mierenzuur, tijdsduur behandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

mierenzuur, tijdsduur behandeling

Bericht door imker Marinus »

Beste imkers,

Ik heb vorige week bij 2 volken de mierenzuurbehandeling ingezet. Beide volken staan op 2 broedkamers, ik gebruik de Liebig-dispensers en heb, zoals wordt voorgeschreven, 200 ml gegeven. Tot mijn verbazing bleek gisteren dat slechts iets meer dan 100 ml verdampt was. Misschien dat het normaal is voor deze tijd van het jaar, eerder in het jaar ging het veel sneller, maar was het ook warmer, zeker de nachten.

Mijn vraag is: is er wel genoeg verdampt, iets meer dan 100 ml in 6 dagen, om van een effectieve behandeling te spreken?

Dank voor het meedenken.
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Re: mierenzuur, tijdsduur behandeling

Bericht door frank27 »

Marinus, 100 ml in 6 dagen zou betekenen dat je er 12 dagen over doet in relatie tot de gangbare 10 dagen. Daar zou ik me beslist niet ongerust over maken. Bovendien gaat het de komende dagen waarschijnlijk weer wat sneller door goede temperaturen. Gewoon wachten tot ze leeg zijn, je kunt toch niets anders.
Heb je wel goede mijtval?
Groet, Frank.
imker Marinus
Contacteer:

Ha Frank,

Bedankt voor je antwoord, het stelt me gerust. Ik wist niet hoeveel tijd er stond voor het verdampen van 200 ml. Het zal inderdaad wel goedkomen, want er was iets meer dan 100 ml verdampt. Ik moet bekennen dat ik niet naar de mijtenval heb gekeken. Ik werd opgeslokt door perikelen bij andere volken (invoeren nieuwe teeltmoeren en een productie-moer en die moeren aan de leg krijgen en houden voor zolang dat nog kan). Ik nam (en neem) aan dat het spul z'n werk wel doet. Maar ik zal eens goed naar de schuiflade kijken wanneer ik weer bij die volken ben.

Vriendelijke groet,

Marnix
imker Marinus
Contacteer:

frank27 schreef:Marinus, 100 ml in 6 dagen zou betekenen dat je er 12 dagen over doet in relatie tot de gangbare 10 dagen. Daar zou ik me beslist niet ongerust over maken. Bovendien gaat het de komende dagen waarschijnlijk weer wat sneller door goede temperaturen. Gewoon wachten tot ze leeg zijn, je kunt toch niets anders.
Heb je wel goede mijtval?
Groet, Frank.
Ha Frank,

Bij een ander volk zie ik nu dat het mierenzuur sneller verdampt is dan verwacht. Had op dinsdag 110 ml gegeven aan een volk op 1 broedkamer, zondag was er 25 ml over. Er waren flink wat mijten gevallen. Nog wat extra geven?

Bij voorbaat dank en een vriendelijke groet,

MP
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

110 ml moet voldoende zijn voor een volk op 1 broedkamer. Ik zou het hier maar even bij laten om te voorkomen dat je te veel schade aan broed of winterbijen veroorzaakt. Groet, Frank.
Plaats reactie