Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pwouters
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:

Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door pwouters » vr 26 sep 2014, 09:25

Ben ik nu de enige die na de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde allemaal vragen krijgt van mijn vaste klanten?
Ik vind het hier op het forum opvallend stil. Zijn we ons rotgeschrokken en moeten we nog van onze verbazing bekomen, of gaf de uitzending van gisteravond weer wat veel imkers allang weten: supermarkten verkopen buitenlandse honing van dubieuze kwaliteit als biologische honing.

Ik heb nog wel wat vragen: wat is de hoeveelheid plastic in die honing, hoe komt het er in en hoe zit dat met de honing van Nederlandse imkers. Lijkt mij een vervolgonderzoekje waard.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 sep 2014, 09:31

Dat er plastic in zit is al vele jaren bekend , destijds dacht men dat het gebruik van plastic emmers de oorzaak was .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 26 sep 2014, 09:42

Dat van de plastic wist ik nier en vond ik wel schokkend. Vooral omdat het ook in melk en bier is aangetroffen, wat aangeeft hoer verschrikkelijk slecht wij met ons milieu omgaan. Waarschijnlijk ademen we ook de hele dag mircodeeltjes plastic in.

Dat supermarkt honing van dubieuze kwaliteit is wist ik al wel, dat is nu alleen bevestigd. Ik vertel de mensen die graag biologische honing willen altijd dat er mistens een vrachtwagen, of anders wel een vliegtuig voor moet vliegen. Dus dat het veel beter is om honign bij de imker in de buurt te kopen dan biologische honing.

Wat ook niet klopt is dat bij de Traay de honing in metalen vaten in de zon staat te bakken. De temperatuur daarvan loopt in de zomer zeker tot boven de 40 graden op.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Karin » vr 26 sep 2014, 10:28

Eigenlijk is dat plastic nog iets waar ik me het minste zorgen om maak. Dat zit overal in, dat ademen we in, dat eten we en drinken we, en... dat poepen we ook gewoon weer uit. Het is niet anders, het is onze eigen schuld (van de mensheid dan). Dat is niet zo even opgelost.

Als deze aflevering ervoor zorgt dat er meer honing bij de lokale imker gekocht wordt, dan is dat in ieder geval winst. :be9:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Kroese » vr 26 sep 2014, 11:27

De honing die op plastic is getest is allemaal supermarkt honing De Traay langnese en AH.
Er is geen honing van onze imkers getest. Dat zou ik wel eens willen weten.

Die Supermarkt honing komt dan blijkbaar allemaal via de Traay
Bij Traay aangeleverd in die grote drums, die zijn aan de binnenkant geplastificeerd. In Canada bij een grote imker gezien.
Ik (wij) sla mijn honing ook op in plastic emmers, dus zo kan het er natuurlijk ook bij mij (ons) inkomen.

Ik heb in 1999 een nieuwe honing fabriek bezocht in Australie de firma Capilano
http://capilano.com.au/
Die verwarmde die tonnen 1 nacht op 80 C om de honing uit de vulopening te laten stromen.
Daarna werd het vuil er uit gecentrifugeerd en door keramische filters geperst om de stuifmeel er uit te halen.
Ik noem dat bakkershoning. De HMF zal ook wel omhoog geschoten zijn.
Ik heb daar nog een video van, die ik wel eens op mijn youtube kanaal zal zetten.

Dan nog het om katten van Chinese honing in Korea enzv. Russische honing enzv.
Ik neem aan dat de Traay de import honing wel moet laten testen op bestrijdingsmiddelen e.d.

Daar hebben ze het niet over, want je mag de handel niet in discredit brengen.
Alleen de Nederlandse imkers mogen hun honing niet Biologisch noemen?????

Ik zou ook wel eens wat meer echt onderzoek op bestrijdingsmiddelen willen zien, i.p.v. dit plastic verhaaltje....

Ik sta morgen op de markt van Eerbeek, zal daar ook wel heel wat vragen kunnen verwachten.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door bee-tree » vr 26 sep 2014, 12:20

De laatste tijd 'heb ik minder vraag naar honing. Oók op de Honing- en Natuurmarkt van onze vereniging wordt al
enkele jaren minder verkocht. We schrijven dat toe aan de recessie, maar ook aan het prijsverschil met 'winkelhoningsoorten'.
Maar het kan ook komen door het gepraat over bijenziekten en bijensterfte. Mensen zijn bang dat ze er ook ziek van worden.
Sinds enkele jaren staat er op onze honingetiketten: Niet geschikt voor kinderen beneden een jaar.
Er staat geen uitleg bij. Voorzichtige volwassenen laten misschien de honing daarom links liggen.

