Stuifmeel - pollenonderzoek

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stuifmeel - pollenonderzoek

Bericht door bee-tree »

Nee Alfa,jammer genoeg lijdt heel Nederland er aan, behalve Henk Buzzer en een handjevol
anderen. Ik ben het met zijn correctie eens.
Zo net heeft 'n buurvrouw na de koffie met Emsländer Apfelkuchen mit deutschen Äpfeln
und deutschen Eiern aus Bodenhaltung, und mit deutschem Mehl und deutschem Zucker,
10 foto's gemaakt van 'n bijna volwassen Bruine rat, die in de val is gelopen
tussen m'n rij bijenvolken.Binnenkort plaats ik 'n foto.

Vraag : "Mag ik GEEN reclame maken op het forum voor deutsches Erzeugnis (=product) ?
Als men NEE zegt betekent het volgens de taallogica toch: "JA, je mag 't wel" .
Nee op niet of geen, moet toch ja zijn ?

Als men JA zegt geeft men te kennen dat je het eens bent met de inhoud, dus in dit geval
"Ja, je mag geen reclame maken op of in ons forum".

Ik zit allang met dit taalprobleem. Ik hoop dat ik niemand van de wijs breng met dit aan de orde
te stellen. Ik wil eindelijk eens af van de onduidelijkheid over vragen met een ontkenning
er in. Bijvoorbeeld "Heb je nog geen oxaalzuurbehandeling gedaan ?
Heb je geen Varroa's meer ? Heb je nog geen sterfte ?
Hebben ze bij jou vandaag niet gevlogen ? Halen ze bij jou geen stuifmeel meer op ?
Doe jij niet mee aan pollenonderzoek ? Zj. :? ? :roll: ? :shock: ?
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Sorry, ik ben m'n P.S. vergeten. Die lange zin met 5 keer deutschen en deutschem
heb ik overgenomen van het etiket op de verpakking van dit appelgebak uit 't
Emsland tegenover Boertange en Ter Apel en Coevorden en Enschedé.
Helaas is het zonder honing gemaakt terwijl er op de verpakking staat :
"Nach altes deutschem Rezept". Altes betekent toch oud ? Het woord "oud" is blijkbaar
ook gedevalueerd. B3 Stop, stop , sto...............pppp !
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Het maandelijks pollenonderzoek is een goede actie van de NCB (Nederlandse Commissie voor Bijenproducten).
Ook het door de NCB-opgestelde reglement voor honing/was/mede-keuring is een handig product dat bij honingkeuringen wordt gebruikt.
Groet, Jacques
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jaques, goed van jou dat je ONS terug brengt bij het topic "pollenonderzoek".
"Ik val meteen maar in huis" is 'n gezegde. Wat moeten de honingkeurmeesters doen als
ze pollen van Mariadistel tegenkomen die op Duitse bodem groeit terwijl op mijn etiketten
staat: "Nederlandse Koolzaadhoning" ? Mijn volken staan soms bij Nieuwe Schans op Koolzaad.
Een paar honderd meter over de grens met Duitsland wordt bijna elk jaar Mariadistel verbouwd
en veel meer Koolzaad dan aan de Nederlandse kant. Mijn bijen blijven langer staan en kunnen
dus Duitse pollen en nectar verzamelen. Mijn honing heeft dan deels de Nederlandse
en deels de Duitse identiteit. Moet ik dat op het etiket kenbaar maken wil ik geen
aftrekpunten krijgen ? :? ? Zjef

P.S. Sorry, maar ook pollenonderzoek bevordert nationaal denken en doen , net als
de heerlijke Emslander Äpfelkuchen in mijn vorige bijdragen , terwijl we daar van af willen,
of niet soms ?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

bee-tree schreef: [.......................]Ik zit allang met dit taalprobleem. Ik hoop dat ik niemand van de wijs breng met dit aan de orde
te stellen. Ik wil eindelijk eens af van de onduidelijkheid over vragen met een ontkenning
er in. Bijvoorbeeld "Heb je nog geen oxaalzuurbehandeling gedaan ?
Heb je geen Varroa's meer ? Heb je nog geen sterfte ?
Hebben ze bij jou vandaag niet gevlogen ? Halen ze bij jou geen stuifmeel meer op ?
Doe jij niet mee aan pollenonderzoek ? Zj. :? ? :roll: ? :shock: ?
Ligt het nu aan mij, het net als of ik mijn overleden leraar uit het graf nog correcties hoor zeggen.

Kijk B3 dit forum is geen school ook geen taalles.
Geen verre taalkundige uitstapjes waar bijen ver te zoeken zijn.
Het is een forum over bijenhouden met alles daarom heen. :be2:
!Hans.
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

bee-tree schreef:Jaques, goed van jou dat je ONS terug brengt bij het topic "pollenonderzoek".
"Ik val meteen maar in huis" is 'n gezegde. Wat moeten de honingkeurmeesters doen als
ze pollen van Mariadistel tegenkomen die op Duitse bodem groeit terwijl op mijn etiketten
staat: "Nederlandse Koolzaadhoning" ? Mijn volken staan soms bij Nieuwe Schans op Koolzaad.
Een paar honderd meter over de grens met Duitsland wordt bijna elk jaar Mariadistel verbouwd
en veel meer Koolzaad dan aan de Nederlandse kant. Mijn bijen blijven langer staan en kunnen
dus Duitse pollen en nectar verzamelen. Mijn honing heeft dan deels de Nederlandse
en deels de Duitse identiteit. Moet ik dat op het etiket kenbaar maken wil ik geen
aftrekpunten krijgen ? :? ? Zjef
Volgens mij is de feitelijke standplaats bepalend. Dus Nederlandse honing (ook al komt 99,9% uit het land van de buren).
Plaats reactie