijn bijen behandel voor varroa, en heb gekosen voor Apilife Var. Maar, ik moet ze ook inwinteren -- ik gebruik ervoor voornamelijk suikerwater, maar somtijds ook Apifeed. Mijn vraag is: denk jullie dat ik deze twee handelingen tegelijk kan doen, of is er een rede waarom je éérst de een en dán pas de andere moet doen?

Bedankt
Samuel
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kan voeren en varroabehandeling tegelijk?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik zou het niet tegelijkertijd doen. De bijen hebben toch een hekel aan de vreemde luchtjes van de behandeling. Daarom zou het kunnen dat de opname van het voer wat moeilijker gaat, of wat nog bezwaarlijker is, de bijen zouden het voer anders kunnen opslaan dan ze zonder de behandeling hadden gedaan.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb dit een keer geprobeerd, maar de bijen kwamen absoluut niet aan het voer. Het lijkt erop dat ze sowieso niet boven de verdamper komen.
Ik zit wel een beetje met hetzelfde, er staat nog mierenzuur op 2 volken maar moet ook gaan voeren. Hopelijk is alles dit weekend verdampt. En anders: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Ligt eraan welk middel je gebruikt.
Met het door jouw gekozen middel zal de voeropname zal waarschijnlijk moeizaam gaan heb hetzelfde gehad met thymovar die ook op basis van etherische olien is (heb zelf wel eens gevoerd gedurende thymovar maar een kast neemt dan vaak maar een pond per dag op in plaats van normaal makkelijk een kilo).
Als je de bon nog hebt kun je het omruilen voor Beevital Hive Clean, dat is op oxaalzuurbasis en ruikt niet, denk dat je prima kunt voeren gedurende die behandeling.

Freek
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb dit een keer geprobeerd, maar de bijen kwamen absoluut niet aan het voer. Het lijkt erop dat ze sowieso niet boven de verdamper komen.
Apilive Var gebruikt echter geen verdamper, maar iets dat lijk op kleine bierfiltjes, die je boven op de ramen zetten in de vier hoeken van de kast (niet direct boven de broednest).
Plaats reactie