Zal ik het gaan doen of toch niet...

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Frankie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 16:37
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog in de basis cursus
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Frankie » ma 08 jun 2015, 21:50

Hallo Allemaal,

In januari ben ik gestart met een basis cursus bijen houden in Utrecht. Natuurlijk nadat ik eerst hier heel veel rond gekeken had.

De bijen zijn echt geweldig. Wat een beestjes. Ok de eerste keer dat er een over mijn hand liep was best eng en een steek is nog steeds niet leuk (Gelukkig niet allergie's).

Nu de grote vraag zal ik gaan beginnen met een eigen volk?

Ik zit eigenlijk nog met twee vragen:
1. Hoeveel tijd kost het om 1 á 2 volken te houden?
2. Hoe kom ik aan een standplaats in Vleuten of omgeving?

Groeten,
Frank

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door edwins » ma 08 jun 2015, 21:55

Hoi Frank,
Afhankelijk van de mogelijheden kun je prima in je tuin bijen houden. Wat betreft tijd zal het ook niet veel kosten, afgezien van de zwermperiode dan.

In en om Vleuten zijn er best veel tuinders, kwekerijen en andere bedrijven. Wellicht kun je het daar proberen.

Je mag ook wel een keer meekijken als je wilt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 jun 2015, 23:46

Citaat Frank: Nu de grote vraag zal ik gaan beginnen met een eigen volk?

Antwoord: nu deze maand. :be2:
Dan heb je als je het volk netjes inwinterd volgend voorjaar een volk waar je zelf het imkeren - honing oogsten kunt beleven.
Nog een punt als je nu begint kun je bij problemen bij de leraar terecht.
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Karin » di 09 jun 2015, 13:24

Ik volg ook nu de beginnerscursus, en heb sinds Hemelvaartsdag mijn eerste volk, en sinds zaterdag mijn tweede volkje (broedaflegger). Ik heb ze in de tuin staan, dus dat scheelt tijd met reizen naar je standplaats. Maar enorm veel tijd kost het niet hoor, al merk ik dat ik er eigenlijk meer tijd in zou willen steken dan mogelijk is (of dan goed voor het volk is ;-) ). Het is zo leuk om ze te bekijken, in de kast te kijken en zien hoeveel startraat ze nu weer uitgebouwd hebben, enz.
Maar in deze (drukke) periode, is eens per week controleren voldoende. En als je ENORM langzaam bent, kost je dat misschien een uur. Gok ik zo even (mensen met meer ervaring, verbeter me a.u.b. als ik het fout heb).

Ik zou zeggen: ga ervoor! Nu heb je verse kennis, enthousiasme (neem ik aan), en inderdaad, nu kan je nog vragen stellen aan je leraar.
Veel plezier alvast!

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door johan » di 09 jun 2015, 16:40

Karin schreef: En als je ENORM langzaam bent, kost je dat misschien een uur. Gok ik zo even (mensen met meer ervaring, verbeter me a.u.b. als ik het fout heb).
dat is wel erg lang. bedenk dat elke minuut de kast openstaat, het broed afkoelt. De bijen zullen dan weer moeite moeten doen om de boel op te warmen. sommige imkers doen er maar enkele minuten per volk over. Hoe warmer, hoe langer je een kast kan openlaten (op het gebied van afkoeling dan). maar elke keer een kast opengaat is dat een verstoring voor het volk.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Egbert » di 09 jun 2015, 22:46

johan schreef:
Karin schreef: En als je ENORM langzaam bent, kost je dat misschien een uur. Gok ik zo even (mensen met meer ervaring, verbeter me a.u.b. als ik het fout heb).
dat is wel erg lang. bedenk dat elke minuut de kast openstaat, het broed afkoelt. De bijen zullen dan weer moeite moeten doen om de boel op te warmen. sommige imkers doen er maar enkele minuten per volk over. Hoe warmer, hoe langer je een kast kan openlaten (op het gebied van afkoeling dan). maar elke keer een kast opengaat is dat een verstoring voor het volk.
Als je beginner bent, alles interressant vind en 2 broedkamers moet controleren op doppen ben je zo +/- 20 minuten bezig met een kast.

Het is niet alleen een open kast maar ook materiaal pakken, beroker aanmaken (jaja, dit is voor sommigen een moeilijk probleem :be5: ), materiaal weer opbergen, etc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Hans van der Post. » di 09 jun 2015, 22:52

johan schreef:
Karin schreef: En als je ENORM langzaam bent, kost je dat misschien een uur. Gok ik zo even (mensen met meer ervaring, verbeter me a.u.b. als ik het fout heb).
dat is wel erg lang. bedenk dat elke minuut de kast openstaat, het broed afkoelt. De bijen zullen dan weer moeite moeten doen om de boel op te warmen. sommige imkers doen er maar enkele minuten per volk over. Hoe warmer, hoe langer je een kast kan openlaten (op het gebied van afkoeling dan). maar elke keer een kast opengaat is dat een verstoring voor het volk.
Ja Johan dat weten we wel, dat een volk afkoelt.
Pleit er voor om beginnende imkers lang mogen kijken en niet in een hap - snap, effe gauw hun volk(en) bekijken. Het is van belang dat ze goed kijken in hun volken met de gedachte in het hoofd: " WAT ZIE IK " daar wordt van geleerd :!: :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Karin » wo 10 jun 2015, 13:56

En zo'n beginner, dat ben ik. :-)

Ik heb net twee broedafleggers gecontroleerd op gesloten doppen, helaas niet op de tijd gelet. Maar wat enorm boeiend om dat allemaal van dichtbij te bekijken, ook daadwerkelijk gesloten doppen (en ook open) te ontdekken, deze te moeten breken, en dan dus het zich al transformerende larfje te zien wat erin zit.
Ook heb ik een paar bijen geboren zien worden. Ook leuk om te zien.

Een paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zal ik het gaan doen of toch niet...

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 jun 2015, 23:40

Mooie foto's! Wil je in een broedaflegger de redcellen breken? Er zit in een broedaflegger toch geen moer!
Dan moet je geen doppen breken!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten