Ik heb afgelopen weekend geslingerd. Sowieso in verhouding veel minder dan vorig jaar, met zo'n voorjaar als vorig jaar had ik waarschijnlijk een dubbele hoeveelheid gehad. Het duurde ook veel langer voordat ze aan het verzegelen begonnen. Maar wat me vooral opvalt is dat de honing veel dunner is dan die van vorig jaar. Ik weet nog uit de berichten van vorig jaar dat veel imkers toen juist dikke honing hadden (ikzelf ook).
Ik sta op dezelfde plek tussen het fruit (kersen, pruimen en appels). Vorig jaar heb ik niet gemeten, maar ik kom nu uit op 18% vocht. Komt dit door het koude en droge voorjaar dat we gehad hebben? Ik hoorde van een andere imker uit de buurt dat zij ook hele dunne honing had en die staat ook tussen het fruit, al weet ik niet of het daarmee te maken heeft.
Groet, Vincent
dunne vs dikke honing
Moderator: Hans van der Post.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: dunne vs dikke honing
Bij ons was het dit voorjaar 16-16,5% - waarvan bovendien een groot deel onverzegeld. Hoe laat heb je de honing van de volken gehaald? Gebruik je een bijenuitlaat? Ik probeer altijd zo vroeg mogelijk in de ochtend of na slecht weer te oogsten, dan is de honing het droogst en hoeft 0% verzegeld te zijn. Wel even dubbelchecken met de refractometer, maar het is eigenlijk altijd goed.
Ewout,
Ik plaats meestal 's avonds een uitlaat en haal de bak er 's morgens af. Daarna slingeren. Dit heb ik nu bij 1 bak wel gedaan, de andere had ik er al eerder afgehaald en thuis op kamertemperatuur bewaard. Dat doe ik vaker en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Refractometer gebruik ik dit jaar voor t eerst, maar de voorjaarshoning van vorig jaar was zo dik dat ik dat zelfs met het slingeren merkte. Die moet ook iets van 16% geweest zijn.
Dit jaar waren de honingbakken met de bloei van de kers vrij snel vol, maar het duurde heel lang, tot na ver de appel, voordat ze die begonnen te verzegelen. Vorig jaar begonnen ze daar bijna meteen mee.
Ik plaats meestal 's avonds een uitlaat en haal de bak er 's morgens af. Daarna slingeren. Dit heb ik nu bij 1 bak wel gedaan, de andere had ik er al eerder afgehaald en thuis op kamertemperatuur bewaard. Dat doe ik vaker en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Refractometer gebruik ik dit jaar voor t eerst, maar de voorjaarshoning van vorig jaar was zo dik dat ik dat zelfs met het slingeren merkte. Die moet ook iets van 16% geweest zijn.
Dit jaar waren de honingbakken met de bloei van de kers vrij snel vol, maar het duurde heel lang, tot na ver de appel, voordat ze die begonnen te verzegelen. Vorig jaar begonnen ze daar bijna meteen mee.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Als je vermoed dat de honing niet droog genoeg is (omdat ze lang wachten met verzegelen), zou ik misschien eerder 's ochtends de uitlaat plaatsen en 24 uur later weghalen. Op die manier hebben de bijen de oogst van de dag ervoor goed kunnen ventileren. Aan het eind van de dag is de honing het natst. In de praktijk gebruik ik zelf de uitlaat eigenlijk nooit.