Beginvragen
Moderator: Hans van der Post.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Beginvragen
Ga eerst kijken wat de imkers in de buurt voor kasten hebben. Je hebt in Dadant ook 2 soorten (verwarrend) US en Blatt verschillende raammaat. Eerst goed oriënteren dan pas aanschaffen.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Contacteer:
wat eric zegt,
als je naar de foto's op de website kijkt kun je ook zien dat het amerikaans is,
waarvan de dakconstruktie veel ondieper is dan in europa,
waardoor die veel sneller afwaait.
ik snap het, het is nieuw spanend en je wilt het liever gisteren dan vandaag hebben
maar geloof me anders zit je straks met spullen die je achteraf toch niet echt bevallen.
sukses in je imkersloopbaan
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
als je naar de foto's op de website kijkt kun je ook zien dat het amerikaans is,
waarvan de dakconstruktie veel ondieper is dan in europa,
waardoor die veel sneller afwaait.
ik snap het, het is nieuw spanend en je wilt het liever gisteren dan vandaag hebben

maar geloof me anders zit je straks met spullen die je achteraf toch niet echt bevallen.

sukses in je imkersloopbaan
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Even inhakend op gegeven dat een cursist (= in dit geval beginnende imker) na zijn/ haar cursus een volk zou krijgen.
Dit is niet meer het geval. Ik heb jaren geleden een volkje (F1 of F2) mogen overkopen. Weet niet of dit regio afhankelijk is? Bij Mergelland (in Limburg) deed men dit NIET.
Als hier een landelijke 'vanzelfsprekendheid' is, heb ik nog wat te goed
Tim in ieder geval de aanbeveling eerst via een lokale vereniging inlichtingen te vragen en een cursus te volgen. Je gaat immers ook nog niet autorijden als je niet weet hoe e.e.a. werkt...
Succes!
Dit is niet meer het geval. Ik heb jaren geleden een volkje (F1 of F2) mogen overkopen. Weet niet of dit regio afhankelijk is? Bij Mergelland (in Limburg) deed men dit NIET.
Als hier een landelijke 'vanzelfsprekendheid' is, heb ik nog wat te goed

