Hallo,
De gehele winter vond ik eitjes op de lade. Ik had de lade zwart geschilderd en kon daardoor de eitjes makkelijk zien liggen. Gisteren de kast opengehaald en alleen wat darrenbroed gevonden. Koningin niet kunnen vinden vooral omdat ik niet wist waar ik moest zoeken, er liggen immers nergens eitjes. Op zich best veel bijen in de kast maar ze vliegen beduidend minder dan de kast ernaast. Voer was voldoende aanwezig. Zal wel niets meer aan te doen zijn nu?
Groet
Geen broed meer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Geen broed meer
als je nog een moer kan vastkrijgen van iemand die 2 moergoede volken heeft verenigd en vervolgens de ramen afslaat op 50m van de plaats waar het volk staat, kan het nog lukken met de moer in te voeren met behulp van een kooitje met suikerstop.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Oude bijen kun je veel beter samenvoegen of met een krant of gewoon met warm weer boven de 15 + op enige afstand afschudden. De afgeschudde bijen bedelen zich bij de buurvolken in Om nu nog zo'n volk(je) proberen op te kweken door een nieuwe moer te geven? Het wordt geen volk wat voor de imker iets kan doen.
!Hans.
- Matts Vos
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Raam met eitjes van ander volk inhangen de darren komen er wel, heb hier meerdere kasten met een stuk of 10-20 darrencellen, maar beste optie is idd verenigen lijkt me en dan wanneer zwermtijd aanbreekt weer kunstzwerm maken 

-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Een imker uit de buurt had nog een zwak volkje staan. We hebben mijn volk op 50 meter van de kast afgeklopt en middels een krant zijn volk erop geplaatst. We zien nu wel wat er nog van gaat worden...
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Opvallend: direct de volgende dag geen eitje meer gevonden op de lade. Dit waren de gehele winter wel vele tientallen per dag! Stopt de leggende werkster er dan gelijk mee of werkt het volk deze de kast uit bij de komst van de nieuwe moer?