Aangenaam, Karin.

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Aangenaam, Karin.

Bericht door Karin » do 25 sep 2014, 21:05

Hallo,

Verrassend genoeg was de naam 'Karin' nog gewoon vrij, dus kon ik me zowaar aanmelden met m'n voornaam, zonder rare tekens erbij. :)

Al jaren vind ik bijen fascinerend, en leek het me een interessante hobby, bijenhouden. Maar ik heb er nooit heel serieus over nagedacht. Toch begint dat nu steeds serieuzere vormen aan te nemen, en dus heb ik me hier ook maar eens aangemeld. Misschien dat ik komend voorjaar wel een zwerm zou willen huisvesten...

Ik heb vragen genoeg, maar zal eerst eens kijken of ze hier niet al eens gesteld zijn (vele vragen vast wel), alvorens jullie ermee lastig te vallen.

Groetjes, Karin

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door hansjochem » do 25 sep 2014, 21:11

Welkom Karin en veel plezier alvast met deze verslavende hobby
Using Tapatalk

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Freek » do 25 sep 2014, 22:20

Welkom Karin,

Bijenhouden is ontzettend leuk.
Het wordt echter ook telkens een beetje minder makkelijk (varroa enz.).
Het is o.a. daarom aan te raden een beginnerscursus te volgen alvorens met bijen te beginnen.
Je hebt dan een wat betere start, wat meer kennis in je bagage dan wanneer je poogt hier alles te leren, het bespaart je miskopen en zult uiteindelijk meer plezier aan de bijen beleven!

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Kroese » do 25 sep 2014, 22:41

Karin schreef:Hallo,

Verrassend genoeg was de naam 'Karin' nog gewoon vrij, dus kon ik me zowaar aanmelden met m'n voornaam, zonder rare tekens erbij. :)

Al jaren vind ik bijen fascinerend, en leek het me een interessante hobby, bijenhouden. Maar ik heb er nooit heel serieus over nagedacht. Toch begint dat nu steeds serieuzere vormen aan te nemen, en dus heb ik me hier ook maar eens aangemeld. Misschien dat ik komend voorjaar wel een zwerm zou willen huisvesten...

Ik heb vragen genoeg, maar zal eerst eens kijken of ze hier niet al eens gesteld zijn (vele vragen vast wel), alvorens jullie ermee lastig te vallen.

Groetjes, Karin
Welkom Karin,
Voor je met een zwerm begint, is het aan te raden om de komende winter een beginners cursus te gaan volgen.
Ik had van albert Stoter (cursus leider Apeldoorn) gehoord dat er al aardig aanmelding voor zijn.
Kijk maar op de website.
http://www.imkers-apeldoorn-ugchelen.nl/

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 26 sep 2014, 09:45

Welkom op het forum!

Laat je niet direct afschrikken als de cursus in Apeldoorn vol is, er zijn behoorlijk wat bijenverenigingen op de Veluwe, dus als je bereid ben iets verder te rijden kan je daar misschien nog wel terecht.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door JackC » vr 26 sep 2014, 09:54

Het belang van een cursus onderschrijf ik zeer zeker, zelf volgde ik er twee in Zutendaal ( voor jou zeker te ver weg). Maar minstens zo belangrijk is het om in het begin een goede mentor te hebben met wie je meeloopt of samen met wie je je eerste volkje verzorgt. Dit deed ik al kort voor ik met de cursus begon en is me goed bevallen, het op de cursus behandelde wordt dan veel tastbaarder. Maar kunnen rekenen op een ervaren collega was voor mij toch het belangrijkst, zeker het eerste jaar/jaren. Daarna word je vast even eigenwijs als wij imkers allemaal zijn, maar dan wel met ervaring.
Laatst gewijzigd door JackC op vr 26 sep 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Karin » vr 26 sep 2014, 10:25

Bedankt voor de reacties!

Ik ben ook zeker van plan zo'n cursus te gaan volgen. Jammer dat ze allemaal in of vlak voor het voorjaar beginnen, terwijl ik dan graag 'los' zou willen gaan. ;)
Maar ik snap ook wel dat niet ieder moment van het jaar zulke cursussen kunnen starten. Helemaal i.v.m. het praktijkdeel. Maar ik ben enthousiast, dat zeker!

Wat vinden jullie van het idee om met een zwerm te starten tijdens zo'n cursus?

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 26 sep 2014, 11:27

Doen! Een zwerm heb je waarscijnlijk op z'n vroegst in mei. Dan heb je de allereerste lessen al gehad en heb je ook als eens in een volk gewerkt. Het voordeel is dat je ook het geleerde gelijk in de praktijk kunt brengen en vragen direct terug kan koppelen naar de cursus. Heel erg leerzaam! Ik heb zelf ook in de loop van de cursus een zwerm gekocht als eerste volk.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Kroese » vr 26 sep 2014, 11:40

Karin schreef: Wat vinden jullie van het idee om met een zwerm te starten tijdens zo'n cursus?
In de Apeldoornse cursus is het gebruikelijk om alle cursisten te laten starten met kleine broedaflegger, die dan voorzien wordt van een goede koningin.
Dat kleine volkje groeit dat parallel aan de cursus tot een inwinterbare eenheid op.
Deze methode is beter dan een heel groot volk te kopen, dat komt bij een nieuwe imker soms een beetje te "massaal" over.
Een natuurzwerm is natuurlijk afwachten tot die gemeld worden. Dat verschilt nog wel eens van jaar tot jaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aangenaam, Karin.

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 sep 2014, 12:12

Kroese schreef:
Karin schreef: Wat vinden jullie van het idee om met een zwerm te starten tijdens zo'n cursus?
In de Apeldoornse cursus is het gebruikelijk om alle cursisten te laten starten met kleine broedaflegger, die dan voorzien wordt van een goede koningin. [...............]
Dit goede gebruik gebeurd niet alleen in Apeldoorn. :be2:
Elke zichzelf respecterende imkerafdeling zorgt dat nieuwe imkers in de loop van de cursus een volkje KRIJGEN.

Dit moet!

Ben met Hennie eens dat een grote zwerm wel eens veel werk geeft voor de nieuwe imker.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten