Apidea verenigen met volk
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Apidea verenigen met volk
Beste imkers
Ik heb eerder deze week een koniginneaflegger gemaakt omdat madam al voor de vierde keer dit jaar door de moerrooster gekropen was. Met die aflegger wil ik nog een volkje door de winter loodsen.
Ik heb ook nog een bevruchte koningin staan in apidea en ik zou die nu graag invoeren in het productievolk zonder moer.
Ik weet dat het nu niet de beste periode is om een moer in te voeren maar ik dacht aan het volgende plan.
Bovenop de honingkamer plaats ik een separator met een lege broedbak, hierin zet ik het apideakastje zonder bodem zodat beide volken dezelfde nestgeur krijgen, na 3 dagen neem ik dan de separator weg en de moer kan dan in het volk lopen.
Is dat een aanvaardbaar plan?
Moet ik wachten en doppen breken zodat het volk hopeloos moerloos is?
Alvast bedankt
Ik heb eerder deze week een koniginneaflegger gemaakt omdat madam al voor de vierde keer dit jaar door de moerrooster gekropen was. Met die aflegger wil ik nog een volkje door de winter loodsen.
Ik heb ook nog een bevruchte koningin staan in apidea en ik zou die nu graag invoeren in het productievolk zonder moer.
Ik weet dat het nu niet de beste periode is om een moer in te voeren maar ik dacht aan het volgende plan.
Bovenop de honingkamer plaats ik een separator met een lege broedbak, hierin zet ik het apideakastje zonder bodem zodat beide volken dezelfde nestgeur krijgen, na 3 dagen neem ik dan de separator weg en de moer kan dan in het volk lopen.
Is dat een aanvaardbaar plan?
Moet ik wachten en doppen breken zodat het volk hopeloos moerloos is?
Alvast bedankt
-
- Imker sinds: 2013
- Contacteer:
Re: Apidea verenigen met volk
Wat je hierboven schrijft kun je doen onmiddelijk na het maken van een koninginne aflegger. Intussen zijn de bijen redcellen aan het maken en lukt het niet meer zoals hierboven geschreven. Wat kan je wel doen?
- Op het moment dat de doppen gesloten zijn doppen breken en invoeren via kunstdop.
- Op het moment dat de doppen gesloten zijn doppen breken en invoeren via kunstdop.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nee nee niet wachten totdat er doppen zijn en dan nog een leggende moer invoeren met een "kunstdop" niet doen!
Simpel: je zoek de moer die je kwijt wil op doe haar in een moerhuisje en klem dit tussen de raten.
Na de vlucht haal je de moerhuisje met moer weg. Leg een krant op de broedbak (de honingkamer moet eraf zijn) zet de apidea op de krant en trek dan de bodem van de apidea er uit.
Ter bescherming een lege broedbak, dekplank en daarop het dak.
Wacht een kleine week en kijk dan of er eitjes in de ramen door de nieuwe moer zijn gelegd.
Simpel: je zoek de moer die je kwijt wil op doe haar in een moerhuisje en klem dit tussen de raten.
Na de vlucht haal je de moerhuisje met moer weg. Leg een krant op de broedbak (de honingkamer moet eraf zijn) zet de apidea op de krant en trek dan de bodem van de apidea er uit.
Ter bescherming een lege broedbak, dekplank en daarop het dak.
Wacht een kleine week en kijk dan of er eitjes in de ramen door de nieuwe moer zijn gelegd.
!Hans.
Dag Hans,
Ik sta voor dezelfde taak, vandaar mijn interesse. Wat bedoel je met "na de vlucht"?
Mvg
Peter
Ik sta voor dezelfde taak, vandaar mijn interesse. Wat bedoel je met "na de vlucht"?
Mvg
Peter
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Ja een oude uitdrukking: "na de vlucht" is zo tegen de avond als er praktische geen bijen meer vliegen.
Als er nog veel vliegbijen vliegen van de te verenigende volken(jes) heb je soms wat "geknok" op de vliegplank van de bijen die nu opeens hun huis kwijt zijn omdat hun volk(je) op een ander volk staan.
Als er nog veel vliegbijen vliegen van de te verenigende volken(jes) heb je soms wat "geknok" op de vliegplank van de bijen die nu opeens hun huis kwijt zijn omdat hun volk(je) op een ander volk staan.
!Hans.
-
- Contacteer:
maar dat is het nu juist: er zit geen moer meer op het volk. ze zijn redcellen aan het maken. voer daar een moer op in en ze maken die moer af.Hans van der Post. schreef: Simpel: je zoek de moer die je kwijt wil op doe haar in een moerhuisje en klem dit tussen de raten.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Johan je zult op de tiende dag doppen moeten breken en dan de apidea zoals boven beschreven moet verenigen.
Als je doppen breekt sla de ramen af in een grote emmer( 20 l.) dan hebt meer zicht en vergeet je geen dop!
Zelf heb ik bij blokker een grote afsluitbare doorzichtige container gekocht inhoud 40 liter daar kun je met gemak ramen in afslaan.
Na afloop van het doppen breken schud je de bijen weer terug in de kast.
Als je doppen breekt sla de ramen af in een grote emmer( 20 l.) dan hebt meer zicht en vergeet je geen dop!
Zelf heb ik bij blokker een grote afsluitbare doorzichtige container gekocht inhoud 40 liter daar kun je met gemak ramen in afslaan.
Na afloop van het doppen breken schud je de bijen weer terug in de kast.
!Hans.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
hans heefthelemaal gelijk,
iedere groote bak voldoet,
zelf gebruyik ik een metselkuip.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
iedere groote bak voldoet,
zelf gebruyik ik een metselkuip.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Even een aanvulling: de box is 70 liter, heeft de naam: Modular clear box MCB 70
!Hans.
-
- Contacteer:
Dag hans,
zoals je schrijft: verenigen met een moergoed volk dmv de krantenmethode (dus het moergoede volk bovenop het moerloze) is een effectieve methode. Alleen dacht ik dat dit enkel kon wanneer het volk heel recent moerloos werd ( geen uren of dagen) of hopeloos moerloos is.
In de situatie zoals de vraagsteller ze beschrijft is het volk redcellen aan het optrekken. Verwijder je deze niet, dan mislukt het verenigen. toch?
het invoeren met een kunstdop zie jij enkel lukken als het een onbevruchte moer is dan?
Ikzelf ga binnen 2 weken mijn productievolken splitsen, waarna ik mijn leggende moeren (die momenteel op een EWK zitten) verenig met de nieuwe volkjes.
zoals je schrijft: verenigen met een moergoed volk dmv de krantenmethode (dus het moergoede volk bovenop het moerloze) is een effectieve methode. Alleen dacht ik dat dit enkel kon wanneer het volk heel recent moerloos werd ( geen uren of dagen) of hopeloos moerloos is.
In de situatie zoals de vraagsteller ze beschrijft is het volk redcellen aan het optrekken. Verwijder je deze niet, dan mislukt het verenigen. toch?
het invoeren met een kunstdop zie jij enkel lukken als het een onbevruchte moer is dan?
Ikzelf ga binnen 2 weken mijn productievolken splitsen, waarna ik mijn leggende moeren (die momenteel op een EWK zitten) verenig met de nieuwe volkjes.