Ook ik oost honing van mijn kunstzwermen, die in 7 raams berkelkastje zitten (raam maat bremerkast) ik heb daar honingbakjes op gemaakt met de hoogte van broedkamer spaarkast. Zodat ik de kunstraat daarvan kan bruiken, alleen koter gemaakt.
De vraag is hoe je jouw methode jaar op jaar voortzet.
Je heb natuurlijk gelijk ewout je heb na een jaar ook weer grote volken waar je ergens heen moet,
ook al zou je voor de heidedracht veel volken vereningen en zelf na de heideoost namaals je blijft grote volken overhouden.
Het aantal zou dan wel een stuk kleiner zijn, die dan ook weer in het voorjaar met elkaar kunt vereningen.
Het kleine aantal die dan overblijft zou dan toch nog wat voorjaars honing binnen kunnen halen.
8 grote worden in de herft 4 wintervolken en in het voorjaar 2 productievolken, je hoeft dan ook maar 2 kunstzwermen te maken.
het is Maar een gedachten gang die voortvloeit uit het feit dat een mini-minivolkje in het voorjaar, het toch voor elkaar krijgt om een goede zomeroost binnen te halen. Dat wil dus niet zeggen dat dit een nieuwe GOEDE methode is, Maar wel waard om er over te praten, om misschien een goede middeweg te vinden,
Deze winter heb ik 1 volkje laten overwinteren in 2 honingbakjes van de hier boven beschreven 7 raams kast.
Dat kwam door mij eigen schult dat in 2 honingbakjes broed zat, die heb ik samen gevoeg in het najaar, met koningin.
nu terug gezet op 1 honingbak en broedkamer er onder, als straks de K onderin zit Krooster er tussen en honingbak weer broed vrij laten worden.
Dit kleine volkje zal als alles mee zit weer voor een goede zomeroost zorgen
Mijn proeven met altenatieve koninginen rooster, was schult, maar heeft ook verrassende goede dingen opgeleverd. bij de meeste ging het goed.
Zal binnenkort hier over bericht doen,eerst een paar foto´s er van maken .
Van heel klein aan?
Moderator: Hans van der Post.
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Re: Van heel klein aan?
met een groet van martin
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Haha, dat klopt JackJackC schreef:Dat zijn dan toch geen afleggers die je op de manier van Pia Aumeier hebt gemaakt, Ewout. Daar staat toch begin juli nog geen Honingbak op neem ik aan?

Ik heb nu al bijen/volken teveel, dus ik hoef niet aan volksvermeerdering te doen.
Mijn 'afleggers' zijn vliegers voor de zwermverhindering (dan zet 1 raam afnemen geen zoden aan de dijk).
Zeker leuk om over te prakkiserenmartin b schreef:het is Maar een gedachten gang die voortvloeit uit het feit dat een mini-minivolkje in het voorjaar, het toch voor elkaar krijgt om een goede zomeroost binnen te halen. Dat wil dus niet zeggen dat dit een nieuwe GOEDE methode is, Maar wel waard om er over te praten, om misschien een goede middeweg te vinden,

Alternatief (ik denk hardop):
Inwinteren 20 zesramers (normaal 10 grote volken).
Uitwinteren +/- 18 zesramers
-> 8 verkopen in voorjaar
Overige 10 Door laten groeien tot de linde
Na de linde splitsen in 20 zesramers
Maar zekerheid heb je niet. De kans dat zo'n zesramer al voor de linde toch zwermneiging krijgt is best aanwezig en de kans dat je na de linde veel meer dan 20 zesramers kunt vullen ook.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Maar Ewout, de eerste reden van het (regelmatig) afnemen van een raam bij Pia is net de zwermverhindering! Ze zegt ook regelmatig dat het enige probleem van deze methode een tekort aan kasten is, of, zoals jij aangeeft een teveel aan volkeren. Zelf heb ik afgelopen jaar alleen maar afleggers gemaakt van 1 raam, dat worden mijn productievolken van dit jaar. Geen vliegers of vegers of gedeelde kasten.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ja, "schröpfen", maar dan neem je uiteindelijk (verspreid over een langere periode) veel meer dan 1 raam af. Ik vind dat veel meer gedoe dan eenmaal een vlieger maken als ze het niet meer houden.
Dat is verder niet wat het doel is van de in mijn link beschreven methode, dat gaat puur om het afnemen van een enkel raam en dat uit laten groeien tot een volkje (met nieuwe koningin).
Dat is verder niet wat het doel is van de in mijn link beschreven methode, dat gaat puur om het afnemen van een enkel raam en dat uit laten groeien tot een volkje (met nieuwe koningin).
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Ewout schreef:Toch oogst ik al een paar jaar lindehoning van afleggers die ik in mei/juni heb gemaakt! (om over de bijbehorende vliegers maar te zwijgen). Maar dat kan inderdaad per drachtgebied verschillen. Wij hebben op onze stand eigenlijk niet of nauwelijks drachtpauzes.
natuurlijk afhankelijkvan het drachtgebied, ik heb een soortgelijke situatie,
ik maak dan ook geen aflegger tot na de linde.
je kunt zo je oogst vergroten, maar dat is mijn methode.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik vind dat het gedoe wel meevalt, in het hoogtepunt van de ontwikkeling zul je toch regelmatig moeten controleren. Vorig jaar had ik maar 1 volk dat inderdaad zo hard ging dat ik drastischer moest ingrijpen, de rest bleef zich rustig doorontwikkelen en nectar halen, dus zoals bedoeld, zwermverhindering zonder honing verlies.
Speelt natuurlijk wel mee dat ik ook uit was op volksvermeerdering, ergens komt inderdaad het punt dat dat wel voldoende is en dat je naar andere oplossingen moet zoeken. Aumeier en Liebig zitten volgens mij nu op 600 volken....
Speelt natuurlijk wel mee dat ik ook uit was op volksvermeerdering, ergens komt inderdaad het punt dat dat wel voldoende is en dat je naar andere oplossingen moet zoeken. Aumeier en Liebig zitten volgens mij nu op 600 volken....