Bijen kiezen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

B-new-B
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:45
Contacteer:

Bijen kiezen

Bericht door B-new-B » do 18 jun 2015, 21:13

Hoe kan ik het beste bijen kiezen voor wat ik graag wil.
Wat ik graag wil is :
Een rustige bij met lage honing opbrengst (ik wil voornamelijk voor de bijenstand bijen gaan houden en niet voor de honing)

Volgend jaar wil ik gaan beginnen met de imkercursus en tot die tijd lees ik veel en zal ik zo nu en dan wat vragen stellen hier

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door Erick » do 18 jun 2015, 22:21

de Zwarte Bij [Apis Mellifera Mellifera] misschien?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door willem » do 18 jun 2015, 22:22

B-new-B schreef: .... Een rustige bij met lage honing opbrengst (ik wil voornamelijk voor de bijenstand bijen gaan houden en niet voor de honing)....
Dat is een verkeerd standpunt, honingbijen verzamelen honing om de winter door te komen. Halen ze te weinig, dan gaan ze dood. Aan zulke volken heb je niets en je helpt er de bijenstand ook niet mee. Die prutvolken produceren wel darren en daar wordt je buurman (M/V) weer niet vrolijk van want daardoor gaat de kwaliteit van zijn/haar koninginnen achteruit.
Je kunt je bijen gewoon op honing laten overwinteren en als je een overschot hebt maak je er toch mede van :obscene-drinkingdrunk: :obscene-drinkingdrunk:
Wat die rustige bij betreft, kies dan voor Carnica http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl/ ben wel bevooroordeeld want die heb ik zelf ook.
Waar buckfast toe kan leiden/lijden zie het volgende: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... &start=190
Veel succes met de cursus en maak dan pas je keus.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door Hans van der Post. » do 18 jun 2015, 23:30

Zou aan de opmerkingen van Willem nog toe willen voegen dat je in je directe omgeving moet kijken wat je mede imkers het soort bijen hebben. Ook is het gemakkelijk dat er enigsinds uitwisseling in kast en raammateriaal kan plaatsvinden.
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door Karin » vr 19 jun 2015, 09:41

En bij een rustige bij, als in zwermtraag en zachtaardig, denk ik dan vooral aan Buckfast. :)

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door pflipp » vr 19 jun 2015, 10:17

Grappig hoe groot de neiging bij dit soort onderwerpen is om maar direct de eigen waar aan te prijzen :wink: Terwijl het een vraag van een beginner is. Als mede-beginner zou ik het volgende willen bijdragen

Ik hoor in de praktijk van vier bijenrassen:

- Buckfast, door de mens gemengd ras
- Carnica, van oorsprong uit Slovenië en omstreken
- Zwarte bij, oorspronkelijk van hier
- Bastaardbij, wat hier nu vliegt dankzij inmenging

Met de eerste twee wordt allebei selectief gekweekt. Je kunt hierdoor een rustig volk verkrijgen. Let dan even op de kweekgeneratie, zie link hieronder. Let wel, er wordt ook gekweekt op haaldrift, maar zoals reeds gezegd is dat juist goed. Buckfast staat bekend om grote volken en Carnica is volgens mij bescheidener. Mijn docent heeft beide op verschillende standen en vindt alle twee prima. Beide samen schijnt niet altijd even goed te gaan, dus kijken naar je omgeving is mogelijk wel slim.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... e_benoemen

Ook met de zwarte bij wordt nu weer gekweekt, de details kan ik niet. Wel vind ik het tof want dat is immers 'onze eigen bij' :wink:

De uitdaging met bijen zonder stamboom is dat ze mogelijk een aantal nuttige eigenschappen uit het wild mee krijgen (steken!) Dus als je voor zachtaardig gaat, kijk dan vooral naar de stamboom of haal ze bij iemand die zelf selecteert.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door Dar-Bert » vr 19 jun 2015, 22:16

Ik wil graag geheel tegen de gewoonte in pleiten voor bastaard bijen. Er zouden veel meer mensen mee moeten werken. Er valt uitstekend mee te werken en je hebt het grote voordeel dat de bijen waarschijnlijk goed lokaal aangepast zijn. Door de natuur zelf. Maak afleggers van je prettigste volken. Als je een te pittig volk hebt kies je voor een nieuwe moer uit een betere lijn. Zo selecteren natuur en imker samen de fijnste bijen. En het bespaart een boel geld en rompslomp.

Verstuurd vanaf mijn FP1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door Erik Konijn » vr 19 jun 2015, 22:42

Houd solitaire bijen gewoon wat bamboe stokjes of stuk stronk/stam met gaten ingeboord. Hoef je nooit meer zorgen te maken over de honingoogst. :D En ze steken ook niet.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door Dar-Bert » vr 19 jun 2015, 22:51

Uitstekend advies Erik. Vooral als de motivatie is "de bijenstand", loont het stukken meer om solitaire bijen te houden. Honingbijen zijn er genoeg. Hommels is ook een idee.

Verstuurd vanaf mijn FP1 met Tapatalk

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Bijen kiezen

Bericht door phina » di 23 jun 2015, 21:13

Een rustige bij wil je. Neem dan als beginner vooral geen carnica. Dat heb ik helaas wel gedaan. Het is een heel werk om het volk bij een F1 te houden. Doordat je 37 % kans hebt in het eerste half jaar op een stille moerswisseling zit je voor je er erg in hebt met een F2. Deze F2 's kunnen erg agressief zijn.

Gewoon de bastaardbij lijkt me het beste advies.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten