Nogmaals Varoa
-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Re: Nogmaals Varoa
Ook bij mij in september een verhoogde mijtenval en nu ook, normaal na het bestrijden in juli en augustus
zijn de weken er na geen mijten in de lade het is nu van 1 tot 3 stuks per dag.
Ga nog geen maatregelen nemen want er zit nog steeds broed in de volken maar ga in eind november behandelen
met lavendelolie en eind december nog een keer met oxaalzuur, het is dan afwachten hoe ze de winter uitkomen.
De korven hebben geen bestrijding gehad omdat er bijna geen mijten op de bodem lagen, met de kerstdagen een keer
oxaalzuur druppelen waarom er zo weinig mijten in de korven zitten weet ik niet miss omdat het natuur zwermen zijn.
Gr. Roel
zijn de weken er na geen mijten in de lade het is nu van 1 tot 3 stuks per dag.
Ga nog geen maatregelen nemen want er zit nog steeds broed in de volken maar ga in eind november behandelen
met lavendelolie en eind december nog een keer met oxaalzuur, het is dan afwachten hoe ze de winter uitkomen.
De korven hebben geen bestrijding gehad omdat er bijna geen mijten op de bodem lagen, met de kerstdagen een keer
oxaalzuur druppelen waarom er zo weinig mijten in de korven zitten weet ik niet miss omdat het natuur zwermen zijn.
Gr. Roel
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik tel nooit de mijtval maar wide enkel weten of er soms verband is tussen verdwijnziekte en behandelen met bepaalde middelen .FerryB schreef:Jaap hoe is het bij jou dan met de varroa?
Jaap v P.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Natuur en kunstzwermen zit maar een minimum aan mijten in .roelof1945 schreef: miss omdat het natuur zwermen zijn.
Gr. Roel
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Santtu,
Bestrijden met mierenzuur is nog wel mogelijk. Gebruik de Nassenheider horizontal of professional en 85% mierenzuur. Ben afgelopen zaterdag nog gestart met een behandeling van een vlieger die ik nog in september gemaakt heb. Als je meer info wilt hebben, laat dat even weten dan stuur ik je een PB dan zouden we telefonisch contact kunnen hebben.
Groeten..................
Gerard
Bestrijden met mierenzuur is nog wel mogelijk. Gebruik de Nassenheider horizontal of professional en 85% mierenzuur. Ben afgelopen zaterdag nog gestart met een behandeling van een vlieger die ik nog in september gemaakt heb. Als je meer info wilt hebben, laat dat even weten dan stuur ik je een PB dan zouden we telefonisch contact kunnen hebben.
Groeten..................
Gerard
-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Bij mij vallen in twee kasten nu zo'n 13 mijten per dag. Vergeleken met mijn andere volken is dat veel. Zou ik daar nu nog wat aan kunnen/moeten doen? Iemand een idee?
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
op dit moment van het jaar is dit aantal natuurlijke varroa-val enorm. Zijn die volken wel behandeld en met wat?
Jos
Jos
-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Twee keer mierenzuur met een Liebig dispenser. De acht andere volken hebben allemaal een mijtval tussen 0 en 5 per dag.
-
- Imker sinds: 1968
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
ik vraag me af of de Liebig dispenser wel effectief is bij de bestrijding met mierenzuur ook bij mij zijn 4 volken 2x behandeld en er vallen nu teveel mijten.frank27 schreef:Twee keer mierenzuur met een Liebig dispenser
Nu weer bestrijden met mierenzuur heeft geen zin daarom ga ik over 3 weken lavendelolie toepassen maar heb er geen ervaring mee.
Gr. Roel
Niet behandelde volken zitten nu tussen de 15 en de 54 mijten/dag.jossmits schreef:...zijn die volken wel behandeld
Het hoogste aantal vind je bij de sterkste volken en de volken zijn dit jaar sterker dan de vorige jaren.
-
- Contacteer:
Beste Roel
Hoe gebruik je lavendelolie??
Groet
Gerard
Hoe gebruik je lavendelolie??
Groet
Gerard