Hoi,
Ik heb nog een aanzienlijke hoeveelheid kant en klare suiker/water in de verhouding 1:1 over.
Kan ik dit gebruiken in bijvoorbeeld maart/april/mei? Ik bewaar het voor de zekerheid in de schuur. Maar ik wil de bijen ook niet vergiftigen of zo.
Ik denk wel dat het kan. Immers suiker is lang houdbaar.
Aan de andere kant, de oplossing heeft de verhouding 1:1. Kunnen de bijen deze verhouding opnemen in de periode maart/april/mei?
Kan een collega imker mij helpen aan antwoorden op deze vragen.
Alvast mijn dank.
restant suiker ter inwintering nog te gebruiken
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: restant suiker ter inwintering nog te gebruiken
Ik denk dat het suikerwater tegen die tijd aan het gisten is.
Zelfs 2 op 1 gaat gisten als het niet door bijen is bewerkt.
En als je de oplossing in april voert kan het zijn dat het een paar weken later in de honingkamer terecht komt.
Neem aan dat je goed hebt gevoerd dan zit er nog ruim voldoende voer in de ramen.
Ga je dan nog meer voeren dan belemmer je het volk om een broednest te vormen.
Immers waar suiker zit kunnen geen eitjes gelegd worden.
Zelfs 2 op 1 gaat gisten als het niet door bijen is bewerkt.
En als je de oplossing in april voert kan het zijn dat het een paar weken later in de honingkamer terecht komt.
Neem aan dat je goed hebt gevoerd dan zit er nog ruim voldoende voer in de ramen.
Ga je dan nog meer voeren dan belemmer je het volk om een broednest te vormen.
Immers waar suiker zit kunnen geen eitjes gelegd worden.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Klarabella,
Opgeloste suiker 1:1 is beperkt houdbaar, slechts enkele dagen denk ik, het gaat namelijk gisten, je kunt er dan prima de alcohol uit destilleren voor een neut denk ik maar het is voor de bijen dan niet meer geschikt.
Wil je het bewaren, zul je het in moeten vriezen, veel anders kun je er nu ook niet mee, omdat bijen het nu niet opnemen, je kunt het nu dus niet voeren.
Wanneer de bijen het verwerkt hebben blijft het wel goed want de bijen dikken het in, zodanig dat het net zo ver ingedikt is als honing, dus onder de 20% vocht, en het dus veel minder vocht bevat. Het blijft dan wel lang goed.
OK dat is dus 2 antwoorden tegelijk... enfin enige manier om het tot april te bewaren is een diepvriezer, en in dit geval een diepvriezer die aan staat (om verwarring te voorkomen met de ook vaak gebruikte oude diepvriezer die uit staat om lege ramen met ijsazijn in te bewaren)
Freek
Opgeloste suiker 1:1 is beperkt houdbaar, slechts enkele dagen denk ik, het gaat namelijk gisten, je kunt er dan prima de alcohol uit destilleren voor een neut denk ik maar het is voor de bijen dan niet meer geschikt.
Wil je het bewaren, zul je het in moeten vriezen, veel anders kun je er nu ook niet mee, omdat bijen het nu niet opnemen, je kunt het nu dus niet voeren.
Wanneer de bijen het verwerkt hebben blijft het wel goed want de bijen dikken het in, zodanig dat het net zo ver ingedikt is als honing, dus onder de 20% vocht, en het dus veel minder vocht bevat. Het blijft dan wel lang goed.
OK dat is dus 2 antwoorden tegelijk... enfin enige manier om het tot april te bewaren is een diepvriezer, en in dit geval een diepvriezer die aan staat (om verwarring te voorkomen met de ook vaak gebruikte oude diepvriezer die uit staat om lege ramen met ijsazijn in te bewaren)
Freek
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wanneer deze opgeloste suiker nog over is van de herfst , is er maar een bestemming weggooien .
Deze zal al aan het gisten geweest zijn en voor bijenvoeding niet meer bruikbaar .
Jaap v P
Deze zal al aan het gisten geweest zijn en voor bijenvoeding niet meer bruikbaar .
Jaap v P
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Kan je niet de suiker eruit probeer winnen door kristallisatie aan te moedigen? Om te kristalliseren moet er dingen in de suikerwater zijn waaraan de suiker een greep op kunnen krijgen. Ik vraag me af of het een idee zou zijn om de suikerwater in een emmer uit te gieten en er wat stro in de doen en op een koude plaats te zetten. Na een aantal dagen giet je de overige suikerwater af. In de voorjaar doen je de stro met kristallen erop weer in hete water. Weeg de stro vooraf zodat je zeker weten hoeveel suiker er zijn.KaraBela schreef:Ik heb nog een aanzienlijke hoeveelheid kant en klare suiker/water in de verhouding 1:1 over.
Geen idee of het een goed idee is

-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 40
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
ik denk dat het wel duidelijk is zo.
Weggooien. Resteert niet anders.
Valt niet mee om vooraf te bepalen wat genoeg is of niet. Ik heb de suikervoer in een honingslinger gemaakt. Dat is lekker makkelijk. Nadeel is wel dat je dus, blijkt maar weer, te veel van kan maken.
dank voor de reacties.
Weggooien. Resteert niet anders.
Valt niet mee om vooraf te bepalen wat genoeg is of niet. Ik heb de suikervoer in een honingslinger gemaakt. Dat is lekker makkelijk. Nadeel is wel dat je dus, blijkt maar weer, te veel van kan maken.
dank voor de reacties.
ERKAN KARA
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nog even een reactie over de hoeveelheid.
Heb 14 volken maak voor 2x voeren suikerwater.
Mijn inwinteren is 2 liter per keer = 56 l.
Nooit meer voor een week maken dit omdat de kans voor gisting dan groot is.
Heb 14 volken maak voor 2x voeren suikerwater.
Mijn inwinteren is 2 liter per keer = 56 l.
Nooit meer voor een week maken dit omdat de kans voor gisting dan groot is.
!Hans.