ontzegelmes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

ontzegelmes

Bericht door Erik Konijn » do 11 jun 2015, 18:14

Wie kan mij vertellen de voordelen van een ontzegelmes? Wie heeft er ervaring mee? hoe zit het met spekramen?

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door Eddy Geurtsen » do 11 jun 2015, 19:37

Bij het gebruik van een (elektrisch) ontzegelmes is het belangrijk dat er een goede, liefst flink formaat, ontzegelbak is. Ik gebruik een zelfgemaakt standaardje dat ik in de ontzegelbak zet, waarop een (spijker)punt zit, ongeveer 12 centimeter boven de bodem van de ontzegelbak uitstekend.
Ik hou het te ontzegelen raampje vast met de ene hand aan een oortje, terwijl de tegenoverliggende zijlat rust op de standaardpunt.
Het draaien van het raam gaat nu heel gemakkelijk, zonder dat het veel kracht kost.

Het ontzegelen zelf gaat het best als het raam volledig is verzegeld. Alles wat uitsteekt buiten de zijkant van het raam, wordt afgesneden en valt in de ontzegelbak. Dat ontzegelen gaat erg snel. Een enkele keer is de verzegeling wat verdiept, je zult dan even iets moeten helpen met het aloude ontzegelmes.

Je vraagt naar de voordelen van het ontzegelmes. 1. Het ontzegelen gaat vele malen sneller met het ontzegelmes, in plaats van de ontzegelvork. 2. Alle ontzegelde ramen zijn ongeveer even zwaar, omdat spekraten na ontzegeling geen spekraten meer zijn. De slinger zal dus in balans blijven.

Sommigen zien er een probleem in, dat de ontzegelbak zich snel vult met was en honing. Ik zelf zie dat niet als een probleem, maar ik ledig de ontzegelbak regelmatig boven een aparte honingzeef die op een extra honingemmer hangt.
Groeten, Eddy

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door Kroese » do 11 jun 2015, 23:05

Dit misschien geen elektrisch ontzegelmes, maar een stoom verhit mes.
Ideaal, had ik jaren eerder moeten hebben.
Dit mes is gemaakt door een collega imker hier uit de regio.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QhDv6wfvzA4[/youtube]

Net bij de kasten geweest, het ruikt weer flink naar het indampen van de gehaalde nectar.
Het is volgens mij nog geen Linde, maar nog een laatste restant accasia die bijna uitgebloeid is hier.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door FerryB » vr 12 jun 2015, 00:13

Werkt perfect een electrisch ontzegelmes. Door toeval heb ik er binnenkort 3 waarvan 1 op 12 volt.
Het is even een slag die je te pakken moet krijgen maar dat is het werken met een ontzegelvork ook.
En je kunt de raat dus strak langs het raam afsnijden maar met enige oefening behoud je gewoon je spekraten en snijd je alleen de dekseltjes er heel dun af. Althans zo doen wij het.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 12 jun 2015, 08:36

Ik ken een imker die een verfafbrander gebruikt om te ontzegelen. Gaat ook enorm snel en zonder rommel. Ik heb alleen mijn twijfels vanwege de temperatuur: tast dat de honing niet aan?
Zijn er meer mensen die dat zo doen?

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door bee-tree » vr 12 jun 2015, 10:27

Santtu Pikkarainen schreef:Ik ken een imker die een verfafbrander gebruikt om te ontzegelen. Gaat ook enorm snel en zonder rommel. Ik heb alleen mijn twijfels vanwege de temperatuur: tast dat de honing niet aan?
Zijn er meer mensen die dat zo doen?
Dat is af te raden Xander, of je moet op het etiket zetten: "warm geslingerde honing".
Hoe warm is eigenlijk de lucht die uit een verfafbrander komt ? Of komt er vuur uit ?
Bedoel je soms een föhn ? In elk geval worden de oppervlakkige enzymen beschadigd,
vermoed ik. Dat werktuig lijkt me een paardenmiddel. Zjef :b10:

P.S. Vroeger werd het woord "gepijnigde honing" gebruikt als men heidehoning
met een verhitte ericaborstel minder visceus maakte.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 12 jun 2015, 11:36

Vandaar dat ik er al mijn bedenkingen bij heb. Het gaat om een electrische verfafbrander, niet een met een vlam. Ook die electrische zijn natuurlijk erg warm. Je hoeft de brander er maar heel even boven te houden, de dekseltjes smelten heel snel weg.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ontzegelmes

Bericht door Karin » vr 12 jun 2015, 21:06

Ik heb dat ook pas gezien, in een youtube-filmpje. Lijkt me echt een super-methode, als het tenminste geen kwaad kan voor de honing. Onder het filmpje staat dan weer een hele discussie, waar er voor- en tegenstanders zijn.

Het lijkt mij dus een ideale manier, maar dan moet het geen kwaad kunnen... lastig, lastig.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Eym8rxYeLTc[/youtube]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steffen en 31 gasten