klein suksesje?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

klein suksesje?

Bericht door semar »

in het rembrandpark waar de schooltuin (waar mijn bijen staan) de kinderboerderij en de heemtuin zijn wil de gemeente deze samenvoegen tot een
'stadsboerderij' waarschijnlijk omdat het lekker bekt (voor het elektoraat) en het goed oogt (?) voor het bio-electoraat) :?:
tevens wil met de noordkant van het park herstructureren en een ruimte reserveren voor festivals etc (kan de gemeete weer centjes verdienen).

efin ik zorg ervoor dat ik in de vergaderingen hiervoor, van buurt en omwonenden en belaghebbenden aanwezig ben.
een paar weken geleden werden de eerste tekeningen geproduceerd, waar ik eindelijk een vinger tussen de deur kon krijgen.
Je moet weten dat al 20 jaar er een prachtige kruidenrand langst het water groeide (wilgenroosje, koninginekruid, kattestaart geledoter en wat brede randen groot hoefblad),
tot mijn onsteltenis heeft men de afgelopen 3 jaar steeds de kruidrand weggemaaid ten behoeven van de engelse landschapstijl in het park (?)

op deze vergadering zag ik niet alleen de het nieuwe ontwerp maar ook dat er een overplantenrand zou worden aangelegd, Daar ben ik bovenop gesprongen
en uitleg gevraagd waarom de belasting centen op deze manier over de balk werden gegooid.
ten slotte er was een prachtige oeverbeplanting die de afgelopen jaar moedwillig was kapot gesnoeid met belastinggeld en nu word er weer belastinggeld
vernietigd door de dingen die er waren opnieuw aan te planten (wat natuurlijk weer een tientaljaren duurt voordat het in zijn oude glorie terug is).
Na herhaaldelijk ontwijkende antwoorden en afleidende opmerkingen werdt de betreffende bewindvoerders mischien wat zenuwachtig omdat ik maar steeds terug kwam met opmerkingen als weinig toekomst visie, de kar achter de wagen methoden,geldverslindendent beleid, en weinig vakkenis van de bewindvoerders op groen (ik ben een oude vergadertijger :evil: die wel raad weet met afleidings maneuvres),
en ik kan zeuren en zeiken als een pitbull) voorals dat geld het en gebrek aan inzicht zat ze waarschijnlijk dwars.

kreeg een paar dagen later een email van de stadsecoloog van A-west om mijn vragen te beantwoorden etc.
heb hem bedankt en uitgenodigd op de fiets te komen om samen te kijken na het resultaat van het maaibeleid en te babelen over de mogelijkheden.
Op de dag zelf heb ik hem keurig de plekken laten zien waar de kruidrand was vervangen door een brandnetelrand, waar dan de bereklauw ingroeid (die dan weer met roundup wordt bestreden) nog een paar stukjes waar de rand nog intact was, het het verlies aan geld (maaien kost ook geld) zodat hij kon zien het verschil als je tot de sloot maait of maait tot een 1,5 meter van de kant. Hij van zijn kant zei dat het hem voorheen niet zo duidelijke was (hij is maar 1 ecoloog etc) en dat het waarschijnlijk mis was gegaan met de overgang van stadsdelen naar een stadsdeel (de 17 jaar ervoor werd de slootkant nl niet gemaaid) hij zou samen met de ambtenaaren een nieuw bestek gaan ontwikkelen voor het maaien van de randen.
Bij dit gesprek heb ik behalve het duidelijk zichtbare bewijs ook de bekende biodiversiteit babel opgehangen, gewezen op de grote verscheidenheid aan dieren en diertjes die profijt hebben van zo,n kruidrand, en het esthetisch genoegen van de park bezoekers om een rose bloeiende rand langst het water te hebben van juni tot in september.

Hij zou aan het werk gaan,
soms kan zeuren blijkbaar toch helpen,
ik weet natuurlijk niet op er ook echt wat mee gaat gebeuren de toezegingen zijn er nu maar afwachten.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps je moet er wel veeltijd insteken
Bijlagen
hoe een dezelfe slootkant er in de lente uitkan zien
hoe een dezelfe slootkant er in de lente uitkan zien
hier kun je zien hoe hoog het wilgenroosje tec wordt<br />(vlak voor de hoofdbloei)
hier kun je zien hoe hoog het wilgenroosje tec wordt
(vlak voor de hoofdbloei)
Laatst gewijzigd door semar op wo 03 dec 2014, 10:07, 5 keer totaal gewijzigd.
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: klein suksesje?

Bericht door Wim Joosten »

Goed werk Semar!  
Met vriendelijke groet,
Wim
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Knappe gozer op die onderste foto.(die rechtse natuurlijk! :D )
Petro
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Goed gedaan! Helaas zijn veel ambtenaren niet bekend met de werkelijkheid en zeer goed in ontwijkend gezwam. Hopelijk heb je hun ogen geopend en laten ze de natuur haar gang gaan.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Santtu Pikkarainen schreef:Goed gedaan! Helaas zijn veel ambtenaren niet bekend met de werkelijkheid en zeer goed in ontwijkend gezwam. Hopelijk heb je hun ogen geopend en laten ze de natuur haar gang gaan.
Dit heb ik al zo vaak mee gemaakt, maar een waterdruppel holt de steen uit!
Goed gedaan Semar!
!Hans.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Gefeliciteerd. Waren er maar meer zoals jij!
Using Tapatalk
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Even de luis in de pels zijn, daarna met stroop (honing) gaan smeren bij de juiste mensen zoals die ecoloog.
:clap: :clap:
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

petro schreef:Knappe gozer op die onderste foto.(die rechtse natuurlijk! :D )
Petro

da's waar?

:wink:

do
Benthe
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Benthe »

Goed gedaan!!
Ik ben ook met zo'n waterrand-/weideprojecje bezig. Dit geeft mij ook weer moed!
8-) :be9:
Plaats reactie