De jaarlijkse bijenles

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De jaarlijkse bijenles

Bericht door Bart de Coo » zo 22 jun 2014, 19:00

image.jpg
Ik ben schoolmeester van beroep. Eén keer per jaar, middenin het bijenseizoen, als het einde van het schoolseizoen in zicht is, dan neem ik allemaal bijenrommel mee naar school en dan zeg ik: 'Nou moeten jullie vragen stellen over de bijen, anders ga ik lesgeven.' Lukt altijd.

Ik heb een leerling nu eens gevraagd foto's te maken. Ik heb een foto uitgekozen waar ik lekker schoolmeesterig op sta. Als aanwijsstok gebruik ik een lat van de lattenkast. Als je deze foto mag geloven, dan komt het toch nog goed met het onderwijs, vind je niet?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De jaarlijkse bijenles

Bericht door maartenkleijne » ma 23 jun 2014, 00:09

Bart, als medeoprichter van sarvinschool.nl mag ik zeggen dat het sowieso goed komt met het onderwijs zodra het %% leraren met kwaliteiten zoals de jouwe stijgt.
Hebben de kinderen maar geluk gehad.
gr,
m

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De jaarlijkse bijenles

Bericht door FrancA » ma 23 jun 2014, 11:36

Maar wellicht bedoeld Bart dat de werkelijkheid wat anders is dan de foto doet lijken? ;)

Maar inderdaad, uit de houding van de leerlingen lijk je maar zo enige interesse voor het onderwerp te kunnen aflezen :)

Zijn wij hier getuige van de geboorte van een nieuwe generatie bijenhouders? :D

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De jaarlijkse bijenles

Bericht door bee-tree » wo 28 jan 2015, 19:38

Voor de volgende bijdrage kon ik geen goede plek op het forum vinden.
Maar omdat Bart in één van de topics een wijsheid van Prediker citeert en
ik hierboven, uit het klaslokaal naar buiten kijkend, een fraaie kerk zie, ga ik er van uit
dat hij op een school werkt waar nog aan Bijbelstudie wordt gedaan.
En aangezien zijn citaat van Prediker door mij eerst als grappenmakerij werd ervaren,
maar op dit moment niet, voel ik me geroepen de man die schreef als de wijze koning
Salomon, iets ruimer aan het woord te laten omdat zijn woorden zo passen in ons huidig tijdsgewricht.

......Vermoeiend is alles, onbeschrijflijk vermoeiend; we kunnen nooit alles zien, nooit alles
horen. Wat er gebeurd is, zal weer gebeuren en wat er gedaan is , zal weer gedaan worden;
er is niets nieuws onder de zon. Men zegt wel "Kijk daar is iets nieuws ", maar dan blijkt
dat het er vroeger ook al was......... aldus enkele zinnen of verzen uit het eerste hoofdstuk
van het 21ste boek van het Oude Testament. Bron:Groot nieuws Bijbel in omgangstaal.
P.S. Misschien mag het niet van het forumreglement. Gum het dan maar weg. Zj. :be7:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De jaarlijkse bijenles

Bericht door Bart de Coo » wo 28 jan 2015, 19:54

PREDIKER

Wat voordeel heeft de mens van zijn gezwoeg?
Hij gaat van gras naar gras in het moeras
En altijd lacht de regenboog hem uit.

Hij heeft van wassen neuzen nooit genoeg
En leeft nog steeds in een geleende jas
Als hij uiteindelijk zijn ogen sluit.

Wie hier zopas nog heerste als despoot,
Als wijsgeer of als vrome dominee,
Wie net nog rondliep als spes patriae

Met hooggeveerde tred en blozend-rood,
Het is niet te geloven, maar allez,
Is dood en dood en dood en dood en dood.

Gerrit Komrij (1944-2014)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De jaarlijkse bijenles

Bericht door Bart de Coo » wo 28 jan 2015, 20:10

In deze rubriek mag bijna alles, Zjef.

De kerk die je ziet is de Sint Janskerk in Zutphen. Dat is sinds de 'Wiedergutmachung' tussen katholieken en protestanten sinds anderhalve eeuw of zo weer een katholieke kerk. Mijn school is warempel protestants-christelijk. Nu heeft dat bijna nooit meer iets om het lijf. Bij ons op school ook niet. Ik ben ongelovig. Ik ben het eens met Gerrit Komrij die vooral in de laatste regel van dit gedicht en zeer eenvoudige levensbeschouwing aan de dag legt, die ik volkomen deel.

Toch probeer ik aan onze 'denominatie' wel degelijk enige kleur te geven. Zo worden wij aangemoedigd om de dag te openen. Er zijn collega's die dat met een stukje Bijbel doen, maar ik kies altijd voor een actuele kwestie waarin de zoektocht naar een standpunt verleidt tot het stellen van grenzen. Ik probeer dan vooral een gesprek aan te moedigen waarin voor alle opvattingen plaats is.

De bijenteelt leent zich ook prima voor zo'n dagopening, omdat de kwesties rondom de bijenteelt ook sterk aanmoedigen tot het stellen van grenzen. Hoe gaan wij om met onze planeet? Hoe denken wij onze wereld leefbaar te houden voor ons nageslacht? Wat kunnen jij en ik doen om de natuur te sparen? Of hoeven we die natuur helemaal niet te sparen?

Een 3havo-klas heb ik al zo'n bijenles beloofd, nadat ze mij verschillende keren geprobeerd hebben over het onderwerp aan de praat te houden. Het voorjaar duurt niet zo heel lang meer. In gedachten bereid ik mij al voor...

Bart

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De jaarlijkse bijenles

Bericht door bee-tree » do 29 jan 2015, 07:05

Bart, bedankt voor je 'warme douche'.
Eigenlijk passen lang stilte en bezinning mijnerzijds bij je ruimhartige woorden.
Vandaar even :be11: "silenzio Zjef". :b10: :b10: :b10:

P.S. Ik wens je nog veel jaren 'warme douches' toe , met name in de schoolgemeenschap,
naar de leerlingen toe en van hen uit naar jou toe. Overigens zijn 'koude douches'
ter afwisseling óók gezond, zowel geestelijke als lichamelijke.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten