Varroa 2014

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Varroa 2014

Bericht door frank27 »

In de Duitse pers vreest men dit jaar vanwege het weer een ernstige varroa-besmetting en mogelijk grote verliezen daardoor. Ik heb zelf in Nederland (Groene Hart) het idee dat de varroadruk vrij normaal is. Mijtval voor mierenzuurbehandeling gemiddeld 3 per dag en na behandeling gemiddeld 300 mijten op de lade. Zijn er andere ervaringen?
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroa 2014

Bericht door Freek »

Frank

Het is in elk geval wel opletten met de varroa ben nu aan het behandelen met thymovar en heb de lade erin en de ventilatie achter bij de lade dichtgeplakt met ducktape. En het voergat in de dekplank is dicht enige ventilatie is het vlieggat zodat ik een goede concentratie thymovar opbouw.
Als de kou invalt wat al een beetje gebeurt want is nu maar 17graden overdag kun je niet meer behandelen en ben je de sigaar dus is het slim om nu al bezig te zijn. Ik zie levende mijten vallen met thymovar is dat normaal schijnt.
Als je nu al behandeld hebt zou het goed moeten komen je krijgt nog wel genoeg goede wintertijden denk ik. De aantallen mijten die je noemt zijn normaal lijkt mij.
Freek
willem verduin
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door willem verduin »

Ik heb begrepen dat de aantallen mijten regionaal behoorlijk kunnen verschillen.
Bij mij is de varroadruk dit jaar erg laag. (Utrecht) Ik tel iedere dag de mijten op de lade en de aantallen zijn dit jaar veel minder dan vorig jaar.
Bijvoorbeeld: kast 1: totaal dit jaar 86. Ik heb net een mierenzuurbehandeling 100 ml 85% gedaan en toen vielen er 43. Zie bijlage
Dus van 1 januari tot 10 augustus waren het er net zo veel. Het volk zit op twee broedkamers en heeft een F1 Carnica moer. De tweede mierenzuurbehandeling sla ik dit jaar over. Pas in december weer met oxaalzuur.
Dit volk had vorig jaar van 5 juli tot 31 december 2513 varroa's (met twee mierenzuur- en één oxaalzuurbehandeling)
Willem
Bijlagen
2014 varroa tm mierenzuur.jpg
Met vriendelijke groet,
Willem
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Op dit onderwerp is het stil geworden. Niemand uitzonderlijke problemen met varroa dit jaar? Ik heb inmiddels een 2e mierenzuurbehandeling achter de rug en die was bij een aantal volken hard nodig. Ik hoop dat het voldoende is.
Frank.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

frank27 schreef:Op dit onderwerp is het stil geworden. Niemand uitzonderlijke problemen met varroa dit jaar? Ik heb inmiddels een 2e mierenzuurbehandeling achter de rug en die was bij een aantal volken hard nodig. Ik hoop dat het voldoende is.
Frank.
Zie ook de varroatsunamie discussie. Ik heb zelf een volk met erg veel varroa's.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Santtu, ik had ook een (gekocht) volk met duizenden varroa s op dd lade na een mierenzuur behandeling. Verder geen misvormde bijen gezien. Wel gezien bij een 3 raams volkje die ik had gekocht om een p moer te supporten. Zelf maak ik altijd schudzwermen die ik besproei met oxaalzuur, evenals het afgezwermde volk. Daar heb ik nauwelijks varroa. Op aanraden van een bevriend imker ga ik in december maar oxaalzuur verdampen ipv druppelen. Schijnt beter te werken en minder verstoring op te leveren dan druppelen. Maar mijn devies is nu: als je iets koopt, check op de kastkaart of het volk is behandeld. En geef het direkt na aankoop een varroabehandeling. Ook als t van gerenommeerde imkers is.
Using Tapatalk
Plaats reactie