Waarom niet even kijken?
Op een dag met 8 á 9 graden en een zonnetje een kantraam eruit en de hele boel opschuiven en even snel voorzichtig inspecteren.
In kleine volkjes zit nu nog maar één of twee plekjes broed.
Goed broed kastje dicht, darrenbroed maar waarom trekken ze het dan?? niet als er een plekje met darrencellen zit in het werksterbroed.
Misschien varroa ,varroa heeft de voorkeur voor darrenbroed dus als er zo vroeg een aantal darrencellen belegd worden barsten ze van de varroamijten??
Dan zullen VSH volken de poppen trekken.
Is er enkel darrenbroed dan de koningin de nek omdraaien en verenigen als het volkje gezond is en geen poepsporen heeft.
Het beste is zo vroeg mogelijk je kasten even te inspecteren op goed broed, nooit gemerkt dat ze er last van hebben.
Ik haal de bovenbak eraf en zet ze op een deksel dan inspecteer ik de onderbak en haal de lelijke raten eruit en ev. een paar oude raten met bijen apart zetten in een bak op een deksel, weer opvullen met uitgebouwde raten.
Bovenbak er weer op, te veel aan voer uitnemen meestal zo'n 3 á 4 raten bij mij, opvullen, lege bak erop en de oude raten erin afslaan/vegen hoogstens 5 minuten.
Als je werkt met vochtige handdoeken verliezen ze een minimum aan warmte en blijven rustig.
De oude raten kunnen nu in de stoomwassmelter en weer klaar gemaakt worden voor het seizoen want straks hebben we minder tijd.
De volledig verzegelde voerraten worden droog opgeslagen dus in CV gestookte ruimte en blijven perfect totdat we de jonge volken gaan opzetten na de koninginnenteelt.
Dirk
darrenbroedig,wat te doen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: darrenbroedig,wat te doen
dertiende