Hallo Erik,
Ik heb net even alle berichten doorgelezen, heel interessant allemaal, maar zoveel Imkers zoveel meningen blijkt maar weer.
Vorig jaar begon ik op dit moment met de basiscursus en als fervent doehetzelver heb ik mijn spaarkasten (
niet gehinderd door al teveel kennis) zelf gemaakt, op de materiaalkeuze na zijn ze exact het zelfde als jouw kasten.
Ook ik heb ze rondom dubbelwandig gemaakt, maar dan helemaal van Red Cedar, zonder schroeven en spijkers, alles watervast verlijmd en de buitenkant in de gekookte lijnolie gezet.
De reden waarom ik voor Red Cedar heb gekozen is dat het materiaal vocht op kan nemen, dat het isoleert en dat het licht in gewicht is en bovenal dat ik gewoon gek op hout ben, Red Cedar ruikt zo lekker
.
Maar door de dubbele wanden hebben ze natuurlijk toch nog een aardig gewicht (
heb 't niet gewogen).
Ik heb een perspex dekplank en kan mijn volken gedurende wintermaanden goed gadeslaan, de Red Cedar kast is de laatste 3 weken tussen de 30 en 33 graden en ik zie in de hoeken enkele druppels aan de dekplaat hangen en die zullen met regelmaat via het varoarooster verdwijnen, boven de 7 bezette ramen zie ik geen druppels en de bijen zijn binnen lekker actief, de warmte straalt eraf.
Onder de deksel heb ik een 5 cm dikke plaat piepschuim voor de isolatie, ik ventileer niet aan de bovenkant en de varoa lade heb ik er gedurende winter ingeschoven omdat ik denk dat de kast zo comfortabel mogelijk moet zijn.
Ik heb, na alle berichten gelezen te hebben, géén idee of ik het goed doe, maar als ik naar mijn bijen kijk, dan denk ik van wel.
Ik sta te popelen om de kasten open te maken om te bekijken of er beschimmelde ramen bij zitten, maar op advies van de ervaren Imkers wacht ik daar nog even mee tot het ietsjes warmer is.
Wat ik wel kan zien door de perspex dekplanken is, dat ze nog mooi royaal voer hebben, terwijl ze de kast al enkele weken lekker opstoken, ik meet vandaag 33 graden.
Ik ben benieuwd hoe jouw kasten met trespa binnenkanten het zullen doen, heb je trouwens rvs schroeven gebruikt?
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.