Doppen breken.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Doppen breken.
Hallo heren even een vraag.
Ik moest vandaag doppen breken,het was vandaag de dertiende dag na dat ik een aflegger heb gemaakt.
Maar er waren wel doppen ,alleen waren ze nog niet rijp.
Kan het zijn dat ze een een dags eitje genomen hebben en dat het een of twee dagen langer duurt ?
Wat is jullie advies hier in ?
Morgen weer kijken rond een uur of vijf,en anders maandag weer ?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Dit is mijn eerste keer alleen,en op de vereniging ging het goed na dertien dagen.
Groet Peter.
Ik moest vandaag doppen breken,het was vandaag de dertiende dag na dat ik een aflegger heb gemaakt.
Maar er waren wel doppen ,alleen waren ze nog niet rijp.
Kan het zijn dat ze een een dags eitje genomen hebben en dat het een of twee dagen langer duurt ?
Wat is jullie advies hier in ?
Morgen weer kijken rond een uur of vijf,en anders maandag weer ?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Dit is mijn eerste keer alleen,en op de vereniging ging het goed na dertien dagen.
Groet Peter.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Doppen breken.
Op welke wijze heb je geconstateerd dat er geen enkele dop rijp is .??
-
- Contacteer:
Ik heb er een open gemaakt en die was nog helemaal wit,nog niet klaar zou ik zeggen,maar dat kan ik niet bij allemaal doen natuurlijk.
Groet Peter.
Groet Peter.
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Nee zou ik zeker niet doen . dan zullen zij inderdaad van een eitje aangezet hebben .het kan dan zelfs nog enkele dagen duren .
Het is wel zaak om deze in de gaten te houden . Ik zou elke avond even gaan luisteren of je een tuuter hoort , en zo ja even de resterende doppen breken .
Jaap v P
Het is wel zaak om deze in de gaten te houden . Ik zou elke avond even gaan luisteren of je een tuuter hoort , en zo ja even de resterende doppen breken .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Bedankt voor het meedenken .
Groet Peter.
Groet Peter.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik heb hier hetzelfde. Alle afleggers zijn op dezelfde dag gemaakt en toch lopen niet alle jonge koninginnen uit 12 dagen later. Bij sommige afleggers duurde het blijkbaar langer voordat ze doorhadden dat ze moerloos waren.
Normaal gezien moet je geen doppen breken als je een aflegger gemaakt hebt. Het zijn geen zwermcellen maar redcellen. Zodra er een koningin uitloopt worden de andere doppen uitgebeten. Als je toch zeker wil zijn luister dan of ze niet tuten en kwaken
Normaal gezien moet je geen doppen breken als je een aflegger gemaakt hebt. Het zijn geen zwermcellen maar redcellen. Zodra er een koningin uitloopt worden de andere doppen uitgebeten. Als je toch zeker wil zijn luister dan of ze niet tuten en kwaken
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Het kan praktisch zijn om moerdoppen te breken in een aflegger, zeker als die gemaakt is van een raampje met zwermcellen, om eventueel zwermen te voorkomen.
Laatst nog bij de hand gehad.
Ik had ze niet gebroken, maar de bijen vonden hun nieuwe onderkomen blijkbaar oké, want na een paar uur hield het kwaken op.
Laatst nog bij de hand gehad.
Ik had ze niet gebroken, maar de bijen vonden hun nieuwe onderkomen blijkbaar oké, want na een paar uur hield het kwaken op.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dit gebeurd wel meer.joselito schreef:Ik heb hier hetzelfde. [...........] Bij sommige afleggers duurde het blijkbaar langer voordat ze doorhadden dat ze moerloos waren.
Ook moet je rekening houden met, of je de kustzwerm = het uitnemen van de leggende moer in de ochtend of einde middag. In het eerste geval telt de dag mee en het tweede, is de volgende dag de eerste dag!
!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:

Waarschijnlijk is er al een koningin uitgelopen. Ze beginnen dan de andere redcellen af te breken. Maar degenen die niet direct een gevaar vormen voor de jonge koningin ( witte poppen) worden nog eventjes met rust gelaten. Morgen zal je waarschijnlijk dit zien. Ze hebben een koningin en zijn de andere doppen aan het uitbijten. Hier was er een jonge koningin geboren 2 dagen geleden. De andere rijpe doppen hebben ze direct vernietigd maar degene met nog een witte pop pas 2 dagen later.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
als je een uitgelopen dop en uitgebeten doppen vidt hoe je niet meer te breken,
de bijen hebben besloten niet meer te zwermen.
Vriendelijke groet
Semar(dominique)
ps. tip: bij de rijpe doppen is de top donkerbruin en als je goed kijkt hebben de bijen een groot deel van de was aan de top
weggeschraapt en kijk je direct tegen de donkere pophuid/cocon aan.
als ik doppen breek, piel ik zo eentje aan de top open (puntje aardappelmesje en viola madame stapt naar buiten en gaat in een kooitje voor reserve
in een(of meer) mini
de bijen hebben besloten niet meer te zwermen.
Vriendelijke groet
Semar(dominique)
ps. tip: bij de rijpe doppen is de top donkerbruin en als je goed kijkt hebben de bijen een groot deel van de was aan de top
weggeschraapt en kijk je direct tegen de donkere pophuid/cocon aan.
als ik doppen breek, piel ik zo eentje aan de top open (puntje aardappelmesje en viola madame stapt naar buiten en gaat in een kooitje voor reserve
in een(of meer) mini