Interessant!
Laat eens weten of dat doek meer of minder schimmel en gisting oplevert dan stro?
Voerbak van emmerbodem
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Voerbak van emmerbodem
O, met stro heb ik geen enkele ervaring op dat punt. Bij mij blijft het stro gewoon droog. Alhoewel? Ik herinner mij misschien wel degelijk zwart, rottend stro. Maar dat zal veroorzaakt zijn door het trage tempo waarmee de bijen het voer opnamen. Als dat te langzaam gaat, om welke reden dan ook, dan krijg je misschien inderdaad rotting en bederf.
Deze bak met poetsdoek staat op een reusachtig volk dat twee bakken bezet. Ik heb vanavond even gespiekt onder de dekplank en ik zie dat de bijen allemaal op de rand van de bak blijven zitten; er loop er geneen over het poetsdoekje. De bak is na een halve dag al half leeg. Maar dat doekje zorgt er kennelijk toch voor dat er geeneen verzuipt. Het gaat prima dus!
Bart
Deze bak met poetsdoek staat op een reusachtig volk dat twee bakken bezet. Ik heb vanavond even gespiekt onder de dekplank en ik zie dat de bijen allemaal op de rand van de bak blijven zitten; er loop er geneen over het poetsdoekje. De bak is na een halve dag al half leeg. Maar dat doekje zorgt er kennelijk toch voor dat er geeneen verzuipt. Het gaat prima dus!
Bart
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Voerbak van emmerbodem
De emmers waar het voer in komt passen ook wel in hun geheel op het bijenvolk. Deksel eraf, stro erin, broedkamer er overheen en klaar. Spaart ook nog een keer zagen....