Beste Frits,
Je hebt gelijk, er komt meer bij kijken dan zomaar even wat bijen importeren en vermederen! Voordat ik ook maar iets met teelt ga doen wil ik er eerst nog veel meer over te weten komen dan nu, vandaar ook o.a. dit forum bericht wat me veel nuttige informatie heeft opgeleverd. In mijn zoektocht ben ik zojuist op een interessant rapport van Gilles Fert, een Franse bijenexpert, gestuit. Hij heeft hier bijen uit verschillende regio onderzocht en kwam tot de conclusie dat het geen 100% pure Italiaanse bijen zijn maar verschillende combinaties LigusticaxCarnicaxCaucasia. Zij beargumenteren dat de 'Afghaanse bij' goede karakteristieken heeft (zoals zachtaardigheid, ziekte resistentie, en honing productie 20-50kg) en raden het ook ten sterkste af om bijen te importeren en de genenpool te bevuilen. Helaas is mijn ervaring met die bij hier dus wat minder en zal de winterresistentie nog moeten blijken.
Ik ben al een lange tijd op zoek naar Apis cerena via verschillende lokale bijenverenegingen, universiteiten en zelfs een organisatie die zich richt op het behoud van dit soort inheemse soorten. Helaas heeft deze zoektocht nog niks opgeleverd. Ik heb gehoord dat er in het Oosten nog wat imkers zijn die er mee werken, maar heb deze nog niet kunnen vinden. Zou deze soort erg graag 'uitproberen' hier. Ben hem zelf nog nooit hier tegengekomen in het wild. Uw ervaring met cerena klinkt erg goed, heeft u hiermee in Nederland gewerkt of ook in andere landen?
Veel grotere bijenhouders migreren hier met hun bijen, voornamelijk naar Pakistan in de winter. Dit is ook hoe Amerikaans vuilbroed naar Afghanistan is geimporteerd. Voor onze doelgroep (vrouwen in afgelegen gebieden) is dit echter niet mogelijk. Hoewel we wellicht een transport systeem op zouden kunnen zetten met een manager. De vraag is of dit rendabel is, zeker na afsluiting van het project over 3 jaar. Alhoewel reizen natuurlijk ook stress en ziekte risico's met zich meebrengt.
Ik ben blij dat het u bevalt dat we niet alleen bijenkasten uitdelen

Veel projecten hier doen dat inderdaad en ik zie daar veel negatieve gevolgen van en nooit lange termijn resultaten.