Alchol percentage meten in mede

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Alchol percentage meten in mede

Bericht door remolen » ma 13 okt 2014, 21:49

Hallo,

Ik heb hier voor het eerst mede staan te pruttelen. De soortelijke massa gemeten toen de most klaar was zodat ik het te verwachten alcoholpercentage weet. Maar als de mede straks is uit gegist hoe kan ik dat meten hoeveel alcohol er daadwerkelijk in zit. Je hebt een goedkoop dingetje genaamd de vino meter maar deze schijnt niet geschikt te zijn voor het meten van mede. Ik maak trouwens een droge mede dus er zal weinig tot geen restsuiker aanwezig zijn.

Ik heb al gezocht op internet en ook al de brouwshop waar ik spullen besteld heb gevraagd maar ben er nog niet uit. wie o wie weet het :)

Groet René

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 okt 2014, 22:35

Ja je hebt een glazen buisje wat bestaat uit een haar dun kanaaltje met een verdikking waar je de te meten vloeistof in giet.
Als dan aan de onderkant na een paar minuten de vloeistof er uit begint te lekken keer je het om zet en even neer op de verdikking.
Je ziet dan dat de vloeistof langzaam terug lopen door het haar dunne kanaaltje.
Aan de buitenkant staat streepjes wat de aantal graden alcohol aangeeft.
Stop het zakken van de vloeistof dan weet je hoeveel alcohol in je mede - wijn - bier zit.

Heb dit ooit gekocht maar weet nu even niet meer waar.
Op dit moment zijn alle wijn en mede zaken opgeborgen.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 13 okt 2014, 22:59

Als je met de densimeter de soortelijke massa van de most hebt gemeten, voordat de vergisting begon, dan kun je nu de soortelijke massa meten van de uitgegiste mede. Op mijn dichtheidsmeter staat een schaalverdeling waarop je het alcoholgehalte dan direct kunt aflezen. De meter waar Hans het over heeft, geeft een indicatie, maar is weinig nauwkeurig.
Bekijk je dichtheidsmeter nog eens goed, of er meerdere schalen opstaan. Anders kun je aan de hand van de begin- en eindmeting vast wel ergens een tabel vinden, aan de hand waarvan je kunt terugrekenen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 okt 2014, 23:38

Vino meter dat is het apparaatje wat ik hierboven beschreef!
Erg handig: http://www.vitis-vino.nl/product/vinometer/ even testen met een bestaand drankje daarna goed "doorspoelen" met gekookt water!!

Nog een aardig recept gelezen van het braamstruikgilde.
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 14 okt 2014, 09:09

Hans van der Post. schreef:Vino meter dat is het apparaatje wat ik hierboven beschreef!
Erg handig: http://www.vitis-vino.nl/product/vinometer/ even testen met een bestaand drankje daarna goed "doorspoelen" met gekookt water!!

Nog een aardig recept gelezen van het braamstruikgilde.
Op basis van dit recept probeer ik Deense mede te maken. Ik heb ook 10 liter Kersenmede in de gistingsfles staan.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door remolen » di 14 okt 2014, 09:12

Hans van der Post. schreef:Vino meter dat is het apparaatje wat ik hierboven beschreef!
Erg handig: http://www.vitis-vino.nl/product/vinometer/ even testen met een bestaand drankje daarna goed "doorspoelen" met gekookt water!!

Nog een aardig recept gelezen van het braamstruikgilde.
Bedankt voor het recept!
Ik heb inderdaad zo'n vinometer. Maar die geeft bij alles wat ik meet 8% aan. Eerst met wijn uit de winkel geprobeerd van 13.5 % was ook 8 % .. dus.. daar kan ik niet veel mee. Misschien een misfabrikaat en een nieuwe halen. zo duur zijn ze niet maar ik wil graag weten of mensen er ervaringen mee hebben dat het wel werkt. ?

groet Rene

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door Hans van der Post. » di 14 okt 2014, 09:41

remolen schreef: Ik heb inderdaad zo'n vinometer. Maar die geeft bij alles wat ik meet 8% aan. Eerst met wijn uit de winkel geprobeerd van 13.5 % was ook 8 % .. dus.. daar kan ik niet veel mee. Misschien een misfabrikaat en een nieuwe halen. zo duur zijn ze niet maar ik wil graag weten of mensen er ervaringen mee hebben dat het wel werkt. ?
groet Rene
Je moet deze vinometer na gebruik weg niet zomaar wegleggen.
Het is een heel dun capillaire buisje als daar wat resten in blijven zitten en opdrogen werk het niet meer goed.
Je moet het na gebruik "schoonspoelen" met gedestilleerd water of gekookt water.
Vullen met gedes. water en dan een paar minuten rechtop laten staan als dan het brede deel voorde helft leeg is de meter schoon nog wel even uitslaan!!
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door Eddy Geurtsen » di 14 okt 2014, 13:45

Zoals ik al schreef, de Vinometer geeft een indicatie, maar is weinig nauwkeurig. Alleen het meten van de dichtheid (densimeter) aan begin en eind van het gistingsproces geeft nauwkeurige resultaten.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door remolen » di 14 okt 2014, 18:12

Hans van der Post. schreef:
remolen schreef: Ik heb inderdaad zo'n vinometer. Maar die geeft bij alles wat ik meet 8% aan. Eerst met wijn uit de winkel geprobeerd van 13.5 % was ook 8 % .. dus.. daar kan ik niet veel mee. Misschien een misfabrikaat en een nieuwe halen. zo duur zijn ze niet maar ik wil graag weten of mensen er ervaringen mee hebben dat het wel werkt. ?
groet Rene
Je moet deze vinometer na gebruik weg niet zomaar wegleggen.
Het is een heel dun capillaire buisje als daar wat resten in blijven zitten en opdrogen werk het niet meer goed.
Je moet het na gebruik "schoonspoelen" met gedestilleerd water of gekookt water.
Vullen met gedes. water en dan een paar minuten rechtop laten staan als dan het brede deel voorde helft leeg is de meter schoon nog wel even uitslaan!!
had hen inderdaad zo schoon gemaakt zoals je omschrijft. Hij is denk gewoon niet goed.
groet Rene

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Alchol percentage meten in mede

Bericht door m.kolsters. » wo 15 okt 2014, 15:07

Als alles niet werkt moet je de mede met half water vermengen en dan de vino meter goed vullen en dicht houden en op zijn kop op de tafel zetten en dan kan je het aflezen.
Als je heb gemeten schoonwater er in en dan door blazen een paar keer.
Te hoog honing gehalte wil niet zo goed meten dan verdunnen, half om half.
Veel drink genot de mede maker.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten