Bij één van mijn kasten had ik een klein opstootje op de vliegplank, de dames waren aardig van streek en het was een flinke drukte rond de vliegopening.
Toen ik naar binnen keek zag ik iets glimmens en het was zwart, met een klein stokje peuterde ik dit levenloze diertje naar buiten.
Het heeft de grote van een hommel, is op het voorlijf behaard, het achterlijf is spiegelglad en het is helemaal zwart, mijn meisjes hebben haar flink te pakken genomen zo lijkt 't.
Even gegoocheld, maar ik kom nergens een helemaal zwarte hommel tegen.
De hommel die er het meest op lijkt is volgens mij de Steenhommel, maar die heeft nog een roodachtig puntje op het achterlijf en die zie ik alleen maar met een behaard achterlijf.
Kan iemand aan deze niet al te duidelijke foto's zien wat voor een diertje het is
Teake
Dit vond ik in de vlieg opening
Moderator: Hans van der Post.
- Teake de Jong
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
Re: Dit vond ik in de vlieg opening
Ha Taeke,
Ik zou de foto's en de je beschrijving doorsturen naar EIS Kenniscentrum Insecten (http://www.eis-nederland.nl/, e-mail: eis@naturalis.nl). Zij kunnen je vertellen om welke soort het gaat en ze zijn vast ook blij met je waarneming. Gelet op je beschrijving is een wat minder bekende soort, alle informatie die ze daarover kunnen krijgen is welkom.
Vriendelijke groet,
Ik zou de foto's en de je beschrijving doorsturen naar EIS Kenniscentrum Insecten (http://www.eis-nederland.nl/, e-mail: eis@naturalis.nl). Zij kunnen je vertellen om welke soort het gaat en ze zijn vast ook blij met je waarneming. Gelet op je beschrijving is een wat minder bekende soort, alle informatie die ze daarover kunnen krijgen is welkom.
Vriendelijke groet,
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Hommels willen wel meer een bijenvolk binnenkomen - het ruikt naar honing!
Bijen zijn zeer alert de hommel wordt aangevallen, doodgedrukt zoals dat bij moeren gebeurd - inballen.
Door het plukken en trekken van de bijen verliest de hommel zijn haren.
Bijen zijn zeer alert de hommel wordt aangevallen, doodgedrukt zoals dat bij moeren gebeurd - inballen.
Door het plukken en trekken van de bijen verliest de hommel zijn haren.
!Hans.
- Teake de Jong
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
- Contacteer:
Marinus en Hans, bedankt voor deze zeer snelle reacties!
En ik dacht bij "inballen" aan inkapselen, maar het is een kwestie van dood drukken en kaal plukken!
Het ruikt inderdaad heerlijk rond de kasten
Teake
En ik dacht bij "inballen" aan inkapselen, maar het is een kwestie van dood drukken en kaal plukken!
Het ruikt inderdaad heerlijk rond de kasten

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer: