Ik heb dit koordverhaal twee jaar geleden voor het eerst gehoord en het maakte op mij een kruidenvrouwtjesindruk, alhoewel ik slecht kan onderbouwen waarom precies.
Roelof zegt dat de werking gebaseerd zou zijn op poetsgedrag. Er is een sterke reden om te twijfelen aan de werking van poetsgedrag tegen de mijten.
Afgelopen jaar bezocht ik weer eens de Apusticus Tage in Münster. Daar luisterde ik naar een lezing van een wetenschapper die prachtige beelden liet zien van verstopte mijten. Je moet weten dat varroamijten onwaarschijnlijke meesters zijn in verstoppertjes spelen. Je moest bovendien eens weten hoe veel geheime plekjes een bijenlijfje heeft! Als je met je oog langs een raam vol bijen dwaalt en je ziet geen mijten en je denkt het valt wel mee met die besmetting, dan kun je je lelijk vergissen! Heel ontroerend waren beelden van een bij die probeerde een mijt van de rug van een andere bij weg te krijgen; vergeet het maar, zo'n bij is kansloos omdat de mijt zich verstopt op een onbereikbare plaats.
Ik meen onder andere van het verhaal onthouden te hebben dat het stimuleren van poetsgedrag weinig zin heeft, omdat bijen nauwelijks in staat zijn om mijten van elkaars lijven te poetsen. Daar zijn die mijten veel te link voor.
Groet,
Bart
Vaseline
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer: