Dag,
Maakt het bij de genoemde methode nog uit hoe zuiver het volk is. M.a.w. Kan ik een F1 moer in een F3 volk invoeren?
Mvg
Peter
Apidea verenigen met volk
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Apidea verenigen met volk
Inderdaad moer goede volkje boven. Het ontvangende moerloos volk moet net moerloos zijn gemaakt. Zoals ik al schreef overdag de moer zoeken en opsluiten in een "krulspelt" tijdelijk klemmen tussen de raten. Bij het krantleggen de moer in het huisje weghalen.johan schreef:Dag hans,
zoals je schrijft: verenigen met een moergoed volk dmv de krantenmethode (dus het moergoede volk bovenop het moerloze) is een effectieve methode. Alleen dacht ik dat dit enkel kon wanneer het volk heel recent moerloos werd ( geen uren of dagen) of hopeloos moerloos is.
In de situatie zoals de vraagsteller ze beschrijft is het volk redcellen aan het optrekken. Verwijder je deze niet, dan mislukt het verenigen. toch?
het invoeren met een kunstdop zie jij enkel lukken als het een onbevruchte moer is dan?
Ikzelf ga binnen 2 weken mijn productievolken splitsen, waarna ik mijn leggende moeren (die momenteel op een EWK zitten) verenig met de nieuwe volkjes.
Invoeren met een kunst dop doe je met een jonge nog niet bevruchte moer. Zou dit niet willen doen bij een bevruchte moer.
Je kunt nooit een volkje met leggende moer verenigen met een volk die doppen heeft staan. Die verwachten geen leggende moer.
IN jou geval zou ik tijdens het splitsen direct het ewk met krant verenigen. Wel wachten met verenigen totdat het vol jonge eigen bijen zit. Dit geld ook bij andere kleine kon.teelt kastjes. Ben een voorzichtig type.
!Hans.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Ja dit kan. Hoewel de mislukking veel groter is als die F3 zo'n wilde rakker is.Peter_ schreef:Dag,
Maakt het bij de genoemde methode nog uit hoe zuiver het volk is. M.a.w. Kan ik een F1 moer in een F3 volk invoeren?
Mvg Peter
Een wilde rakker kun je temmen door het moerloos te maken dan tien dagen later doppen te breken en dan broed van een zuivere moer in te hangen. Deze laatste operatie is het NU wat laat in de tijd om dit te doen.
Als je een dikke zesramer hebt - met eigen bijen van de F1 moer gaat het perfect.
!Hans.
Dag Hans,
Bedankt, dan zet ik ze eerst in een zesramer en laat ze groeien en voeg ik ze daarna samen.
M.v.g.
Peter
Bedankt, dan zet ik ze eerst in een zesramer en laat ze groeien en voeg ik ze daarna samen.
M.v.g.
Peter
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bedankt allen voor de goede raad.
Bij het wegnemen van de moer uit het volk had ik wat impulsief gereageerd omdat madam altijd door de rooster kroop. Een slechte eigenschap voor en imker, iets wat ik dringend moet afleren[WHITE SMILING FACE]. Ik heb dus na 10 dagen doppen gebroken en de apidea verenigd via de krantenmethode. Vol ongeduld (nog zo'n slechte eigenschap) heb ik net de kast gecontroleerd en de nieuwe moer is er aan de leg.
De volgende keer zal ik dus onmiddellijk verenigen zoals hierboven werd beschreven dan verlies ik geen 10 dagen. Zijn de slaagkansen hierbij even groot?
Bij het wegnemen van de moer uit het volk had ik wat impulsief gereageerd omdat madam altijd door de rooster kroop. Een slechte eigenschap voor en imker, iets wat ik dringend moet afleren[WHITE SMILING FACE]. Ik heb dus na 10 dagen doppen gebroken en de apidea verenigd via de krantenmethode. Vol ongeduld (nog zo'n slechte eigenschap) heb ik net de kast gecontroleerd en de nieuwe moer is er aan de leg.
De volgende keer zal ik dus onmiddellijk verenigen zoals hierboven werd beschreven dan verlies ik geen 10 dagen. Zijn de slaagkansen hierbij even groot?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Slagen bij bijen is ze "aanvoelen".
Ja moer er uit moer er in zoals ik heb beschreven lukt ook.

Ja moer er uit moer er in zoals ik heb beschreven lukt ook.
!Hans.