Tim in ieder geval de aanbeveling eerst via een lokale vereniging inlichtingen te vragen en een cursus te volgen. Je gaat immers ook nog niet autorijden als je niet weet hoe e.e.a. werkt...
Succes!
-
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb na mijn cursus wel een volk gekregen. Ik kreeg er zelfs een oude kast bij. Natuurlijk was ik veel te ongeduldig, dus had ik al eerder een zwerm gekocht en kon ik mijn eerste bijenwinter met 2 volken in.
Er is mij opgevallen dat vaak gezegd wordt: koop niet direct een kast, die krijg je wel of koop je voor een prikkie over. Reken daar niet op, in de praktijk kan dat weleens zwaar tegen vallen. Bovendien is het wel prettig om met nieuwe materialen te beginnen. Wat je zeker wel kunt doen is regelmatig op martkplaats kijken, ik heb daar ook 2 vrijwel nieuwe kasten gekocht.
Er is mij opgevallen dat vaak gezegd wordt: koop niet direct een kast, die krijg je wel of koop je voor een prikkie over. Reken daar niet op, in de praktijk kan dat weleens zwaar tegen vallen. Bovendien is het wel prettig om met nieuwe materialen te beginnen. Wat je zeker wel kunt doen is regelmatig op martkplaats kijken, ik heb daar ook 2 vrijwel nieuwe kasten gekocht.
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Kijk hier eens onder Verder ontvangt u:BartosB schreef:Even inhakend op gegeven dat een cursist (= in dit geval beginnende imker) na zijn/ haar cursus een volk zou krijgen.
Als hier een landelijke 'vanzelfsprekendheid' is, heb ik nog wat te goed![]()
Succes!
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Goed nieuws:Tim123 schreef:Ik wil graag 1 volk bijen houden. Welke materialen heb ik hiervoor nodig en wat gaat het kosten?
Het kan goedkoper en je heb niet alles meteen nodig. Als beginnende imker kan je in de eerste jaar met alleen een 6-raams kast beginnen. Je kunt ook bijenkasten zélf maken, maar dan heb je meer duct tape nodig om kieren te dichten. Ongemonteerd ramen zijn 30% goedkoper, maar dan heb je ook meer monteerspullen voor nodig.
Slecht nieuws:
bijenjack (voor jezelf) = eur 40-50
monnikskap (voor meekijker) = eur 10 (optioneel)
kastbijtel = eur 10
ramenlichter = eur 10 (optioneel)
beroker = eur 25
veger = eur 5 (optioneel)
fruitmesje = eur 5
kastriem x 2 = eur 10 per stuk
moerkluisje = eur 5
jerrycan = eur 10
draadspanner = eur 10
evt epipen
subtotaal= eur 160 + epipen
aanmaakspul (rookblokjes) = eur 15 per jaar
rookspul (tabak) = eur 15 per jaar
latex handschoenen = eur 20 per jaar
spons = eur 5
duct tape = eur 10
subtotaal = eur 65
suiker 25 kg per volk per jaar
varroaspul = eur 25 per kast per jaar
subtotaal = eur 50
6-raams kast = eur 30 (piepschuim)
6-raams honingkamer = eur 20 (piepschuim)
6-raams voerbak = eur 15 (piepschuim)
subtotaal = eur 65
één bijenkast (vurenhout):
1 x broedbak (11-raams) = eur 35 per stuk
2 á 3 x honingbakken (11-raams) = eur 35 per stuk
1 x bodem = eur 40
1 x dekplank = eur 10
1 x dak = eur 30
1 x voerbak = eur 20
1 x moerrooster = eur 5
plastic folie = eur 10
subtotaal = eur 255
50 ramen:
broedramen: eur 15 per 10 ramen
honingramen: eur 15 per 10 ramen
raat: eur 5 per 10 ramen
subtotaal = eur 175
totaal voor eerste jaar: eur 740
totaal voor tweede jaar etc: eur 115
...oh, ik heb het belangrijkste bijna vergeten: bijenvolk, eur 15 per raam, minimaal 5 ramen.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op do 12 mar 2015, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Ik heb tijdens mijn ene cursus een broedaflegger gekregen (moest zelf een kast kopen), en tijdens het ander cursus bij een andere vereniging helemaal niets (alleen beloften).Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb na mijn cursus wel een volk gekregen.
Klopt, en een oude kast kost vaak niet veel minder dan een nieuwe.Er is mij opgevallen dat vaak gezegd wordt: koop niet direct een kast, die krijg je wel of koop je voor een prikkie over. Reken daar niet op...
-
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoi Erick,
Goede informatie! Staat alleen echter een Koningin bij...
Ik zal eens verder informeren. In 2010/ 2011 is dit in ieder geval niet geweest...
Grtz
Goede informatie! Staat alleen echter een Koningin bij...
Ik zal eens verder informeren. In 2010/ 2011 is dit in ieder geval niet geweest...
Grtz
-
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
"Rookspul" hoef je niet te kopen hoor. Ik gebruik de gedroogde bloemen van boerenwormkruid gemengd met stukjes vermolmd berkenhout en stukjes eierdoos. Rookt erg goed! Aansteken doe ik met een gasbrander.
Diverse imkerwinkels bieden een beginnerspakket aan waarmee je tegen een (iets) gereduceerde prijs je eerste benodigdheden aan kunt schaffen.
Diverse imkerwinkels bieden een beginnerspakket aan waarmee je tegen een (iets) gereduceerde prijs je eerste benodigdheden aan kunt schaffen.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Contacteer:
[quote="Samuel Murray"
Het kan goedkoper en je heb niet alles meteen nodig. Als beginnende imker kan je in de eerste jaar met alleen een 6-raams kast beginnen.
[/quote]
alleen een zesramenr het eerste jaar?
een moertje dat het zout in de pap waard is, is daar in mei gegarandeerd uitgegroeid,
en hang in de boom!
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Het kan goedkoper en je heb niet alles meteen nodig. Als beginnende imker kan je in de eerste jaar met alleen een 6-raams kast beginnen.
[/quote]
alleen een zesramenr het eerste jaar?
een moertje dat het zout in de pap waard is, is daar in mei gegarandeerd uitgegroeid,
en hang in de boom!

vriendelijke groet
Semar(Dominique)