Ontheffing bijenhouden Barneveld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door Karin » do 26 feb 2015, 10:36

Zojuist probeerde ik deze vraag te mailen aan de contactpersoon van de NBV in Voorthuizen, maar dat mailadres blijkt niet (meer?) te werken. Hopelijk weet iemand hier een antwoord, of eventueel bij wie ik terecht kan.

Ik heb gisteravond een oriëntatieavond bijgewoond over bijenhouden in Apeldoorn, en ik overweeg om de cursus te gaan doen.
Echter zou ik graag de bijen bij mijn recreatiechalet (op eigen kavel op een chaletpark) buiten de bebouwde kom van Voorthuizen houden. Nu lees ik in de APV van Barneveld echter, dat je een ontheffing aan moet vragen voor het houden van bijen.

Mijn vraag is, of het misschien bekend is of er meer mensen zijn die toestemming hebben voor het houden van bijen op een chaletpark binnen de gemeente Barneveld.

Ik zie namelijk dat het tot 8 weken kan duren tot ik al dan niet een ontheffing krijg, en in alle eerlijkheid heb ik geen zin om geld en tijd te gaan besteden aan de cursus, als ik vervolgens de bijen niet mag houden.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door Egbert » do 26 feb 2015, 11:25

In de apv van barneveld (http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 672_1.html) staat volgens artikel 79 dat dit alleen geldt binnen de bebouwde kom.

Zover ik kan nagaan is het gewoon mogelijk, maar je kan het natuurlijk ook gewoon vragen op het gemeentehuis.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door Albert Stoter » do 26 feb 2015, 11:26

Karin schreef:Nu lees ik in de APV van Barneveld echter, dat je een ontheffing aan moet vragen voor het houden van bijen.
Inderdaad zeg:

Artikel 79 Bijen (APV Barneveld):

1. Het is verboden binnen de bebouwde kom bijen te houden.

2. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

Maar jij zit buiten de bebouwde kom.

Ik heb net gezien dat Voorhuizen inderdaad een NBV-afdeling is, maar de Barneveldse afdeling zit bij de ABTB of ANI.
Wellicht kun je contact met hen opnemen via http://www.imkersnederland.nl/over-ons/afdelingen (maar wellicht heb je dat ook al gedaan?)

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door buzzer » do 26 feb 2015, 19:14

Weer zo'n staaltje van rechtsongelijkheid. In de gemeente waar ik woon is deze flauwekul al jaren uit de APV gehaald. Allemaal koninkrijkjes en allemaal belangrijk zijn...... :evil:
Alle begin is (bij) zonder honing.

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door jjmvaningen » do 26 feb 2015, 23:06

buzzer schreef:Weer zo'n staaltje van rechtsongelijkheid. In de gemeente waar ik woon is deze flauwekul al jaren uit de APV gehaald. Allemaal koninkrijkjes en allemaal belangrijk zijn...... :evil:
Het heeft niets te maken met rechtsongelijkheid, maar met zelfstandig, autonoom gemeentelijk beleid.
De gemeenten zijn in het opstellen en vaststellen van regels met betrekking tot de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) geheel zelfstandig/autonoom.
Tenslotte hebben we daarvoor Gemeenteraadsverkiezingen. :lol:
(heeft dus niets, maar dan ook niets te maken met rechtsongelijkheid). :dance:
groet, Jacques

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door JackC » vr 27 feb 2015, 12:19

Ja Jacques, zelfstandig autonoom beleid. Zelf heb ik indertijd vanaf de zijlijn mogen meekijken hoe binnen onze gemeente met de natte vinger artikelen uit de APV werden geschrapt zonder dat er iemand met verstand van zaken bij zat. Soms zijn regels nodig, al was het maar om later problemen te voorkomen.
mvg. Jack

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door Karin » vr 27 feb 2015, 13:04

Ah, ik had hier gekeken, en daar staat niks over binnen of buiten de bebouwde kom.
http://www.barneveld.nl/digitaal-loket/ ... g_521.html

Het stomme was ook dat ik meende dit al eerder opgezocht te hebben, en onthouden te hebben dat het geen probleem was. Blijkbaar had ik toen gevonden wat Egbert nu ook vond. :D

Ik ga me snel aanmelden voor de cursus. haha!

