Stille Moerwissel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
insektenjack
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Stille Moerwissel

Bericht door insektenjack »

Beste mede-imkers,

ik heb een volk wat momenteel op twee broedkamers zit. Echter hebben ze nu nog niet echt de tweede kamer in beslag genomen.
Op begin april zijn ze van een zesramer op een segeberger met 11 ramen gekomen. Eind april vond ik het tijd om een nieuwe kamer onder te zetten. Al sinds de zesramer hebben ziij altijd weer een of twee speldoppen gehad, die ik altijd heb gebroken. Nooit meer en nooit aan de onderkant van de ramen.

Ik ben nu eigenlijk overtuigd dat zij een stille moerwisseling plannen, aangezien de groei en de aantal doppen.
Dus doppen laten uitbouwen en dan? Om zeker te zijn naar 9 dagen een van de twee breken en de koningin eruit, of zo laten en dan gaan ze misschien toch zwermen...
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Stille Moerwissel

Bericht door Hans van der Post. »

Bij een stille wissel worden er twee tot vier doppen aangezet en verzorgd. Het hele proces kun je aan het bijenvolk overlaten.
Zodra een dop is uitgelopen worden door het volk de anderen doppen afgebroken.
De oude moer blijft totdat de jonge moer aan de leg is. In een korte tijd zitten er twee moeren in het volk.
Ook dan maakt het bijenvolk uit wanneer de oude moer het veld moet ruimen.

Bij dit hele gebeuren moet de imker aan de zijlijn blijven staan! :be2:
!Hans.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

insektenjack schreef:Beste mede-imkers,

Al sinds de zesramer hebben zij altijd weer een of twee speeldoppen gehad, die ik altijd heb gebroken.
Ik ben nu eigenlijk overtuigd dat zij een stille moerwisseling plannen, aangezien de groei en de aantal doppen.
Het breken van die onbelegde dopjes heeft geen enkele zin. Als ze een stille moerwisseling willen is die niet te stoppen en heeft ook geen zin. Gewoon laten doen. Voor een zwerm hoef je dan niet bang te zijn, stille moerwisseling geeft geen zwerm.

ad staals
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

A.A. Staals schreef:
insektenjack schreef:Beste mede-imkers,

Al sinds de zesramer hebben zij altijd weer een of twee speeldoppen gehad, die ik altijd heb gebroken.
Het breken van die onbelegde dopjes heeft geen enkele zin. Als ze een stille moerwisseling willen is die niet te stoppen en heeft ook geen zin. Gewoon laten doen. Voor een zwerm hoef je dan niet bang te zijn, stille moerwisseling geeft geen zwerm.

ad staals
dit vind ik dus een hele moeilijke.. ik heb nog veel te leren en dit staat zo ongeveer op nummer 1 denk ik. vanaf het moment dat ik een dop zie, denk ik: die willen gaan zwermen dus ik snij ze weg. alhoewel in een aantal gevallen ze dus een stille wissel beramen. maar hoe maak je dat onderscheid? het risico een zwerm te verliezen is voor mij belangrijker dan dat ze geen stille wissel kunnen doen.. voor het volk ligt dit wel even anders.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Johan,
Je angst voor zwermen kan je uiteindelijk je volk kosten,als de bijen de oude moer willen wisselen is er met haar iets mis.
Uiteindelijk is de kans groot dat ze daardoor bv. Darrenbroedig wordt of doodgaat.
Dan zwermt het volk weliswaar niet meer,maar mits er dan nog ingegrepen wordt.Is het ook ten dode opgeschreven.
Dus luisteren naar de mensen hier op het forum en je bijen blijven observeren.
Petro
Plaats reactie