'Ik beloof het volk'

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gesloten
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

'Ik beloof het volk'

Bericht door bee-tree » do 02 mei 2013, 09:08

30 april 2013 K(r)oningsdag
Behandel de bijen als een hoeder, wees voor 'n volk als een moeder,
wees als de 'grote... moeder' Maxi.....Ma, terzijde van 'wil...skrachtig' vader Willem....Pa,

Beiden koesteren eigen en andermans 'kinderen', laten zich niet te veel door protocollen hinderen,
zijn rustig en niet door vrees bevangen, dienstbaar aan des volks belangen,
Vrank te zijn en vrij en vroom en vroed, zit de ware koning en ware imker in het bloed.('Vrank,Vrij,Vroom,Vroed' is de leus van de Nederlandse turners.)

Twaalf beloftes met de hand aan de vlag,
moet de imker doen bij de Imkersridderslag.
Hij belooft net als de koning het volk te behoeden
1/2 voor verkilling en verstikking. 3/4 voor verdrinking en verminking.
5/6 voor bezetting en besmetting. 7/8 voor verhongering en bedondering.
9/10 voor bejaging en verdwaling 11/12 voor verdroging en beroving.

De imker moet strijd voeren
tegen verkilling: door z'n volk warm toe te dekken in maart en april als het nog kil is maar wel al veel broed aanwezig is.
tegen verstikking: door een reisraam te plaatsen of gazen bodem en rustig rijgedrag te vertonen en vroeg op stap te gaan.
tegen verdrinking: door de bijen niet te dicht bij vijver, sloot en plas te zetten, waar ze door de wind in kunnen waaien.
tegen verminking: door vandalisme tegen te gaan door goede contactuele eigenschappen te ontwikkelen.
tegen bezetting: door de vliegopening te verkleinen om muizen en spitsmuizen buiten te houden.
tegen besmetting: door vervliegen tegen te gaan tengevolge van roverij en eenvormigheid van de bijenwoningen.
tegen verhongering: door minstens 20 kilo wintervoer te geven aan het volk en zelf drachtplanten te zaaien, te poten in eigen en openbaar 'groen'.
tegen bedondering: door drijfvoeren te mijden en verstoring van de natuurlijke behoeften aan voeding en huisvrede.
tegen bejaging: door Varroa's en insectenetende vogels af te weren.
tegen verdwaling: door het volk bij verplaatsing de gelegenheid te geven zich minstens een dag te orienteren.
tegen verdroging: door voor schoon drinkwater te zorgen vlak bij de woning bij koud weer.
tegen beroving: door morsen van honing te voorkomen en de geslingerde raten pas in het donker terug te geven en niet te telen met graaiervolken. Groet Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door semar » do 02 mei 2013, 09:35

tegen verminking: door vandalisme tegen te gaan door goede contactuele eigenschappen te ontwikkelen
daar hou je vandalisme echt niet mee buien de deur.

tegen bezetting: door de vliegopening te verkleinen om muizen en spitsmuizen buiten te houden.
al 35 jaar niet nodig, de lage ingang is kleingenoeg.

tegen besmetting: door vervliegen tegen te gaan tengevolge van roverij en eenvormigheid van de bijenwoningen
besmeting gebeurd ook tussen verschillende standen, dus ook geen vrijwaaring hiervan.

tegen verhongering: door minstens 20 kilo wintervoer te geven aan het volk en zelf drachtplanten te zaaien, te poten in eigen en openbaar 'groen'.
10 kilo is al 35 jaar ruim voldoende, ieder jaar een paar ramen over

tegen verdrinking: door de bijen niet te dicht bij vijver, sloot en plas te zetten, waar ze door de wind in kunnen waaien.
tegen verdroging: door voor schoon drinkwater te zorgen vlak bij de woning bij koud weer.
tegenstrijdig

tegen beroving: door morsen van honing te voorkomen en de geslingerde raten pas in het donker terug te geven en niet te telen met graaiervolken
alle bijenvolken zijn graaiers als je ze de gelegenheid geeft.

nou ik zou bij jou geen ridder worden.
al goed tenslotte is een bijenvolk een feministische heilstaat :D

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. sorry kon het niet laten

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door Astrid Schoots » do 02 mei 2013, 12:50

Bee-tree,
hardstikke leuk,
en je bedoeling is volstrekt duidelijk, leuk en origineel!
'Ja, ik wil gáán voor die ridderorde!'
Astrid
:be6:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door bee-tree » vr 03 mei 2013, 08:56

