Goede avond,
Heb een bijenkast staan waarin geen broed meer te zien is, wel zijn er enkele moerdoppen te zien en vrij veel gesloten broed ....
Omdat ik twijfel als er een moer inloopt en ook omdat dit een oude moer is, zou ik volgende doen
Alle moerdoppen breken
Lege bak onder het volk plaatsen, daar alle bijen in afkloppen , koninginnenrooster er op, en daarboven de broedkamer zodat enkel de koningin , als deze aanwezig is, onderaan blijft lopen ....
Kan ik meteen een ewk bevruchtingskastje ( met leggende moer ) bovenop de broedkamer leggen via een krantenpapier om zodoende meteen een nieuwe moer in te voeren ?
Alvast bedankt
Groetjes
Marc
Oude koningin vervangen via ewk kastje
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Oude koningin vervangen via ewk kastje
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
-
- Contacteer:
Re: Oude koningin vervangen via ewk kastje
Hallo Marc,
Was de moer geknipt waarschijnlijk heeft de moer gezwermd en als je alle bijen nog hebt was ze geknipt.
Ik zou alle doppen breken daarbij de bijen voldoende afslaan zodat je geen enkele dop overslaat en ook kijken of er al niet een dop uitgelopen is want anders kan je er een andere koningin opzetten maar die wordt afgemaakt.
Daarna zijn de bijen hopeloos moerloos en dat zou je merken na een paar uur, liever een dag gewacht en dan merk je dat wel aan het gebrom en dat sommige bijen beginnen te stertselen.
Wat je dan kan doen is er een uitlaatbord opzetten met op het uitlaatgat een krantje (doorprikt) en daar je bevruchtingskastje met de bodem open zetten
Zo moet het lukken.
Dirk.
Was de moer geknipt waarschijnlijk heeft de moer gezwermd en als je alle bijen nog hebt was ze geknipt.
Ik zou alle doppen breken daarbij de bijen voldoende afslaan zodat je geen enkele dop overslaat en ook kijken of er al niet een dop uitgelopen is want anders kan je er een andere koningin opzetten maar die wordt afgemaakt.
Daarna zijn de bijen hopeloos moerloos en dat zou je merken na een paar uur, liever een dag gewacht en dan merk je dat wel aan het gebrom en dat sommige bijen beginnen te stertselen.
Wat je dan kan doen is er een uitlaatbord opzetten met op het uitlaatgat een krantje (doorprikt) en daar je bevruchtingskastje met de bodem open zetten
Zo moet het lukken.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Oude koningin vervangen via ewk kastje
Hoi Dirk
Ondertussen alle doppen gebroken en morgen eens luisteren als ze brommen
Bedankt hè