Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:
Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » vr 12 dec 2014, 12:10

@Nick

Haha, is de doos met deftige argumenten leeg? :D Uiteraard geniet ik van het imkeren op zich, waarom zou ik de eerste jaren -toen ik zelfs niet wist dat de zwarte bij nog bestond, want dat vonden ze op de cursus blijkbaar niet zo belangrijk om te vermelden - anders volgehouden hebben met mijn carnica's? Bijdragen aan het behoud van de zwarte bij zie ik als een opgave, een roeping zeg maar ;) En ja, feit is nu eenmaal dat men zoiets niet in zijn eentje kan doen, daar heb ik dus gemotiveerde collega's voor nodig. Een redelijk mens begrijpt dat men zich in dat geval dus niet gewoon in een hoekje kan wegstoppen, maar juist verplicht is zich in de openbaarheid te begeven.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick » vr 12 dec 2014, 13:13

Dylan Elen schreef:@Nick

Haha, is de doos met deftige argumenten leeg? :D Uiteraard geniet ik van het imkeren op zich, waarom zou ik de eerste jaren -toen ik zelfs niet wist dat de zwarte bij nog bestond, want dat vonden ze op de cursus blijkbaar niet zo belangrijk om te vermelden - anders volgehouden hebben met mijn carnica's? Bijdragen aan het behoud van de zwarte bij zie ik als een opgave, een roeping zeg maar ;) En ja, feit is nu eenmaal dat men zoiets niet in zijn eentje kan doen, daar heb ik dus gemotiveerde voor nodig. Een redelijk mens begrijpt dat men zich in dat geval dus niet gewoon in een hoekje kan wegstoppen, maar juist verplicht is zich in de openbaarheid te begeven.

Groeten,
Dylan
Nee dit zijn voor mij geen argumenten . :P Het is gewoon een korte samenvatting van de waarheid . Je hebt nu eenmaal mensen die graag in de belangstelling staan .Is op zich niets mis mee .Maar als ik een voorbeeld mag aanduiden. Dan kan ik jou enkel maar adviseren om eens bij marc ,de bieenkorf langst te gaan .deze bijenstand is voor de meeste imkers een droom .En die doet het wel zonder enige roeping te hebben en propaganda te voeren .Imkers die op zo een eigen manier hun vaardigheden ontwikkelen. En ze dan delen zonder teveel warme lucht te blazen .Daar geloof ik in . Hier kan ik alleen maar respect voor hebben .Ongeacht met welke soort bijen ze werken . Deze imkers hebben al die heisa van kijk eens wat ik heb en wat ik kan niet nodig .
Ik vind het tof wat je doet en waar je voor gaat . En voor sommige imkers die dan net beginnen en nog niet beter weten .Daar kun jij dan makkelijk gemotiveerde collega's van maken als ik het zo mag noemen. Dit is ook een manier van werken .Maar zeker niet de mijne of waar ik achter sta.

Mvg

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » vr 12 dec 2014, 22:26

Nick,

Een heel actueel voorbeeld: vandaag én gisteren zijn er medewerkers van het Rode Kruis op het (Vlaamse) nieuws geweest die op zoek zijn naar stamceldonoren. Zou het niet kunnen dat zij zo de aandacht willen vestigen op stamceldonorschap (en de problematiek er rond) om het leven van kankerpatiënten te redden in plaats van dat ze met hun tussenkomst in de media zelf in de belangstelling willen komen te staan? In principe is exact hetzelfde hier van toepassing: de zwarte bij kan nog altijd niet voor zichzelf spreken en dus nemen internationaal imkers en wetenschappers het woord voor haar op, het lot wil dat ik toevallig een van die imkers ben. Wij hebben een doel dat we willen bewerkstelligen en zullen daarvoor bepaalde acties moeten ondernemen zoals de zwarte bij bekend maken bij de imkers van tegenwoordig; stellen dat wij er daarmee op uit zijn om onszelf per expres in the picture te plaatsen is een uitspraak - en naar mijn mening zelfs nog maar een gedachte - uitermate laag bij de grond. Er bestaan nu eenmaal mensen die zich voor een hoger doel dan zichzelf willen inzetten.

Je spreekt zelf over het idee van een openbare bijenstand, dat is toch ook goed bedoeld om de mensen te sensibiliseren en te laten kennismaken met de wereld van de honingbij neem ik aan. Of wilt ge uzelf ermee in de belangstelling plaatsen en schuilt er dus wel een sensatie-imker in u? Ik geloof van niet, maar dat is dus blijkbaar wel de interpretatie die mensen zoals jijzelf eraan zouden geven. Besef je nu hoe belachelijk die aanname betreft sensatie-imkerij van u is?

Ik weet ook niet goed wat je bedoeld met "kijk eens wat ik heb en wat ik kan" als je daarmee mij in het vizier neemt. Ik kan imkeren, net zoals wellicht iedereen hier op het forum, dus is dat zo speciaal? En wat ik heb, ja, daar vertel ik hier over; maar is dat niet logisch als je imkers wil informeren over de bedreigde inheemse honingbij? Dit onderwerp heet dan ook niet voor niets 'Belgische zwarte bij' eh! Je moet de berichten die hier gepost worden heus niet lezen, daar kies je toch zelf voor?

Ik weet dat Marc iets fantastisch opgebouwd heeft en ik heb daar respect voor. Ik weet ook dat hij bij momenten zwarte sneeuw gezien heeft, altijd is hij blijven doorzetten met als gevolg het mooie resultaat dat er nu is. Zijn ingesteldheid om verworven vaardigheden uit eigen beweging mee te delen is voorbeeldig, maar hij is heus niet de enige met die ingesteldheid. Vergeet ook niet dat appelen en peren niet te vergelijken zijn: ik heb reden om - zoals jij het noemen wil - propaganda te voeren, want de zwarte bij is nu eenmaal bedreigd; de buckfast is dat simpelweg niet. Het lijkt me dus ook onmogelijk om om die reden een roeping te hebben om met buckfast te gaan imkeren.

Nogmaals, ik richt mij niet in het bijzonder tot nieuwe imkers; maar omdat de meesten van die imkers nu eenmaal met bijen beginnen omwille van een ecologische achtergrondsreden is het gewoon een feit dat zij sneller openstaan om te starten met de zwarte bij. Echter, het merendeel van de imkers die mij tot nu toe contacteerden om met de zwarte bij te beginnen heeft reeds wat jaren imkerervaring (met carnica, buckfast of beiden) op de teller staan en dat is uiteraard heel aangenaam, want die weten reeds hoe ze bv. koninginnen moeten kweken. Iedereen is welkom en iedereen krijgt dezelfde informatie; noch ga ik speciaal op zoek naar beginners, noch worden zij qua inhoud anders geïnformeerd. Trouwens die opmerking van je: "sommige imkers die dan net beginnen en nog niet beter weten"; je zegt dan wel dat je niets hebt tegen de zwarte bij, maar iedereen kan in dat citaat enige minachting herkennen. Marc mag dan een voorbeeld voor je zijn, zijn respect voor ieder bijenras heb je blijkbaar nog niet helemaal overgenomen denk ik dan.

Niet elke manier van werken kan in eender welke situatie toegepast worden; maar ik weet voor mezelf dat ik eerlijk en rechtvaardig handel. Ge zult mij nooit tegen imkers horen zeggen dat ze van de carnica of buckfast moeten afblijven of dat dat slechte bijen zijn of iets dergelijks. Mensen die mij om meer uitleg vragen over de zwarte bij krijgen feiten voorgeschoteld en al zeker geen leugens, want met die laatste zou men toch nergens geraken: stel immers dat ik over de zwarte bij zou liegen en de waarheid komt boven water, dan laat iedereen de zwarte bij vallen en verdwijnt de idee van conservatie meteen in het niets. Dus stop alstublieft met pretenderen dat ik onethisch te werk zou gaan.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick » vr 12 dec 2014, 23:58

Amaai een hele boterham . Heb u precies op de waarheid gepakt.Jij bent echt de persoon die de wereld gaat redden . :clap: Ja de sensatie staat je op het lijf geschreven . Moet het toegeven .Je kan er wat van. Jij doet mij denken aan Kim Jong-un .Een echte dictatuur op zich .Maar ik zal je geweten troosten. Dit zijn mijn laatste woorden . Succes nog met je zwarte bijen campagne. :lol:

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door FerryB » za 13 dec 2014, 00:06

Heren heren. Een beetje respect voor elkaar.
Deze discussie leidt tot helemaal niets en wordt steeds onaangenamer.
Ik zou zeggen stop met deze discussie en als u het niet doet laat dan een moderator deze draad op slot zetten.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » za 13 dec 2014, 00:17

@Nick
Wees gerust, de wereld laat ik aan anderen over; al kunnen ze in Noord-Korea misschien wel wat hulp gebruiken gezien de zwakke gezondheid van de Kim :D Voor de rest nog veel succes met je bijentuin en dan kom ik binnen een jaar of 2 met plezier eens op bezoek.

@Ferry
Geen probleem, ik denk dat zowel Nick als ik ons hartje ondertussen hebben kunnen luchten ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » za 21 mar 2015, 15:01

Het is zover, ons inheems honingbijtje heeft er een nieuwe vertegenwoordiger bijgekregen: Limburgse Zwarte Bij vzw. Bijgevoegd een kort ontstaansverhaaltje. Zoals ge daarin zult lezen zijn wij er voor imkers / sympathisanten uit Limburg en omstreken, ieder mag natuurlijk voor zich bepalen hoe ruim hij het woord 'omstreken' interpreteert ;)

Toen ikzelf begon met imkeren kwam ik terecht in een wereld waarin er duidelijk twee uiterste kampen bestonden: carnica enerzijds en buckfast anderzijds. Daarnaast bestond er in het midden ook nog een grote grijze zone: imkers, zoals mezelf, welke het niet uitmaakt met welk bijenras iemand anders werkt. Vandaag bestaat die situatie nog steeds. Wat ons betreft is het alvast heel duidelijk:
Het "beste" bijenras bestaat niet; elk ras heeft haar eigen karakter, haar eigen voor- en nadelen. Het is aan de individuele imker om deze allemaal af te wegen en zo een beredeneerde keuze te maken. Ieder imker moet kunnen werken met het bijenras dat hem / haar het meest belieft.
Oprichting Limburgse Zwarte Bij vzw.pdf
Ontstaansverhaaltje Limburgse Zwarte Bij vzw
(407.07KiB)325 keer gedownload
Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door semar » za 21 mar 2015, 16:41

:clap: :clap: :clap: :clap:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door jjmvaningen » za 21 mar 2015, 17:15

Tja, komt tijd, komt raat (en NIET met een d).
Ga gewoon imkeren jongens en laat elkaar heel (zoals FerryB ook aangeeft). :wink:
groet, jacques

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » zo 22 mar 2015, 10:51

@ Semar
Bedankt :)


@ Jacques
Ik vermoed dat je het hebt over de berichten die dateren van december? Die zaak is al lang afgehandeld, dus die oude koeien hoeven niet meer uit de gracht gehaald te worden :wink:


@ iedereen
De maatschappelijke zetel van de Limburgse Zwarte Bij vzw is gevestigd te Lummen, maar wij hebben geen vast clublokaal. Bij onze samenkomsten wordt er gekeken wie aanwezig zal zijn waarna er een locatie wordt uitgezocht welke voor iedereen ietwat centraal gelegen is.

Uiteraard kan men lid worden ;) Naast het verdelen van mellifera-teeltmateriaal, fungeert de Limburgse Zwarte Bij vzw als een vertegenwoordiger en een mellifera-netwerk voor haar leden. Het lidgeld voor 2015 bedraagt €5 omdat onze diensten voor dit jaar nog beperkt zijn, vanaf 2016 neemt ons aantal diensten echter uitgebreid toe waardoor ook het lidgeld mee zal toenemen. Om lid te worden stuur je mij best een PB of een mailtje op het mailadres dat je terugvindt in de eerder toegevoegde bijlage "Oprichting Limburgse Zwarte Bij vzw".


Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten