Bijen kunnen de kleur rood niet waarnemen maar nou vraag ik me af wat ze dan wel zien als je iets rood maakt.
Concreet als ik een vliegplank rood maak (dat ben ik van plan namelijk) dan zien ze dat rood niet maar wat zien ze wel dan.
Ik bedoel zien ze dan een grijze vliegplank of zien ze die vliegplank helemaal niet??
Rood ??
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Rood ??
Kan me vergissen maar ik dacht dat ze rood als grijs zien.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ferry rode verf wordt gemaakt uit verschillende kleuren het is nou net wat aan basis kleur wordt gebruikt om rode verf te maken wat bijen aan "kleur" zien.
Rood zoals wij rode verf zien zeker niet.
Bijen kunnen witte verf - wat wij als wit zien - de basis kleuren zinkwit en lood wit als verschillende kleuren zien
Mijn vliegplanken zijn geel,wit en blauw.
Rood zoals wij rode verf zien zeker niet.
Bijen kunnen witte verf - wat wij als wit zien - de basis kleuren zinkwit en lood wit als verschillende kleuren zien
Mijn vliegplanken zijn geel,wit en blauw.
!Hans.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Echte rood zien ze als zwart (d.i. "geen kleur" oftewel "onzichtbaar"), maar zoals Hans zei maakt het ook uit wat de basiskleur van de rood verf is. Wij zien echte ultraviolet theoretisch ook als zwart, maar vele bloemen hebben ultraviolet strepen en die zien wij niet als zwart strepen omdat er altijd een mix aan kleuren zijn.FerryB schreef:Bijen kunnen de kleur rood niet waarnemen maar nou vraag ik me af wat ze dan wel zien als je iets rood maakt.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hier een artikel daarover: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /5019/4522
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Ik heb één van mijn vliegplanken wit gemaakt met rode bloemen. Bijen zien dat vermoedelijk als wit met zwarte bloemen..... Ik zie een fleurige plank en de bijen zien diversiteit met hun buren die een witte plank met rode strepen hebben....... 

Alle begin is (bij) zonder honing.