De zwerm die ik een paar weken geleden kreeg, groeit gestaag in een 10-raams spaarkast. Van mede-imker kreeg ik het advies de hongingkamer er op te zetten zodra er 8 ramen broed zijn of je niet meer goed tussen de raampjes kunt kijken.
Gisteren zag ik dat er honing in de broedkamer is gemaakt; volkje was duidelijk weer wat gegroeid in kleine week tijd. Gesloten broed, nog geen 8ramen.
Ik heb de honinkamer er toch maar opgezet. Nu ga ik er van uit dat het volk door deze utbreiding weer vooruit kan en dat eea zich weer 'oplost', of is hier ook handelen van de imker nodig?
Honing in broedkamer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Honing in broedkamer
ruimte geven is voldoende
ik zou wel geen Koninginnenrooster ertussen leggen tenzij je nog wil slingeren?
ik zou wel geen Koninginnenrooster ertussen leggen tenzij je nog wil slingeren?
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard, carnica
- Contacteer:
Vandaag inspectie; 6 honingraampjes waren alweer uitgebouwd!
Ook leek er nu meer honing in de broedkamer te zitten. Lijkt me vooral goed voor de komende winter?
Of kan teveel honing in broedkamer ook een probleem opleveren?
Ook leek er nu meer honing in de broedkamer te zitten. Lijkt me vooral goed voor de komende winter?
Re: RE: Re: Honing in broedkamer
De bijen doen wat ze zelf goed vinden, wij imkers willen soms iets anders dan de bijen. Dat wil niet zeggen dat er een probleem is. Het gaat er om dat de koningin voldoende ruimte heeft om te leggen. Hoe ze de honing en het broed verdelen is de keuze van de bijen. Wij als imkers kunnen dat natuurlijk wel proberen te sturen zodat het voor ons ook handig uit komt.Mette schreef:Vandaag inspectie; 6 honingraampjes waren alweer uitgebouwd!
Als er veel dracht is slaan de bijen de honing op waar ze maar kunnen, ook als dat ten koste gaat van de broed ruimte. Zorg ervoor dat je op tijd ruimte geeft door extra bakken.
Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
1 broedbak is niet zoveel, een goede koningin heeft er 2 nodig. Ik zou dus bij 8 belegde ramen nog een broedkamer toevoegen, onderop. Dan de bestaande broedkamer er op. En dan een honingkamer bovenop die 2 broedkamers. Tenzij je broed wilt beperken en hopen dat je dan meer honing hebt.