Nogmaals Varoa
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Re: Nogmaals Varoa
Ik denk erover om in de twee volken oxaalzuur te verdampen. Is snel gebeurd. Ik weet dat dat niet effectief is tegen de mijten in het broed, maar ik zou toch wellicht de besmetting van deze 2 volken even flink kunnen verminderen. Slecht idee?
-
- Imker sinds: 1968
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
De Biezen,
Heb geen ervaring met lavendelolie, de eko bijkers hebben hun ervaring op bijenstartpagina staan.
Op deze manier ga ik het ook doen.
Gr. Roel
Heb geen ervaring met lavendelolie, de eko bijkers hebben hun ervaring op bijenstartpagina staan.
Op deze manier ga ik het ook doen.
Gr. Roel
-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Roel, waar precies op de startpagina?
-
- Imker sinds: 1968
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Frank ga naar http://www.Bijen.Startpagina.nl en zie de rubriek eco imkeren daar is te lezen over de bijkers uit Friesland.frank27 schreef:Roel, waar precies op de startpagina?
Gr. Roel
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zou het bezoek van bijen aan deze plant ook al voldoende kunnen zijn om deze plaaggeest te verwijderen ???
- semar
- Imker sinds: 1975
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
heb ook wel eens iets opgevangen over volken op de griekse eilanden waar
de wilde bergthijm veel voorkomt, dat dat ook remend zou werken??
wie het weet mag het zeggen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
de wilde bergthijm veel voorkomt, dat dat ook remend zou werken??
wie het weet mag het zeggen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik ben gisteren begonnen met de cyclus van 3 keer HiveClean. Misschien dat ik daarna voor de zekerheid nog lavendel doe, afhankelijk wat de mijtenval gaat doen. Overigen waren 2 van de 3 volken een zeer prettig om te zien, kasten vol met bijen, alle ramen goed bezet. Het volk met de zwaarste besmetting is wel minder groot, maar ook dat viel mee.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Santtu,
De bijen groeien dit najaar lang door de koningin blijft lang eitjes leggen, de volken hebben elk nog wel een paar ramen broed. De bijen gaan wel al langer mee omdat er niet meer zo lang wordt gevlogen dus die paar ramen compenseren denk ik makkelijk wat er sterft. Daardoor komen er meer bijen in onze kasten ook al is het al ver in het najaar, maar daardoor blijft die varroa ook vermeerderen. Ben er geen voorstander van te vaak te behandelen met zuren waarvan hiveclean er een is (bevat oxaalzuur) moet paar maanden liever drie maanden tussen zitten vanwege het etsen op dezelfde generatie bijen maar het kan nu i.d.d. een slimme zet zijn nu die hiveclean omdat ze zo doorbroeden.
Freek
De bijen groeien dit najaar lang door de koningin blijft lang eitjes leggen, de volken hebben elk nog wel een paar ramen broed. De bijen gaan wel al langer mee omdat er niet meer zo lang wordt gevlogen dus die paar ramen compenseren denk ik makkelijk wat er sterft. Daardoor komen er meer bijen in onze kasten ook al is het al ver in het najaar, maar daardoor blijft die varroa ook vermeerderen. Ben er geen voorstander van te vaak te behandelen met zuren waarvan hiveclean er een is (bevat oxaalzuur) moet paar maanden liever drie maanden tussen zitten vanwege het etsen op dezelfde generatie bijen maar het kan nu i.d.d. een slimme zet zijn nu die hiveclean omdat ze zo doorbroeden.
Freek
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Freek,
Na deze HiveClean-kuur is als het goed is geen oxaalzuur nodig in de winter. Ik ben bang dat niets doen nu geen optie was gezien de hoge mate van besmetting.
Na deze HiveClean-kuur is als het goed is geen oxaalzuur nodig in de winter. Ik ben bang dat niets doen nu geen optie was gezien de hoge mate van besmetting.