Kast ventilatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:
Re: Kast ventilatie

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 06 mar 2015, 20:53

Materialen produceren geen vocht, condensatie heeft te maken met het neerslaan van warme, vochtige lucht, tegen een koud oppervlak. Door de afkoeling van de warme lucht kan die minder vocht bevatten, daarom ontstaat er condens.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door marc » za 07 mar 2015, 11:30

Het woord ventilatie is misschien niet goed gekozen hier. Het doet denken aan schouwen, openingen, luchtverplaatsingen... 'tocht' m.a.w.
En daar hebben bijen een hekel aan, zie gepropoliseede binnenzijden van strokorven en -kasten, bodemroosters, verkleinde vlieggaten...
Elke opening bovenaan, hoe klein ook, zal leiden tot tocht. Bijen zijn daar zeer gevoelig voor en zullen het proberen dichten.
Toen ik in 2006-2008 op het vochtprobleem wees in bijenkasten, was ik blijkbaar een van de eersten die het als 'probleem' beschreef. Ik herinner me toen dezelfde reacties als nu. Bijen hadden die druppels in de kast juist nodig om te drinken in de winter... !
We horen blijkbaar graag dat we bijen overal in kunnen houden. Dat is natuurlijk een gemakkelijke denkwijze en heeft er mee te maken dat een bij een overlever is maar dat wil niet zeggen dat er geen betere/aangenamere/minder energieverslindende dingen bestaan om in te wonen.
Zo zijn de meesten er ook vast van overtuigd dat je bijen standaard 4-5 behandelingen moet laten ondergaan. Wordt zelfs iedereen voorgeschreven. Wie dat in de omgeving niet doet is een 'zwart schaap', weet niet wat bijenhouden is, besmet de anderen...

Tegenwoordig kan je een bijenvolk maar best op alle mogelijke manieren helpen. Voedsel en woonomgeving (temp/vocht) zijn daar heel belangrijk in.
Een goede aanpak gaat veel verder dan je denkt. Behandelingen kan je minimaliseren en zo voor lange termijn oplossingen zorgen.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » vr 27 mar 2015, 12:09

Dank marc voor reactie.

Maandblad van de Vlaamse Imkerbond april 2015 heeft een stukje over "DE CONDENSATIE IN BIJENKASTEN"
Het beschrijft de meerdere functies van propolis.

qoute"Indien een propolisbekleding van dood hout wordt bevochtigd, lossen bepaalde chemische elementen van propolis op, waardoor de propolisbekleding terug poreus wordt. Hierdoor verkrijgt de combinatie van dood hout met propolis een wateropname capaciteit vergelijkbaar met deze van babyluiers.
Dit verklaart waarom bijen de te hoge luchtvochtigheid in hun door mensen gemaakte woning lijdzaam ondergaan als een niet op te lossen probleem en dat er aan de luchtkwaliteit van bijenkasten nog door mensen moet gesleuteld worden."/quote"

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Samuel Murray » vr 27 mar 2015, 14:56

Egbert schreef:Je zou een proefje kunnen doen door 2 ramen tegen elkaar open te zetten wanneer het warm is in de ruimte en dan kijken of het voelt tochten op verschillende plekken in de ruimte.

Als ik naar afbeelding B kijk denk ik dat de bijen toch tocht ervaren. ... In afbeelding A is er geen gerichte koude luchtstroom door de ruimte. De lucht in deze kast zal stabiel worden.
Volledig mee eens.
Het probleem mbt de ventilatie is dat je de waterdamp boven in de kast wil afvoeren.
Waarom zou je waterdamp boven in de kast wil afvoeren?

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » vr 27 mar 2015, 15:36

Waarom zou je waterdamp boven in de kast wil afvoeren?

Het maakt me niet uit waar ik de waterdamp kwijtraak. Maar ik heb deze damp liever zo min mogelijk binnen in mijn kasten.
Warme lucht bevat het meeste vocht...dus wanneer je boven lucht zou kunnen afvoeren zou dit betekenen dat je veel vochtige lucht afvoert.

Het topic was gestart om meerdere visies op het vochtprobleem te krijgen, maar merkte al gauw dat ventilatie en dan vooral kastventilatie een vies woord is op dit forum. Dit terwijl schimmelende ramen na de winter bijna geaccepteerd word.

Youtube geeft iets meer zicht van mensen die zich bezig houden met kastventilatie om het zaakje binnenin iets droger te houden.
https://www.youtube.com/results?search_ ... entilation

En het maandblad van de Vlaamse Imkerbond april 2015 geeft toch ook de indruk dat de luchtvochtigheid en luchtkwaliteit in de kasten beter kan.

Ik zeg dus niet dat het afvoeren via boven het juiste is....ik hoopte iets meer input te krijgen zodat er meer mensen over nadachten en er misschien een goeie oplossing kwam rond het vocht in de kasten.

Foto hieronder is van 16-03-2015 en laat zien dat de eerste 2 raampjes van links...lichte schimmel krijgen op de oortjes.
In mijn ogen teveel vochtige lucht binnenin..... en dus is dit een zaakje wat ik liever opgelost zie.
Volgende winter gewoon weer een jutezak met houtsnippers erop :roll:
Bijlagen
schimmelraampjes.JPG

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 27 mar 2015, 15:52

De foto met de twee raampjes waarvan de oortjes wat beschimmeld zijn laat geen vochtprobleem zien, maar een isolatieprobleem. Als de kast beter geïsoleerd was (ook in de hoeken) dan was de lucht daar warmer gebleven. Die lucht had dan meer vocht kunnen bevatten en was niet neergeslagen (gecondenseerd) op de relatieve koude oortjes.

Het afvoeren van warme lucht (die veel vocht kan bevatten) zorgt voor de aanvoer van koude lucht die minder vocht kan bevatten. Of de bijen daar op zitten te wachten?

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » vr 27 mar 2015, 16:04

Het afvoeren van warme lucht (die veel vocht kan bevatten) zorgt voor de aanvoer van koude lucht die minder vocht kan bevatten. Of de bijen daar op zitten te wachten?

De bijen houden de cluster warm...niet de kast.
Die koude lucht komt toch wel binnen....en de infrarood opnames laten dit duidelijk zien.....temperaturen die buiten worden gemeten worden ook binnen in de kast gemeten.......grappig dat dat dus niets met de isolatie te maken heeft .

Ik heb liever een droge cluster die meer voedsel verbruikt omdat er ventilatie is ipv een natte of klamme cluster die uiteindelijk moeilijkheden vertoont of doodgaat.

Kou dood een volk niet...vocht wel!!

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Samuel Murray » vr 27 mar 2015, 17:14

Stephan schreef:Youtube geeft iets meer zicht van mensen die zich bezig houden met kastventilatie om het zaakje binnenin iets droger te houden. https://www.youtube.com/results?search_ ... entilation
Let wel op dat het vaak op de filmpjes gaat over ventilatie in de zomer, terwijl jouw bericht gaat over ventilatie in het winter. En als het dan wel gaat over winter, gaat het vaak over plaatsen waar er zoveel sneeuw valt dat de vliegopening beneden dicht gesneeuwd word, en een vliegopening hoger op in de kast dus nodig is.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Samuel Murray » vr 27 mar 2015, 17:30

Stephan schreef:Maandblad van de Vlaamse Imkerbond april 2015 heeft een stukje over "DE CONDENSATIE IN BIJENKASTEN".
De volledige artikel is hier te lezen:
http://www.konvib.be/186-imkerwereld/im ... asten.html

Er zijn twee manieren om dat artikel te interpreteren. Je kunt zeggen: bijen maken zich van nature niet zorgen om vocht omdat ze van oorsprong in holle bomen woonden (waar vocht niet zo een groot probleem is) en dus in moderne bijen kasten niet beseffen dat de vocht een probleem zou moet zijn. Of, je kunt zeggen: bijen maken zich niet zorgen om vocht omdat ze van de vocht weinig hinder hebben. Ik heb namelijk de tweede interpretatie bij het lezen van de artikel.

De artikel eindigt met de woorden "Dit verklaart waarom bijen de te hoge luchtvochtigheid ... lijdzaam ondergaan als een niet op te lossen probleem", maar is het echt een probleem? Let op dat het hier gaat om een zomersituatie, niet winter (in de winter werken de bijen ook niet de koolzuurgas uit de kast).

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kast ventilatie

Bericht door Stephan » vr 27 mar 2015, 17:56

Dank voor jullie reactie!!
Het gaat om zomer en winter situatie.

Het stuk in het maandblad spreekt over de zomer situatie....en het waaieren van de bijen die de lucht proberen te verversen omdat de CO2 en of temperatuur te hoog word.

En de winter situatie is de vochtige lucht die we opsluiten en vasthouden.
Zijn we vergeten dat we 10 tot 15 liter suikerwater toevoegen voor de winter?? Denken we nu echt dat er geen vocht vrijkomt wanneer dit geconsumeerd word??

Ik meen ergens een oude dek plank te hebben gezien (foto van Jaap van Poperingen)
De dek plank was volledig gevlochten....deze was niet vol gekit met propolis. Ik denk dat deze absoluut lucht door laat, en dus een ventilatie van de kast toelaat.

Ik denk dat zo een systeem goed zal werken.

Vrgrt Stephan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten