Balsemien 2015

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Balsemien 2015

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat honingbijen (voorlopig) nog niet op balsemien vliegen zou kunnen zijn vanwege dat de nectarspiegel te laag staat (zie bijdrage Jaap van Poperingen bij I. walleriana) of dat er zoveel (nectar)competitie is van andere insecten (die beter kunnen bij de nectar vanwege hun kleinere lichaamsgrootte en/of langere tong) zodat honingbijen steeds bij een 'lege honingpot' aankomen vliegen (bijdrage BeeTree hierboven).

Volgens mij kunnen honingbijen prima in de bloem komen (of toch niet?). Het klopt dat de bloemen in het begin massaal worden bevlogen door andere insecten. Daarentegen is het aanbod van bloemen massaal. Bloemen genoeg voor honingbijen.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ook in de UK is het probleem bekend (maar weet men ook niet precies waar het aanligt):
http://www.beekeepingforum.co.uk/archiv ... 25837.html

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 26 jul 2015, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat honingbijen (voorlopig) nog niet op balsemien vliegen zou kunnen zijn vanwege dat de nectarspiegel te laag staat (zie bijdrage Jaap van Poperingen bij I. walleriana) of dat er zoveel (nectar)competitie is van andere insecten (die beter kunnen bij de nectar vanwege hun kleinere lichaamsgrootte en/of langere tong) zodat honingbijen steeds bij een 'lege honingpot' aankomen vliegen (bijdrage BeeTree hierboven).

Volgens mij kunnen honingbijen prima in de bloem komen (of toch niet?). Het klopt dat de bloemen in het begin massaal worden bevlogen door andere insecten. Daarentegen is het aanbod van bloemen massaal. Bloemen genoeg voor honingbijen.
J.P.
Het is interessant om eens goed te kijken hoe bij balsemien de bijen te werk gaan. Ze hebben helemaal geen lange tong nodig om bij de nectar te komen. Zijn ook niet allemaal bepoederd. Sommige bijen en hommels gaan direct diep in de bloem en gaan dan met de rug langs het stuifmeel. Andere bijen (niet bepoederd) gaan op de kop en blijven voor in de bloem en zuigen honing.
004.JPG
005.JPG
007.JPG
ad staals
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Dag Ad,

het zou kunnen dat niet elke bij bepoederd teug komt. In 2013 ben ik beneden naar het talud gestapt en heb ik goed naar de balsemien gekeken in de periode dat de bijen niet wilde fuorageren (dus voor 14 augutus) en ik kon geen enkele bij ontdekken op de balsemien, ook niet onbepoederd dus. Ook de honingvoorraad krimpt nu snel in de volken.

Op je foto zie ik elke bij op de kop? Toch?
JP
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:'Iedereen' zegt wel vanaf augustus, maar als je de berichten terug leest van de jaren tevoren (waarom denk je dat ik dit elk jaar hier op schrijf!!?? 8-) 8-) ) dan blijkt dat dus niet te kloppen. Zie de quote hieronder voor de juiste data. @Johan: jijzelf schreef; 14 juli!!

Ten opzichte van vorig jaar (2014) mis ik dus al twee weken dracht terwijl dit jaar de bloei ook al eerder is. Met andere woorden vorig jaar is de balsemien veel eerder begonnen met honigen! In 2013 honigde de balsemien op 9 augustus. Het kan dus nog een hele tijd duren :( .

Berichtdoor johan » 14 Jul 2014 10:42

Op mijn 2de stand waar de balsemien in het vliegbereik van de bijen ligt, langsheen de rivier de Nete (Lier), gisteren ook een groot aantal 'witkopjes' zien thuiskomen.
toch een waardevolle dracht lijkt me, nu de hoofddrachten in principe achter de rug zijn, al heeft het allemaal met de omgeving te maken.
Wel kijk.. mijn geheugen laat mij nu al in de steek :?
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

:lol: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Joepiedepoepie. Vanmiddag (helse winden) waren het toch allemaal spookjes. De balsemien is begonnen. Eindelijk!! Eindelijk!!
Niettemin zitten de volken nog erg in roofmodus en nog niet alle volken vliegen er (dus) goed op, maar de meesten zijn begonnen. Ze zullen nu komende dagen er beter en beter op gaan vliegen.
Van de volken die er nu op vliegen zijn mss 10%? van de bijen bespookd :D, met bepoerderde rug. Nu met de weeromslag (stuk kouder en veel heeft geregend) zijn ze erop begonnen te vliegen. 28-07-2014. Een gekke dracht zeg!

Ik kan voort: lindehoning eraf, afleggers maken. Vanavond heb ik mijn andere balsemienstand snel in orde gebracht. Gras gemaaid met de bosmaaier en palletten verlegd. Helaas komt er op nog geen 8 meter voor die stand een fietspad! Daar ben ik niet blij mee. Ik zit te twijfelen dat ik de kasten ga omdraaien, want straks durven de werkmannen er niet meer bij.

gr.
JP
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Dan moet ik zometeen maar eens gaan kijken. De omstandigheden zijn goed, veel geregend de laatste dagen net als in het enige jaar dat ik hier echt dracht had, normaal staat mijn balsemien veel te droog.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Heb de indruk dat mijn balsemienvolken meer nectar binnenbrengen dan de andere volken op andere standen, maar nog steeds geen 'spookjes'.. heb de balsemien nog niet van dichtbij bekeken dus heb geen idee of ze er op vliegen momenteel.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Hier sporadisch een bij tussen de hommels en alleen voor stuifmeel.
Plaats reactie