Nogmaals Varoa
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Nogmaals Varoa
Hoi Santtu,
100 mijten/week na de tweede hiveclean behandeling is veel inderdaad. Denk ook wel dat ie van de mijten geleden heeft, bij mij zijn de volken n.l. niet kleiner geworden de laatste weken, eerder nog iets gegroeid.
Maar eens afwachten. Gewoon kijken wat er een week na de derde hiveclean behandeling (dus als de hiveclean is uitgewerkt) per week valt, dan weet je hoe het er dan voor staat. Ik denk dat er bij een aantal van mijn volken nu na de eerste hiveclean behandeling wel aardig wat uit valt omdat de mijtval bij de volken die op twee broedkamers zijn ingewinterd 40 mijten/week was. Het is wel voor het eerst dat ik twee varroabehandelingen achter elkaar toe pas maar omdat de nazomer zo lang heeft geduurd (tot begin november) lijkt mij dit een juiste keuze. Maar ik heb ook roosters tegen de muizen geplaatst ik wil de bijen liever niet aan zoiets verliezen heb veel moeite gedaan wat leuk materiaal te krijgen dit jaar.
Freek
100 mijten/week na de tweede hiveclean behandeling is veel inderdaad. Denk ook wel dat ie van de mijten geleden heeft, bij mij zijn de volken n.l. niet kleiner geworden de laatste weken, eerder nog iets gegroeid.
Maar eens afwachten. Gewoon kijken wat er een week na de derde hiveclean behandeling (dus als de hiveclean is uitgewerkt) per week valt, dan weet je hoe het er dan voor staat. Ik denk dat er bij een aantal van mijn volken nu na de eerste hiveclean behandeling wel aardig wat uit valt omdat de mijtval bij de volken die op twee broedkamers zijn ingewinterd 40 mijten/week was. Het is wel voor het eerst dat ik twee varroabehandelingen achter elkaar toe pas maar omdat de nazomer zo lang heeft geduurd (tot begin november) lijkt mij dit een juiste keuze. Maar ik heb ook roosters tegen de muizen geplaatst ik wil de bijen liever niet aan zoiets verliezen heb veel moeite gedaan wat leuk materiaal te krijgen dit jaar.
Freek
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Vandaag hebben wij onze volken (17) toch nog maar een keer behandeld met hive clean.
En dan moet het genoeg zijn tot de oxaalzuur behandeling eind december begin januari.
En dan moet het genoeg zijn tot de oxaalzuur behandeling eind december begin januari.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Contacteer:
Ferry,
Ik heb het idee dat de "extra behandeling" dit jaar slim is door de lange warme periode hebben de bijen lang doorgebroed.
De zesramer die ik van je gekocht hebt bezet door dat doorbroeden nu een hele spaarkastbak (10 ramen), en de mijtval daar was ook zo'n 20 mijten/week.
Trek ik dat door naar jouw stand dan is bij jou de situatie qua mijten ongeveer net zoals bij mij.
Decimeer ik die nu dan nu, dan zit je lekker veilig.
Ik zit erover te denken, omdat ik nu een 2e blokbehandeling hive clean doe, eind december niet te druppelen met oxaal. Aan de andere kant, is het wel mooi een "late behandeling dichter tegen het voorjaar aan" en krijgen de mijten nog een opdonder voor na de laatste twee volledige wintermaanden het voorjaar komt en kan ik het misschien makkelijker tot na de linde uitzingen.
Freek
Ik heb het idee dat de "extra behandeling" dit jaar slim is door de lange warme periode hebben de bijen lang doorgebroed.
De zesramer die ik van je gekocht hebt bezet door dat doorbroeden nu een hele spaarkastbak (10 ramen), en de mijtval daar was ook zo'n 20 mijten/week.
Trek ik dat door naar jouw stand dan is bij jou de situatie qua mijten ongeveer net zoals bij mij.
Decimeer ik die nu dan nu, dan zit je lekker veilig.
Ik zit erover te denken, omdat ik nu een 2e blokbehandeling hive clean doe, eind december niet te druppelen met oxaal. Aan de andere kant, is het wel mooi een "late behandeling dichter tegen het voorjaar aan" en krijgen de mijten nog een opdonder voor na de laatste twee volledige wintermaanden het voorjaar komt en kan ik het misschien makkelijker tot na de linde uitzingen.
Freek
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Freek,
dat hadden wij ook zo tussen de 10 en 20 mijten per week en wat ons ook erg opviel vandaag was de grote van de volken.
Ze zijn allemaal echt mega groot ook de volkjes in de Kielers en de zesramers zitten zo vol dat als je dat in het voorjaar zou zien je zou zeggen die moeten heel snel in een grotere bak want anders gaan ze er echt vandoor binnenkort.
Dus op dit moment hebben we 17 grote en sterke volken met voldoende voer.
Maar het is nog geen voorjaar he.
dat hadden wij ook zo tussen de 10 en 20 mijten per week en wat ons ook erg opviel vandaag was de grote van de volken.
Ze zijn allemaal echt mega groot ook de volkjes in de Kielers en de zesramers zitten zo vol dat als je dat in het voorjaar zou zien je zou zeggen die moeten heel snel in een grotere bak want anders gaan ze er echt vandoor binnenkort.
Dus op dit moment hebben we 17 grote en sterke volken met voldoende voer.

Maar het is nog geen voorjaar he.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Contacteer:
Ferry,
Met betrekking tot de mijten, mijtval lag bij mij dus ietsje hoger dan bij jullie, ik heb geen 20 raams buckfast en uit de 20 raams carnica vielen zo'n 40/week.
Uit de 10 raams bucky's vielen zo'n 20 / week.
Heb er ook al over gedacht om in de kerstvakantie maar vier spaarkasten en wat extra randen te bouwen.
Ze zitten vol en gaan hard! Maar ze zullen nu niet meer groeien het wordt kouder en de broednesten krimpen.
Ik wil echter nog wat meer carnica opruimen komt er ook weer wat ruimte vrij.
Freek
Met betrekking tot de mijten, mijtval lag bij mij dus ietsje hoger dan bij jullie, ik heb geen 20 raams buckfast en uit de 20 raams carnica vielen zo'n 40/week.
Uit de 10 raams bucky's vielen zo'n 20 / week.
Heb er ook al over gedacht om in de kerstvakantie maar vier spaarkasten en wat extra randen te bouwen.
Ze zitten vol en gaan hard! Maar ze zullen nu niet meer groeien het wordt kouder en de broednesten krimpen.
Ik wil echter nog wat meer carnica opruimen komt er ook weer wat ruimte vrij.
Freek
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Het Honingmagazijn raadde mij af om nog een extra oxaalzuurbehandeling te geven, tenzij het echt nodig is. Oxaalzuur kost behoorlijk wat bijen het leven. Tegen de kerst ga ik de mijtenval contoleren, maar zoals ik het nu verwacht zou ik hoorguit 1 volk een extra behandeling geven.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Onzin, ik druppel al vele jaren met 35 gram per liter 1:1 suikerwater. Als je de dosering aanhoud, is dat gewoon niet aan de orde.Santtu Pikkarainen schreef:Het Honingmagazijn raadde mij af om nog een extra oxaalzuurbehandeling te geven, tenzij het echt nodig is. Oxaalzuur kost behoorlijk wat bijen het leven. Tegen de kerst ga ik de mijtenval contoleren, maar zoals ik het nu verwacht zou ik hoorguit 1 volk een extra behandeling geven.
Uiteindelijk is wat jij nu gebruikt ook het werkzame bestanddeel ook Oxaal, alleen wat lagere dosering, maar dan vaker, omdat het niet in het broed werkt, maar alleen de mijten dood die op de bijen zitten. Het enige voordeel is dat het een kant en klare toepassing is, die ook weer niet al te lang houdbaar is.
Daar en tegen wel een stuk duurder, wat voor een paar volkjes misschien niet zo telt.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Hennie,
Dan pak ik de mijten eind december mooi nog een keer maar dan met oxaal.
Die behandeling ligt mooi dicht bij het voorjaar en dat is een voordeel begin je met een heel laag aantal mijten het seizoen.
Druppel jij twee keer met twee weken er tussen of doe jij die winterbehandeling een keer?
Freek
Die behandeling ligt mooi dicht bij het voorjaar en dat is een voordeel begin je met een heel laag aantal mijten het seizoen.
Druppel jij twee keer met twee weken er tussen of doe jij die winterbehandeling een keer?
Freek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Freek, "Dan pak ik de mijten eind december mooi nog een keer maar dan met oxaal." Hive clean is Oxaal, maar dan met een lage dosering.Freek schreef:Hennie,
Freek
Ik meen gelezen te hebben 10 gram per liter? Als ik het verkeerd heb, roep dan maar. Je geeft in 3 blok behandelingen om de 9 dagen gespreid ook 30 gram.
Het is zeker niet verkeerd om dat in de vorige en deze maand te doen, begrijp me goed.
Maar als de handel zegt dat een oxaal behandeling van 35 gram/liter 1:1 suiker water veel dode bijen oplevert, dan spreek ik dat tegen.
Ik behandel zeker eind December nog een keer op die manier. Dat zal zeker niet alle mijten doden, omdat vooral de BF bijen nog broed zullen hebben, afhankelijk van zacht of erg koud weer. Ik doe die behandeling dan maar 1 keer.
Zie ook het artikel van Jaap van popering. http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 93#p180893

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Misschien is de varroa bestrijding in een klap de "wereld" uit.
Op de facebook pagina van bijenhouden.nl stond het volgende bericht: https://www.facebook.com/groups/1577299 ... 618844343/
Even op de Duitse site gelezen http://www.bienenjournal.de/aktuelles/m ... ntwickelt/
zie de toekomst wat zonniger!
Op de facebook pagina van bijenhouden.nl stond het volgende bericht: https://www.facebook.com/groups/1577299 ... 618844343/
Even op de Duitse site gelezen http://www.bienenjournal.de/aktuelles/m ... ntwickelt/
zie de toekomst wat zonniger!
!Hans.