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door buzzer » vr 27 feb 2015, 17:36

Beste Jacques, wat ik probeerde te zeggen is dat het natuurlijk van de gekke is dat op een bepaalde plaats een regeltje van kracht is en drie kilometer verderop een ander of geen regeltje.... Dan bedoel ik dus binnen één land....Vaak vastgesteld door lieden die niet gehinderd worden door enige vorm van deskundigheid. Vaak zijn die regels allang achterhaald.
En ach, binnen een land zijn er weer regels die niet voor een ieder gelden..... je schopt een deur in en neemt een gebouw in waar mensen een werkplek hebben en archieven zijn met allerlei privacygevoelige gegevens en je bent demonstrant, je krijgt geen proces-verbaal nadat je naar buiten bent gedragen en hebt dus geen strafblad. Zou ik dit doen bij een overheidsinstantie waarmee ik in onmin leef dan ben ik een doorgedraaide burger, moet ik de schade betalen en heb een strafblad wegens vernieling enz......(overigens terecht)....
We hadden het over ontheffing in Barneveld... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door jjmvaningen » za 28 feb 2015, 19:16

Gewoon de ontheffing aanvragen in Barneveld, en desnoods wijzen op de verschillen per gemeente.
Dat zet vaak wel de wethouder (en zeker de oppositie!) aan het denken. :wink:
Groet, Jacques

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ontheffing bijenhouden Barneveld

Bericht door Dirk Blanken » za 28 feb 2015, 20:03

Dat een gemeente de bijenstanden wil controleren vind ik als bijenhouder gewoon normaal.
Bijen kunnen overlast geven.
Wij als imkers moeten zorgen dat die overlast tot een minimum wordt beperkt dus zwermtrage vriendelijke bijen houden.

Natuurlijk ben je dan van mensen afhankelijk die beslissen over jouw hobby maar ze moeten ook rekening houden met alle inwoners en natuurlijk ontstaan er verschillen tussen gemeente's met andere plaatselijke verordingen(APV).
Meestal zal de gemeente adviseren een rechtzaak aan te spannen als er geschillen ontstaan en houden zich verder aan de APV.
Ik heb een 4 jaar durende rechtzaak gehad met een garagehouder en won die zaak want wat is nou belangrijker bijen of een paar spatjes op zijn auto's die ook nog van andere insecten afkomstig kunnen zijn??

Ik zit aan de rand van een dorp en dat is ideaal want in deze verdere mono cultuur is er weinig te halen temeer omdat onkruiden absoluut het cultuurgewas niet meer mogen beinvloeden maar de laatste jaren is er hier veel vogeltjesland en daar profiteren mijn bijen zeker van.

Mijn bijen behandel ik goed tegen de varraomijt maar ik heb meer last van boeren die illegaal spuiten.
Meestal VVD ers met als opmerkingen ja dat middel is betaald dus moet het worden gebruikt en dus verder geen overleg mogelijk.
Bewijs maar eens dat ze er zo mee omgaan!

Dom Dom van boeren moet je het maar hebben en natuurlijk zijn er ook weldenkende boeren en die niet verboden middelen gebruiken als dimenthoaat.
Zodra er luis zit op een gewas geldt dat er niet gespoten mag worden met dimenthoaat als er bijen op vliegen.
Ik kan duidelijk aan de volken op sommige van mijn standen zien dat de vliegbijen in het najaar doodgespoten zijn.
Alle volken klein met een enorme voedselvoorraad sommige volken kunnen 8 volle ramen met voer missen en zitten voornamelijk in de onderbak.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten