ramen met en zonder zaagsnede
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
ramen met en zonder zaagsnede
Wie kan mij zeggen wat het verschil is en wanneer ik welke gebruik?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: ramen met en zonder zaagsnede
Ik gebruik met veel plezier simplex ramen zonder zaagspleet.
Met zaagspleet verzwakt de bovenlat en de klein wasmotlarve kan zich daar verbergen.
sinds een paar jaar is er een bovenlat waar alleen een groefje van een paar mm in de bovenlat zit.
Dit om de kunstraat steun te geven. Dit is een goede vondst!
Nu zal het bovenste deel van de kunstraat niet door de warmte van het volk omklappen.
Niet elk bedrijf van imkerbenodigdheden verkoopt de bovenlat met een groefje.
Met zaagspleet verzwakt de bovenlat en de klein wasmotlarve kan zich daar verbergen.
sinds een paar jaar is er een bovenlat waar alleen een groefje van een paar mm in de bovenlat zit.
Nu zal het bovenste deel van de kunstraat niet door de warmte van het volk omklappen.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik dacht dat dat groefje was om de draad in te laten vallen als je vertikaal bedraadt i.p.v. horizontaal. Heb ik mijn raampjes verkeerd om in elkaar gezet...Hans van der Post. schreef:Ik gebruik met veel plezier simplex ramen zonder zaagspleet.

-
- Imker sinds: 2013
- Contacteer:
Zo worden ze toch ook verkocht in het bijenhof in België.. ik dacht ook dat dit diende om je toplatten makkelijk wasvrij te maken met je kastbeitel.Santtu Pikkarainen schreef:Ik dacht dat dat groefje was om de draad in te laten vallen als je vertikaal bedraadt i.p.v. horizontaal. Heb ik mijn raampjes verkeerd om in elkaar gezet...Hans van der Post. schreef:Ik gebruik met veel plezier simplex ramen zonder zaagspleet.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Inderdaad het groefje dient aan de bovenkant van de lat te zijn, zo zitten de draden verzonken en kan men gemakkelijk de toplatten zuiver maken zonder de ramen uit te nemen.johan schreef:Zo worden ze toch ook verkocht in het bijenhof in België.. ik dacht ook dat dit diende om je toplatten makkelijk wasvrij te maken met je kastbeitel.Santtu Pikkarainen schreef:Ik dacht dat dat groefje was om de draad in te laten vallen als je vertikaal bedraadt i.p.v. horizontaal. Heb ik mijn raampjes verkeerd om in elkaar gezet...Hans van der Post. schreef:Ik gebruik met veel plezier simplex ramen zonder zaagspleet.
In Nederland zit die spleet onder de toplat om de was in te zetten, volgens mij is dat voor niets nodig, ook de oogjes gebruik ik al jaren niet meer het gaat perfect zonder die ondingen waar je met je beitel onderzit als je braam wil krabben.
MVG CP
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Wat betreft de groef in de bovenlat zit je volkomen fout!!Primus schreef: Inderdaad het groefje dient aan de bovenkant van de lat te zijn, zo zitten de draden verzonken en kan men gemakkelijk de toplatten zuiver maken zonder de ramen uit te nemen. In Nederland zit die spleet onder de toplat om de was in te zetten, volgens mij is dat voor niets nodig, ook de oogjes gebruik ik al jaren niet meer het gaat perfect zonder die ondingen waar je met je beitel onderzit als je braam wil krabben. MVG CP
Waarom zit er in de onderlat geen groef.

Als je geen oogjes gebruikt zullen de draden als je deze aantrekt in het hout snijden.
Maar het kan zijn dat ik de draden te goed aantrekt.

De cursisten leer ik wel oogjes te gebruiken.
Laat hen ook zien waarom oogjes en goed aantrekken nodig zijn je kunt dan tokkelen op de roestvrije draden.
Als de draad slap wordt aangetrokken zwabbert de ingesmolten kunstraat!
Tegenwoordig zit er aan de zijlatten een groef voor de draden en als je dan het oogje iets dieper in het hout drukt heb je geen last van "hakende oogjes".

!Hans.
-
- Imker sinds: 2013
- Contacteer:
even ter verduidelijking: in Bissegem (Bijenhof) worden de raampjes reeds gemonteerd en bedraad verkocht met een groef in de buitenzijde van het raam van de top- (en onder-) lat.
Laatst gewijzigd door johan op di 28 apr 2015, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Beste Hans,
Wij spannen onze draden verticaal,jullie horizontaal. Wat betreft de groef zoals hier al gezegd is die ook in de onderkant van het raampje. Draad dien je echt niet zo zwaar aan te spannen als die verticaal gespannen is anders trek je een simplexraam ook helemaal krom. Dus gewoon draad erin en lichtjes met de draadspanner aanspannen. Wel gebruik ik mijn draad maar één keer doe hem er altijd uit als ik de raten terug smelt.
En inderdaad heb je gelijk als je de draden horizontaal niet goed strak trekt dan gaat de wasraat gaat zwabberen.
Helaas is er nu toch een verschil tussen Nederlands imkeren en het Belgisch
MVG CP
Wij spannen onze draden verticaal,jullie horizontaal. Wat betreft de groef zoals hier al gezegd is die ook in de onderkant van het raampje. Draad dien je echt niet zo zwaar aan te spannen als die verticaal gespannen is anders trek je een simplexraam ook helemaal krom. Dus gewoon draad erin en lichtjes met de draadspanner aanspannen. Wel gebruik ik mijn draad maar één keer doe hem er altijd uit als ik de raten terug smelt.
En inderdaad heb je gelijk als je de draden horizontaal niet goed strak trekt dan gaat de wasraat gaat zwabberen.
Helaas is er nu toch een verschil tussen Nederlands imkeren en het Belgisch

MVG CP
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Ja primus een WERELD van verschil.
Waarom zet je, je plaatsnaam en het land waar je imkert bij je profiel.
Dit voorkomt veel verwarring

Waarom zet je, je plaatsnaam en het land waar je imkert bij je profiel.
Dit voorkomt veel verwarring

!Hans.
-
- Contacteer:
Da's met deze gedaan Hans