Momenteel houdt een interessante discussie onze leden van de plaatselijke imkersbond bezig:
De samenaankoop van krokussen.
Het idee was goed bedoeld: een samenaankoop organiseren van krokusbloembollen om zo het stuifmeelaanbod in het vroege voorjaar in de nabijheid van onze volken een (klein beetje) te vergroten.
Plots kwam er echter iemand aandraven met een onheilspellend bericht over het gebruik van pesticiden bij de teelt van deze bollen, waardoor het stuifmeel residuen van dit gif zou bevatten.
De NVB promoot het aankopen van blijebijen bloembollenmengsels van de firma JUB Holland. Deze bloembollen zijn op de conventionele manier geteeld en dus niet pesticidenvrij. zelf omschrijft men dit als zijnde duurzaam: een correct gebruik van toegelaten bestrijdingsmiddelen binnen het kader van geïntegreerd pest management (IPM).
De vraag rijst nu: kiezen voor de conventionele bloembollen, of de biologische, die 5 tot 10 maal duurder zijn.
Crocusbloembollen Bio of niet?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Crocusbloembollen Bio of niet?
Volgens mijn bollenleverancier zijn crocussen zo makkelijk te kweken dat er weinig of geen bestrijdingsmiddelen voor worden gebruikt. Er is ook nog een label MPS, voor duurzaam gekweekte bollen, maar wat dat precies inhoudt, ben ik ook nog niet helemaal achter. Je zou kunnen kijken of jullie leverancier dat label heeft. En stel vooral veel vragen bij je leverancier, als ze weten dat er vraag naar is, gaan ze eerder over op gifvrij kweken.
Als je zeker wilt zijn, zou je toch bio of eco moeten kopen, maar dan ben je inderdaad duurder uit. Let met prijsvergelijken trouwens wel op de maatvoering, de ene crocus is de andere niet.
Als je zeker wilt zijn, zou je toch bio of eco moeten kopen, maar dan ben je inderdaad duurder uit. Let met prijsvergelijken trouwens wel op de maatvoering, de ene crocus is de andere niet.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Crocusbloembollen Bio of niet?
Het was mij ook opgevallen dat de Bio Crocusbollen enorm veel duurder zijn. Via de BD-imkers kon ik ze met korting kopen, maar dan zijn ze nog steeds behoorlijk aan de prijs.
Greenpeace heeft overigens volle aandacht voor de bestrijdingsmiddelen in bollen (schijnt heel veel te zijn) en is daarover met Intratuin in gesprek.
Greenpeace heeft overigens volle aandacht voor de bestrijdingsmiddelen in bollen (schijnt heel veel te zijn) en is daarover met Intratuin in gesprek.