Gister had ik bezoek van 'n collega die z'n klompen bij de deur liet staan . Op kousevoeten liep hij via de gang naar de praattafel.
Omdat ik momenteel al de hele morgen van plan ben iets luchtigers op het forum te zetten om onze stemming
na gisteravond niet nog meer te drukken, laat ik jullie raden, waarom mijn collega voor het eerst op kousevoeten
binnenkwam. Het heeft met het onderhavige topic te maken en nog een ander. Bah, B3

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 sep 2014, 13:06

Zelfs dat een imker verteld dat honing BIJENKOTS is zal de verkoop doen stijgen :snooty: :snooty: :snooty:

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 26 sep 2014, 13:11

Wat weten handelaren, verkopers en vooral imkers nog steeds weinig af van hun product honing.
Het plastic wat is gevonden is inderdaad zeer klein, maar valt ook onder het probleem van fijnstof.
Daar is al veel meer onderzoek naar gedaan.
En dat fijnstof (en nog veel meer andere troep)is inmiddels bijna overal (in) aanwezig, en dus ook in de honing.
Uit onderzoek, (recent gepubliceerd 05-09-2014)van studenten van de Universiteit Antwerpen is ook dit onderzocht.
Enkele citaten uit deze studie zijn:
Via biomonitoring kan luchtvervuiling op een hogere ruimtelijke resolutie bepaald worden en kunnen ook blootstellingseffecten op organismen mee in rekening gebracht worden (Kardel et al., 2010).
Biomonitoring werd reeds recent toegepast in onderzoek naar fijnstof (Beckett et al., 2000; Hansard et al., 2011; Kardel et al., 2011).
Verschillende planten (bijvoorbeeld korstmossen, loofbomen, naaldbomen, kruiden) en dieren (bijvoorbeeld insecten, vissen, vogels) werden reeds succesvol gebruikt in biomonitoringstudies (Hodkinson, 2005; Balasooriya et al., 2009; Power et al., 2009; Badiou-Beneteau et al., 2013).
Ook honingbijen worden als geschikte biologische indicatoren aanzien omdat ze door hun intens foerageergedrag in contact komen met verschillende polluenten en zo een goed beeld kunnen geven over de habitatkwaliteit in de directe omgeving van hun korf (Chauzat et al., 2009).
Door het intensief foerageergedrag van de bijen, is de kans groot dat ze in contact komen met fijnstof.
De haartjes op hun lichaam kunnen het fijnstof vervolgens vasthouden (Lambert et al.,2012).
Stuifmeel dat vervoerd wordt aan de pootjes van de bijen, komt door het foerageergedrag van de bijen in contact met mogelijke bronnen van fijnstof.

4.2.2 SIRM-analyse op honing
In honing werd geen (voor gebied Berlaar, Wilrijk en Arenberg) of een zeer laag (voor gebied Ecohuis) SIRM-signaal gemeten. De SIRM-waarden voor honing verschilden niet significant tussen de vier gebieden. De hypothese dat honing uit de stadsgebieden een hoger SIRM-signaal zou geven dan
honing uit het plattelandsgebied, kan dus niet worden bevestigd. De zeer lage waarden zouden er op kunnen wijzen dat er effectief een interne filtering gebeurt in de bijen.

Dit laatste toont echter wel aan dat de bijen toch bijzondere eigenschappen bezitten.

Ander onderwerp hierin:
Het HMF-gehalte van honing van de Traay ligt bij enkele gemeten (Bijkersgilde 2011) honing-soorten rond de 30mg/kg. :o

In de folder van de Traay staan meer zaken die wat vragen oproepen: de bijen hun nectar verzamelen in de ongerepte natuur, waar geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, minimaal 7 kilometer van industrie of verkeer.

Ook vliegen de bijen op "de witte bloemen van de tamme kastanje" volgens “de Traay”.

De consument gelooft het(tot nu toe) allemaal. :clap:

Is informatie en voorlichting geen taak van imkerverenigingen? :oops:
Of is domweg die kennis niet aanwezig?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Karin » vr 26 sep 2014, 13:43

Kroese schreef:De honing die op plastic is getest is allemaal supermarkt honing De Traay langnese en AH.
Er is geen honing van onze imkers getest. Dat zou ik wel eens willen weten.
Ik kreeg de indruk, in hoeverre je dat zo snel zien kon op tv, dat het potje crèmehoning van de 'biologische' imker kwam waar ze ook een tijd mee in gesprek waren.

**edit**
Je hebt gelijk Kroese... Ik vond het hier: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... _in_honing
KvW-website schreef:Vijf verschillende honingmerken zijn getest op de aanwezigheid van microscopische kunststofdeeltjes. Het gaat om de Albert Heijn Bio Bloemenhoning, De Traay Bloemenhoning, Langnese Goudhelder honing, Albert Heijn Bloemenhoning en De Traay Zonnebloemhoning. Van deze vijf merken hebben de Bio Bloemenhoning van Albert Heijn en de Zonnebloemhoning van De Traay een EKO-label.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Telefoon 'roodgloeiend' na KvW

Bericht door Primus » vr 26 sep 2014, 16:51

In België is de honing een keer getest door "Test aankoop" spijtig maar de honing van "De Imkers" kwam er zeker niet goed of beter uit dan die van de supermarkten.

Was de link vergeten te plakken :-)

http://www.keypharm.be/backoffice/uploa ... liteit.pdf

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten