Braamspleut

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Bart de Coo » vr 28 nov 2014, 08:13

Rens,

Zak onderuit op de bureaustoel achter je beeldscherm, leun op je schouderbladen en lees alles wat hierboven staat en bestudeer de meegeleverde foto's aandachtig. Bekijk ook mijn YouTube-filmpje. Dan zullen zeer waarschijnlijk heel wat vragen beantwoord zijn.

Groet,

Bart

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Rens » wo 03 dec 2014, 21:43

Onderuitzakken en alle filmpjes en foto's bekijken heb ik met veel plezier gedaan. Daar kwamen ook mijn vragen uit voort.
ik zal mijn recept voor de eerste niet succesvolle proto hier plaatsen
neem rond hout 22 mm diameter, verdeel in drie gelijke stukken (3 x 23 mm buitenom gemeten)
teken af op kop en 4 cm onder kop
markeer op de kop ook de tussenliggende strepen en zoek het middelpunt op
20141130_211838.jpg
zaag in tot middelpunt van kop over de afgetekende lijn
20141130_212302.jpg
gebruik bijtel en vijl om de groeven uit te diepen
20141130_214614.jpg
ervaring tot nu toe;
- merg van braam hoopt op voor het slpijthout en vervolgens vliegt hij de bocht uit
- de buitenste punten van het slpijthout hoeven niet scherp te zijn, deze prikken in je hand als het wel opschiet
- gewoon naaldhout is zoals verwacht net wat zacht

- iemand specifiek tips hoe ik er voor kan zorgen dat het binnenste van de braam niet op gaat hopen?
- wat is de ideale hoek om braam lekker te splijten? Bijde verschillende messen die ik tot nu toe heb gebruikt is een redelijk bod zakmes tot nu toe het beste gebleken; deze splijt de braam meer dan dat hij snijd; de scherpere messen komen min of meer vast te zitten. Er is vast een optimale hoek.
- zijn er tips om het vervaardigen van dit stukje hout makkelijker te maken?
- zodra ik een werkend prototype heb gemaakt wil ik hem in ander materiaal (laten) uitvoeren (ik denk dat aluminium of hard pvc het makkelijkst gaat) heeft iemand daar ervaring mee?

bij voorbaat dank voor jullie reacties

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Primus » wo 03 dec 2014, 22:16

[quote="Rens"]



- gewoon naaldhout is zoals verwacht net wat zacht


je moet zo'n stokje van Buxushout maken dat is enorm hard. Uw dennen stokje (dat niet scherp genoeg is,volgens de foto) zal veel te bot worden en helemaal verstoppen als je door het het merg wil steken.
Ik weet dit nog van een familielid dat al 92 jaar was en die had het van zijn vader, ze waren echte korvenvlechters, waarvan ik het trouwens heb overgenomen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Bart de Coo » zo 22 feb 2015, 14:29

Zo, alsjeblieft, mijn verse korf van roggestro en braamspleut. Ik ben tevreden over het resultaat en ik zal je eens zeer gedetailleerd vertellen hoe ik dat bereikt heb, als je het met me eens wilt zijn dat het een mooie korf is geworden.

Zoek een bramenstruik die in de zon staat, op vruchtbare grond. Die levert zeer lange groene stengels zonder zijtakken. Vermijd struiken in de schaduw, onder de bomen of op het zand. Dat wordt meestal niks. Een enkel zijtakje is overkomelijk. Rond 1 oktober ga je stengels snijden. Wacht niet te lang, want de stengels vormen al snel weer kleine uitlopertjes.

Trek je werkkleren aan, want de doorns laten allemaal littekentjes achter in je kleding. Met dikke handschoenen ga je de stengels te lijf. Een snoeischaar werkt prima, maar ik heb wel eens in een collectie een klein sikkeltje gezien dat aan het uiteinde van een lange houten steel bevestigd wordt om zo tussen de doornige stengels door, dicht bij de grond een mooie stengel af te kunnen snijden. Zo voorkom je gymnastische oefeningen tussen de stekels en de doorns die in je kleren haken, met alle ellende van dien. Ik zal eens zien of ik ergens zoiets kan vinden.

Haal de stengels door een oog. Boor bijvoorbeeld gaten in een plankje of neem zoals ik het oog van een stanleymeshouder. Werk zorgvuldig. Haal alle doorns eraf. Daar ga je nog plezier van krijgen. Splijt de stengels met een splijthoutje of 'kribbelwolf' (Zie hierboven voor foto's en instructies). Knip eerst een flink stuk van het uiteinde af. Het uiteinde van de stengels is te dun en te zwak om te splijten of om mee te vlechten. Splijt van boven naar beneden, dus tegen de groeirichting in. Dat zal vaak mis gaan, omdat het houtje eruit loopt, waardoor je veel te korte spleuten krijgt. Niks aan te doen, gewoon opnieuw beginnen. Er zijn stengels genoeg. Om voldoende spleut voor één enkele korf te krijgen, ben je zomaar een paar uur bezig! Zie hierboven voor een YouTube-link over braamspleut maken.

Bind de spleuten bij elkaar en sla ze ergens op. Doe dat ergens buiten onder een afdak of anders in een droge ruimte. Als je ze in mijn vochtige schuur aan de noordkant van het huis opslaat, dan gaat het merg geheid schimmelen.

Wanneer begin je eens met vlechten? November? Mooi. Dan zijn de spleuten donkerbruin verkleurd en morsdood. Neem het gewenste aantal spleuten, rol ze op, zo goed en zo kwaad als het gaat, en vlij de rollen in een emmer. Zet de spleuten onder water. Een uur is genoeg.

Vis een spleut uit het water. Neem bijvoorbeeld een aardappelschilmesje of een zakmes. Verwijder op de schors de laatste uitsteeksels waaraan je je vingers kunt openhalen. Schraap nu, terwijl je het mesje tussen duim en wijsvinger geklemd houdt, zo veel mogelijk merg uit de spleut. Er mag wel wat achterblijven. Wring de spleut langs een tafel- of stoelpoot, een paaltje of een boompje.

Gebruik voor het vlechten een vlechtnaald. Ik gebruik daarvoor een platgeslagen koperpijpje met een punt eraan.

Nieuwe uitdaging: wilgenspleut. Wordt aan gewerkt en wordt vervolgd!

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpg

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Primus » zo 22 feb 2015, 18:40

Knap gedaan Bart.

MVG CP

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door roelof1945 » ma 23 feb 2015, 17:01

Bart,

Een mooie korf en netje gevlochten, mijn complimenten.

Gr. Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten