Jullie top 5 beste inheemse planten?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door hansjochem » zo 31 mei 2015, 19:38

Natuurmonumenten heeft qua exoten een merkwaardig beleid. Exoten zoals tamme kastanje en amerikaanse eik worden actief verwijderd, maar een weinig natuurlijk maaibeleid of distelverordening houdt men in stand. Wat te denken van al die Schotse (!) hooglanders die men hier laat grazen. Dus exoten wat mij betreft alleen bestrijden als het aantoonbaar schade oplevert voor de natuur ( zoals bv de eucaliptusboom in zuidelijk afrika)
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Hans van der Post. » zo 31 mei 2015, 21:36

Dank je Marinus voor de verlossende tekst en de link.
Toch begrijp ik iets niet.
Regelmatig duiken er commentaren op van regio's en provincies die de oorspronkelijke beplanting terug willen.
Daarbij heel veel bomen en heesters bij die voor insecten en mens goed zijn.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Ewout » zo 31 mei 2015, 21:42

Mijn top 5 6:

Wilg
Prunus
Paardebloem
Braam
Linde
Heide

Ik zou Zeeaster hier graag aan toevoegen, maar aangezien er gevraagd wordt planten die niet in je tuin mogen ontbreken laat ik 'm weg. Zelf vind ik het leuker om solitaire bijtjes en hommels te lokken met bloemen in de tuin, bijen hebben vaak toch voorkeur voor de grote drachten (laanbomen, weides) en laten dan de tuin links liggen. Op dit moment worden een aantal alliums in onze tuin druk bezocht door verschillende bijensoorten.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » zo 31 mei 2015, 22:16

Tieme schreef:Kleine correctie... De Acacia is dan dus ingeburgerd.
Die correctie moet ik weer corrigeren. De accacia is inheems en ingeburgerd, want zij plantte zich zowel voor als na 1900 voort in Nederland. Het staat er letterlijk, volg de link maar.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » zo 31 mei 2015, 22:17

hansjochem schreef:Natuurmonumenten heeft qua exoten een merkwaardig beleid. Exoten zoals tamme kastanje en amerikaanse eik worden actief verwijderd, maar een weinig natuurlijk maaibeleid of distelverordening houdt men in stand. Wat te denken van al die Schotse (!) hooglanders die men hier laat grazen. Dus exoten wat mij betreft alleen bestrijden als het aantoonbaar schade oplevert voor de natuur ( zoals bv de eucaliptusboom in zuidelijk afrika)
Genoemde soorten zijn geen exoten meer.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » zo 31 mei 2015, 22:25

bee-tree schreef: Mee eens, En hoe trots zijn we op de Stinzenflora en hoe zuinig springen we er
mee om en hoe ingeburgerd is zij. M.i. voldoet ze niet aan de criteria van de floristen
en toch behoort ze bij beherende instanties tot de inheemse flora.
De stinzenflora wordt door floristen wel degelijk als inheems en ingeburgerd beschouwd. Kijk de rode lijst er maar op na, bijvoorbeeld winterakoniet, bosanemoon, sneeuwklokje, lelietje der dalen enz, staan op de Rode Lijst met de status "Thans niet bedreigd". Je beschrijft niet hoe je tot je inzicht gekomen bent, maar het klopt aantoonbaar niet, volg de link en kijk maar na.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door Dylan Elen » zo 31 mei 2015, 23:09

imker Marinus schreef:
Tieme schreef:Kleine correctie... De Acacia is dan dus ingeburgerd.
Die correctie moet ik weer corrigeren. De accacia is inheems en ingeburgerd, want zij plantte zich zowel voor als na 1900 voort in Nederland. Het staat er letterlijk, volg de link maar.
Exoten zullen altijd een bron voor discussie blijven, daar komt toch nooit een einde aan. Maar als ik dit lees, dan kan ik mij alleen maar gelukkig prijzen dat de Vlaamse (en bij uitbreiding Belgische) overheid en natuurorganisaties daar anders over denken :D

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door petro » ma 01 jun 2015, 07:31

Ik leg de ontstane discusie maar terzijde;
Mijn top vijf: Wilg,Paardenbloem,Braam,Linde,Sneeuwbes
Petro

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door bee-tree » ma 01 jun 2015, 10:45

imker Marinus schreef:
bee-tree schreef: Mee eens, En hoe trots zijn we op de Stinzenflora en hoe zuinig springen we er
mee om en hoe ingeburgerd is zij. M.i. voldoet ze niet aan de criteria van de floristen
en toch behoort ze bij beherende instanties tot de inheemse flora.
De stinzenflora wordt door floristen wel degelijk als inheems en ingeburgerd beschouwd. Kijk de rode lijst er maar op na, bijvoorbeeld winterakoniet, bosanemoon, sneeuwklokje, lelietje der dalen enz, staan op de Rode Lijst met de status "Thans niet bedreigd". Je beschrijft niet hoe je tot je inzicht gekomen bent, maar het klopt aantoonbaar niet, volg de link en kijk maar na.

Bedankt Marinus voor de correctie. Die zin over de floristen had 'k in eerste instantie
weg willen laten omdat 'k twijfelde of 'k de voorgaande opmerkingen over
floristen goed begrepen had; ben soms óók lezensmoe net als P
Geluk bij 'n ongeluk is, dat Felix nu voorbeelden van stinzensoorten via jou
vernomen heeft, mocht hij die nog niet kennen. Zjef :b10:

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Jullie top 5 beste inheemse planten?

Bericht door imker Marinus » ma 01 jun 2015, 14:29

Hans van der Post. schreef:Dank je Marinus voor de verlossende tekst en de link.
Toch begrijp ik iets niet.
Regelmatig duiken er commentaren op van regio's en provincies die de oorspronkelijke beplanting terug willen.
Daarbij heel veel bomen en heesters bij die voor insecten en mens goed zijn.
Ha Hans,

Ik weet niet zo goed waar je precies op doelt, maar wanneer natuurbeheerders/provincies zeggen dat ze de oorspronkelijke beplanting terug willen, dan bedoelen ze dat ze terug willen naar een bepaalde uitgangssituatie. Er zijn best wat natuurgebieden die een x-aantal jaar geleden gebruikt werden als landbouwgrond. In die tijd zij n die gronden voedselrijk geworden door bemesting wat gevolgen heeft voor de vegetatie. Vaak willen beheerders/provincies terug naar de situatie voor de bemesting, met meer vlinderbloemigen. De grond moet dan weer armer worden, dat kan best een tijd duren, maar dat is weer een ander verhaal. Boodschap is in dat er wel een idee achter zit bij beheerders en provincies, het is niet zo dat ze op siirtsniveau beslissen: "deze soort wel, deze soort niet", maar terug naar een voedselarmere grond die meer kansen voor biodiversiteit biedt. Denk bijvoorbeeld eens aan het Friese boerenland, dat is en groene woestijn, bijen hebben het daar niet zo goed, komt o.a. door de zeer voedselrijke grond daar, waardoor er bijna alleen gras groeit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten