Ik had namelijk een week of 2 (dat weet ik niet meer precies) een raam met nog open broed naar boven (boven de rooster) gehaald. Daar hadden ze zonder dat ik het gecontroleerd had een dop op gemaakt, die uitgelopen is. het einde van de koninginnenkweek boven de rooster dus.
Intussen poging nummer 2 ondernomen. 1 raam in een moergoed volk boven de rooster (een ander volk) ingehangen en 3 ramen in een hopelooos moerloos volk. In totaal werden 30 doppen uitgewerkt die gisteren en vandaag gesloten zijn. over een dikke week heb ik dus een massa koningnnen als alles goed gaat (kooitjes niet vergeten!). had wel de indruk dat de doppen niet zo lang (groot) waren. iemand een idee waarom? heb ze nochtans continu gevoederd met oplossing water/honing.
toch nog een vraag: als ik het moerloze volk wil opsplitsen in kleine nieuwe volkjes; hoeveel ramen bijen moet ik dan per volkje voorzien en wanneer maak ik de volkjes best: net voor het uitlopen van de doppen zodat de koningin geboren wordt in het volk, of voer ik ze in wanneer alle doppen zijn uitgelopen met behulp van een kooitje? of voer ik ze pas in als ze bevrucht zijn? persoonlijk denk ik dat dat laatste weinig toegevoegde waarde heeft, tenzij je ze op een paringsstand wil laten bevruchten, niet?