Waarnemingen in de winter 2014-15

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Kroese schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Ik wil ook aankomend weekend voor de zekerheid bij 2 volken een pak suikerdeeg opleggen. Door het lange najaar zullen ze waarschijnlijk al vrij veel voer gebruikt hebben.
Je kunt de voedsel situatie ook "lezen" van de Varoalade.
Als de wasmul strepen al ver naar achteren komen is het oppassen geblazen.
Je kunt ook zo zien of het volk tegen de zijkant zit. Dit is niet erg, maar dan moet er wel voldoende voer achter zitten.
Als het in Februari/Maart mooi weer is, kun je ook overwegen om ze dan even snel 1 a 2 ramen naar het midden te schuiven, en dan de lege plekken met volle ramen van de andere zijde weer op te vullen.
Een pak suikerdeeg is natuurlijk sneller, en je hoeft de ramen niet los te trekken.
2 volken zitten keurig "midden voor", waarbij het grootste volk (8 straatjes) al wat verder naar achteren gaat (die volk gaat wel extra voer nodig hebben). 1 Volk (6 straatjes) zit wat meer naar links, die moet ik wellicht wel wat opzij schuiven.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Santtu Pikkarainen schreef: 1 Volk (6 straatjes) zit wat meer naar links, die moet ik wellicht wel wat opzij schuiven.
Daar zou ik mee wachten tot het wat warmer is en de volken weer van de tros af zijn .

Jaap v P
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Jaap v.Popering schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: 1 Volk (6 straatjes) zit wat meer naar links, die moet ik wellicht wel wat opzij schuiven.
Daar zou ik mee wachten tot het wat warmer is en de volken weer van de tros af zijn .

Jaap v P
Ja, dat doe ik zeker Jaap. Mogelijk pas bij de voorjaarscontrole. Ze zitten 1 raampje naar links, dus het valt allemaal wel mee. Ze kunnen vanaf hun positie bij het voergat (zitten bijen tegenaan), als ik er een pak suikerdeeg op leg hebben ze ook geen voertekort.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Santtu,

Yep zakje suikerdeeg erop, of als je niet meer dat hebt liggen, kun je ook doen wat ze op imkerpedia voederdeeg noemen, een van je potten honing met een paar kilo poedersuiker mengen :D.
Da's beter dan nu raampjes opschuiven.

Freek
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Freek schreef:Santtu,

Yep zakje suikerdeeg erop, of als je niet meer dat hebt liggen, kun je ook doen wat ze op imkerpedia voederdeeg noemen, een van je potten honing met een paar kilo poedersuiker mengen :D.
Da's beter dan nu raampjes opschuiven.

Freek
Een van mijn potten honing? Mijn gezinnetje is met de laatste pot van eigen oogst bezig, dus dat gaat niet lukken... Tijd voor het voorjaar en nieuwe honing! :be9:

Ik heb nog suikerdeeg, geen probleem.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Santtu,

Goed te horen dat je nog deeg hebt. Ik heb nog wel honing staan, en verkoop ook nog, dus als je belang bij zomerhoning, overwegend van de linde hebt... Ik had vorig jaar later dan jou honing maar in een klap wel een mooie hoeveelheid, heb zo'n 50 kg geslingerd.
Zulke honing kun je ook goed gebruiken voor voederdeeg. Gebruik nooit honing uit de winkel voor voederdeeg in verband met de kans dat je de bijen besmet met Amerikaans Vuilbroed!

Freek
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Freek schreef: Gebruik nooit honing uit de winkel voor voederdeeg in verband met de kans dat je de bijen besmet met Amerikaans Vuilbroed!

Ook geen honing van andere plaatsen in Nederland !!! Er zijn afgelopen jaar ook hier uitbraken van deze ziekte ( volgens mij ) zelfs nog een vervoersverbod van kracht .!!!

Jaap v P
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Jaap v.Popering schreef:
Freek schreef: Gebruik nooit honing uit de winkel voor voederdeeg in verband met de kans dat je de bijen besmet met Amerikaans Vuilbroed!

Ook geen honing van andere plaatsen in Nederland !!! Er zijn afgelopen jaar ook hier uitbraken van deze ziekte ( volgens mij ) zelfs nog een vervoersverbod van kracht .!!!

Jaap v P

En zeker niet uit België.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Vandaag een Kieler bekeken.
002.JPG
Gesloten broed, eitjes en larven. Ook enkele pas uitgelopen bijen. (Een jonge bij zie je onder de koningin)
003.JPG
Op deze foto beter te zien,ook de cel waar een bij is uitgelopen.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Gaan carnica's ook gewoon in de winter door met broeden?
Is dit een oude moer Ad? de vleugels zijn wat kort.
!Hans.
Plaats reactie