Goede morgen, Astrid en Semar. Ook al heb jij, Semar, als eerste gereageerd, je neemt het me toch niet kwalijk
dat ik eerst Astrid Schoots begroet. In je beroep en hobby's ga je vast hoffelijk volgens de klassieke etiquette om met mensen,
misschien wel meer dan met je 'hofdames' in je iemenhof. S'il vous plait, permittez moi.... leer je vast nog wel je dansleerlingen ?
Astrid bedankt voor je compliment over de vormgeving van mijn adviezen 'ter leeringhe en vermaack'.
Gezien je verzoek om de ridderorde te ontvangen ga ik er van uit dat jij alle 12 beloften wil afleggen.
Ik probeer het bestuur van de VBN te mobiliseren er een jaarlijks feest van te maken. Aangezien de molens in ambtelijk Nederland
sloom draaien zal het nog wel 'eventjes' duren voor het zo ver is.
Semar, bedankt voor je 7 kritische kanttekeningen waarop ik wil reageren. Dat hoort zo bij de Nederlandse identiteit.
Ik kon in mijn verhaal natuurlijk niet volledig en gedetailleerd zijn. Ik heb momenteel geen tijd om op je 7 reacties te antwoorden.
Ik moet ze eerst overschrijven en dan mijn commentaar er achter in het klad. Dat kost de nodige tijd. Dus even geduld, dan wordt je
wens vervuld. Zo'n soort zin heb ik al 2 maanden bij mijn informatiestand langs de weg staan, waar wandelaars en fietsers zichzelf
mogen bedienen van honing en flyers over bijenhouden met alles er op en er aan,
"Nog even tot mei geduld, dan wordt Uw honingwens vervuld"

P.S. Alvast 'n reactie over het vermijden van verdrinking. Ik ben het woordje 'open water'vergeten. De imker moet dichtbij de kasten
alleen waterpartijen hebben die bedekt zijn met waterplanten van allerlei soort; vooral met drijvende bladeren.
Of zoals ik doe: schalen met mos er in, vlak naast de kasten, daar verzuipt geen bij; dan hoeven ze niet die door het waterschap
met kikker en al 'opgéschoonde' smerige sloten te bezoeken waar het wateroppervlak voor de bijen een dodelijke val is. Groeten Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door semar » vr 03 mei 2013, 09:57

hallo beetree,

mijn opmerkingen waaren een scherts op een scherts,
prima voornemen zo´n ridder orde, de punten zijn meer een voorstel tot een heus gedoogbeleid op somige punten,
al gelang naar de omstandigheden.
een mooi nederlandse traditie die ook hier op gaat, ik probeer slechts aan te geven dat regels niet altijd opgaan daar de omstandigheden van van de stand en plaats enorm kunen verschillen, je bouw niet veel dijken in de sahara (behalve bij gebleken wadi´s) :wink:
natuurlijk dien je als bijenvader/moeder zo veel mogelijk te doen voor hun welzijn.
soms werken de omstandigheden mee soms tegen en de ´regelgeving´moet daar flexibel mee om kunnen gaan.

over open water ben ik het helemaal mee eens, ook hier kun je het tegen hebben, met mijn stand ìn de sloot` ben ik me daar maar al te zeer van bewust, ik raad aan zorg voor een moderige oever langst de rand waar makkelijk water te halen is in de zon beplant dit met dotter en de gele iris oid zodra die groeien worden de bijen verder van het water opppervlak gedwongen en zijn de onfortuinlijke ongelukken bij harde wind vermeden, de enkel nadelen worden opgeheven door de voordelen.

al met als is een en ander op te lossen in een coalitie wellicht :lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door bee-tree » za 04 mei 2013, 09:18

Goede morgen Dominique, ook al even de bijen bezocht ? Het wordt weer een mooie dag voor
de bijen en de mensen die vrij zijn. Ik moet werken.........; de eerste 4 volken reisklaar maken om ze
maandag naar het koolzaadveld te vervoeren, zo'n 20 km bij me vandaan. Noem je mijn " ik moet werken...."
schertsen ? Bedankt voor je reactie en je vorige reactie die ik als serieus bedoeld opvatte, maar die jij zelf
een scherts noemt. Misschien is er onder de imkers een Neerlandicus of leraar in de Nederlandse taal die
ons duidelijk kan maken of onze bijdragen betiteld kunnen worden als schertsen.
Zo niet, dan moet ik woordenboeken opzoeken. Een van 1948 heb ik al bekeken . Volgens dit boek behoren
mijn "Ik beloof het volk"en ook jouw bijdrage niet tot het genre dat scherts genoemd wordt.
Wij zijn te serieus. Daarom vrolijken wij ons bij tijd en wijle op , jij met dans en muziek, ik met in bloemrijke en beeldende taal
vervatte ernstige ofwel serieuze onderwerpen. Ik zie in bijen en bijenvolken steeds meer mensen en volkeren;
In bijen vriendinnen. Ik kan ze rustig aaien zonder dat het een zachtaardige lijn(bah) van Schiermonnikoog, Ameland , Terschelling
of een buitenlands koninginneteelstation(bah) is. Het is maar hoe je bijen bekijkt en er mee omgaat. Adieu Zjef

P.S. Moet ik nog reageren op jouw 7 tegenwerpingen ? Zo niet, dan hoop ik dat jij de beginners duidelijk maakt
waar je het wel mee eens was en met welke niet. Beginners hebben het al moeilijk genoeg om de kunst van het
bijenhouden te leren.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door semar » di 07 mei 2013, 10:17

ik probeerde slechts aan te geven dat regels relatief zijn en de omstandigheden vaak belangrijker dan de regels zelf,
gezien dat je met willem en maxima begong vermoede ik dat het ´advies met een knipoog´ was.
ten slotte is een bijenvolk meer een socialitische/feministische heilstaat waarbij de meeste mensen liever van een koningin dan een moer spreken terwijl dit een meer acuraate omschrijving van haar functie is, en er bij de bijen ook geen ridderordes of versierselen van personlijke aard zijn slechts werken en sterven voor het volk zonder enige vorm van opsmuk.
bee-tree schreef: P.S. Moet ik nog reageren op jouw 7 tegenwerpingen ? Zo niet, dan hoop ik dat jij de beginners duidelijk maakt
waar je het wel mee eens was en met welke niet. Beginners hebben het al moeilijk genoeg om de kunst van het
bijenhouden te leren.
ok bij deze dan

tegen verminking: door vandalisme tegen te gaan door goede contactuele eigenschappen te ontwikkelen
-vandalisme heeft niet met contactuele eigenschappen niets te maken, ik heb nog nooit met de vandalen kunnen spreken, jij wel?
zoals je ziet is mijn stand veilig behalve als het de sloot bevroren is, wel helpt het om je kasten in een kleur te verven die makkelijk opgaat in het landschap (had ik blauwe, witte of gele kasten gehad zou ik elk jaar last van vandalisme hebben)

tegen bezetting: door de vliegopening te verkleinen om muizen en spitsmuizen buiten te houden.
-op de meeste plaatsen is de standaardingang (vlieggatblok) klein genoeg, (nog nooit mee gemaakt dat daar een muis door kwam).
bovendien vind ik het verkleinen van het vlieggat met allerlei constructies niet handig omdat het het schoonmaken door de bijen bemoeilijkt, en ik me voor kan stellen dat het voor de bijen minder pretig is de eesrte warme dagen je door een stapel rottende lijken te moeten graven, en die vervolgens door een miniscuul gaatje te moeten sleuren.
> mocht het blijken dat je vlieggat opening toch te groot is moet je daar natuurlijk wel wat doen.

tegen besmetting: door vervliegen tegen te gaan tengevolge van roverij en eenvormigheid van de bijenwoningen.
-besmetting kun je niet voorkomen omdat besmetting niet allen van volken op een stand maar ook tussen verschillende standen gebeurd.
- roverij is iets wat je natuurlijk probeert te voorkomen
-bij mij op de stand hebben de kasten 2 kleuren (bruin of groen) staan om en om en ik geeft ze een geometrisch figuur op de vliegplank in het geel en een beschutting tegen wind zijn wat kleine hulpjes je kunt ook de kasten met de opening in verschillende richtingen zetten, maar alles is slecht ondersteuning.

tegen verhongering: door minstens 20 kilo wintervoer te geven aan het volk en zelf drachtplanten te zaaien, te poten in eigen en openbaar 'groen'.
- bij mij hebben de volken al 35 jaar genoeg aan 10 kg suiker waarom zou ik ze (en mij) dan extra belasten met meer voorraad
die ik er in het voorjaar weer uit moet halen en dan maar weer moet zien te gebruiken voor ze is versuikerd en niet meer bruikbaar is.
-wat betreft drachtverbetering ben ik het helemaal met je eens mijn slootbeplanting bv. is zelf aangeplant).

tegen verdrinking: door de bijen niet te dicht bij vijver, sloot en plas te zetten, waar ze door de wind in kunnen waaien.
hier hadden we het kort over, langst de sloot is een idiale plek, er wel voor zorgen dat ze er 1,5-2 meter vanaf staan je een veilige drinkplek creëert waar ze door de zon verwarmd water kunnen drinken, en de sloot oever te dusdanig beplanten zodat ze niet vlak over het water aanvliegen.

tegen beroving: door morsen van honing te voorkomen en de geslingerde raten pas in het donker terug te geven en niet te telen met graaiervolken
-beroving is inderdaad geen pretje, en het advies is helemaal corect maar ook morsen met suikerwater kan roverij uitlokken,
-graaiersvolken bestaan niet, alle bijen zijn kleine vrekjes als het op voedsel aankomt en zien er geen bezwaar in om het bij de buuren te halen als je ze de gelegenheid geeft, maar alle volkenn zijn met name in de herfst en als er weinig dracht is snel op het dievenpad.

hoop dat het zo ook voor de begingers duidelijk is?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
bijen 081 [DVD (NTSC)].jpg
veilige drinkplaats
bijen 056.jpg
geneog afstand

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door bee-tree » vr 09 mei 2014, 11:21

Goede morgen Dominique wat een mooie plek heb jij voor je bijen. Of het ook een veilige is, daar wil
ik niet over twisten. Waar ik eigenlijk voor 'bel' is of je weer 'n foto kunt maken en hier plaatsen
om ons te laten zien hoe dezelfde plek er momenteel, een jaar later, op ongeveer dezelfde dag in mei uit ziet. Zj.

P.S. Mogen er geen Gele plompen ofwel Plompeblaere (volgens de Friezen), in de brede waterpartij groeien ?
Het zijn drachtplanten en landingsplaatsen voor Waterjuffers en Libellen, enz.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door bee-tree » ma 13 apr 2015, 08:48

Hallo Dominique, kun je ons binnenkort weer eens mee laten genieten van
je mooie bijenstand ? Welke soorten planten stonden vorig jaar in bloei op je foto ?
Zijn het cultivars ? Ben je nog van plan Impatiens glandulifera te introduceren ?

P.S. Ben maar blij dat ik niet in je buurt woon. Bid dat geen andere
'oecovandaal' in Amsterdam rondwaart. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Ik beloof het volk'

Bericht door semar » ma 13 apr 2015, 13:52

Hallo beetree,
alijd weer terug komen en je kunt zo beleeft 'katten' :wink: ,

Nee hoor de springbalsemien was al door iemand anders uitgezet in het park. op somige plaatsen wordt het weggehaald op andere plekken niet.
Daar ben ik dus niet schuldig aan, het vormt in het park ook geen probleem de springbalsemien is na een aantal jaren vervangen door hoog opschieten braamstruiken, die dan op hun beurt worden verwijderd.

Op mijn standplaats is er meer heil te verwachten van het harig wilgenroosje*, en de kattenstaart* die doen het beter en zijn beter bestand tegen een maaibeurt, mider gevoelig voor de (grond)water stand, ze geven minder honing maar de drukke bezeting in deze hoek van de stad wil toch al zeggen dat er geen nazomer honing is ;-) en ik met de genoemde planten ook meer kans heb dat het stuifmeel in de kasten ipv de maaier terecht komt.

zoals op de foto's de gele dotter*, samen met het groot hoefblad, en het klein hoefblad*, en de verschillende wilgensoorten*, het winterakonietje*, rusische smeerwortel, crocus*, scillia*, later komt daar de schietwilg, esdoorn, sleedoorn, meidoorn, cornus,bij en dat vormt hier het pallet aan voedsel in het voorjaar, geen cultivars daar houd ik minder van ik kies liever voor robuste planten die zichzelf kunnen handhaven en vermeerderen.

En geloof me als je 20 jaar op een plek staat heeft dat kleine schalig uitzetten toch zin, een enkel plantje kan op de gunstige plek uitgroeien tot een paar meter extra voor voor de meisjes, Voor de duidelijkheid de met een * gemerkte soorten heb ik hier en daar wél een handje geholpen. en op zich zul je daar vast niets op tegen hebben.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. zo hoop ik dat ik geen 'purist-ecoridder' in mijn buurt krijg! :evil:

ach ieder het zijne :think:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten